Свищовската академия почете 95-годишнината на своя доайен проф. д-р ик. н. Петко Петков

800 000 души по улиците на Хонконг по случай половин година протести

Израел планира мащабна операция в Ивицата Газа

Борис Джонсън обяви, че ще въведе три вида работни визи

Неапол: Италия без грим

Френският премиер ще довърши пенсионната реформа въпреки протестите

Земеделското министерство с благотворителна кампания за закупуване на живи елхички

64-годишен е загинал при пожар

Над 15 вторични труса на остров Крит Няма щети и пострадали

Изнасяме вино за по 1-2 евро бутилката Нараства производството на бели за сметка на червените

Опасен токсичен пушек в Сидни заради огромен пожар

Масов бой пред нощно заведение в Хасково, един пострадал

Две катастрофи в Шумен на едно място през 6 часа

Най-малко 43 души загинаха при пожар в Индия Други 16 са приети в болница

На младини принц Филип искал да се жени за друга Кралица Елизабет Втора и съпругът й отпразнуваха 72 години от сватбата си

Срив в образованието до девети клас (обзор)

Красимир Вълчев

Половината ученици у нас нямат базисни умения и познания

Китай води класацията

Лоши резултати по четене, математика и природни науки сред деветокласниците у нас. Това сочат резултатите за България от последното изследване на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA). То оценява функционалната грамотност при ученици, които са завършили задължително образование – как могат да използват наученото в реални житейски ситуации.

У нас изследването е проведено от 10.04 до 18.05.2018 в 197 училища сред 6900 ученици, родени през 2002 г. Областите на оценяване са четене, природни науки математика, както и допълнителен модул “гладко четене”. В настоящото изследване основната област е “четивна грамотност”, обясни Неда Кристанова, директор на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование към МОН.

По този показател България е сред страните с по-ниски от средните за ОИСР резултати. Сред всички 79 държави и области, които участват,
Китай и Сингапур са първенци с над 550 точки, а на дъното са Филипини и Доминиканска република.

За периода между 2015-2018 г. точките, които постигат нашите ученици по природни науки, от 446 стават 424. Така попадаме сред държавите с отчетлив спад. В другите две направления няма спад, но няма и подобрение – при четене се отчитат 420 точки (432 през 2015), а по математика 436 (441 през 2015).

47% от учениците не са достигнали минимално ниво на владеене на компетентности при четене. 53% постигат второ от шест равнища и нагоре. По математика успеваемостта е 56%, а по природни науки – 53%.

Българските ученици на 5 и 6 ниво на грамотност, които разбират дълги текстове, интерпретират, разбират разликата между факт е мнение, са само 2%, в сравнение с 8,6% за останалите участници изследването. По математика процентите са 4,2 срещу 10,2 за ОИСР, 1,5 срещу 6,8 е процентът по природни науки.

 

Красимир Вълчев: Следващите резултати няма да са по-добри

“За нас резултатите не са изненадващи, но са разочароващи. Те отговарят на националните ни външни оценявания, които се оказват надеждни”, коментира образователният министър Красимир Вълчев. “Трябва повече усилия. Закъсняхме с промените в закона за предучилищното образование. Проблемът е в трансформирането на знания в умения. Това ни показват и резултатите в PISA”, обобщи той.

“Не очакваме следващите резултати да са по-добри. Това, че са малко по-лоши, не означава, че имаме напредък”, коментира още Вълчев. Според него проблемът е в запазване на високите негативни резултати.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.