Синоптикът Петър Янков пред “Труд”: 30 000 гръмотевици ударили България за ден

Италия е първи приятел на САЩ

Кмет давал 30 000 лв. подкуп на общинар (обзор) Местен бизнесмен осигурявал парите за рушвета

Сухопътните сили на САЩ след трагедията в Чешнегирово: Обучаваме се в реалистична среда

Иракли Кобахидзе, председател на парламента в Грузия: Възобновяването на директните полети между България и Грузия ще увеличи туристическия обмен

17 800 стикове за бездимни цигари задържаха митничари в сръбски автобус

Над 250 самодейци се изявиха на събор на читалищата в община Елена

Решават до месец за присъдата на акушерката Ковачева

ЦСКА срещу тима на Савичевич и Миятович

Новата американска посланичка – кюрдска бежанка от Ирак Документалният филм American Herro разказва за живота на Херо Мустафа

Художникът Ставри Калинов: Крадецът от изложбата е чужденец

Вижте какво ще решава Министерският съвет утре, 19 юни 2019

„Лъвиците“ разкъсаха световния шампион

Обявиха тревога от цунами след силно земетресение до Япония

Мария Илиева се показа по бански (СНИМКИ)

Старозагорската опера гостува в Търново с най-новата си продукция „Гето“

Балетът на Държавна опера – Стара Загора, ще представи на 20 юни на сцената на МДТ „Константин Кисимов“ във Велико Търново своята най-нова
продукция „Гето“ на световно известния италиански хореограф Марио Пиаца.

Дългогодишният асистент и съмишленик на Марио Пиаца Людовик Парти, който от началото на сезона е репетитор на балета на Старозагорската опера,отново е главна фигура в работата по подготовката и осъществяването на атрактивното и вълнуващо заглавие. Изцяло екип на Старозагорската опера е ангажиран в новата постановка на хитовия спектакъл: сценографията е на художника Тодор Демеров, а костюмите са дело на Мария Христова.

В спектакъла участва цялата многонационална балетна трупа на Държавна опера – Стара Загора. Като оптимист по природа и космополит определя себе си италианският хореограф Марио Пиаца, който този път избра балета на Старозагорската опера, за да постави за втори път на българска сцена своя уникалентанцов спектакъл “Гето”. “Защото това е страната, в която е извършен безпрецедентен акт на хуманност за спасението на хиляди хора.

Идеята на “Гето” е, че човек се затваря в различни видове гета – от онова, което е свързано с религия, раса и етническа принадлежност до гетото на елита, на собствената интелектуалност и емоционалност, а напоследък най-непреодолими са виртуалните самоограничения. Границите им могат да бъдат прекрачени само чрез съзидателната енергия. Гетото е въпрос на душевна нагласа и преодоляването му е свързано със състоянието на духа.

За евреите клезмер-музиката е вид творчество, нещо съкровено и свещено, с което никога не се разделят. Основен мотив в клезмер-а има песента „Надежда“, която днес е национален химн на Държавата Израел. Песента е лайтмотив в спектакъла и се изпълнява на живо от оперната прима на Старозагорската опера Офелия Христова. Соло цигулка Румен Какамъков. В “Гето” към музиката-клезмер са прибавени и други музикални символи – мотиви от музиката на Горан Брегович, ромското “Джамале” и унгарския плач на цигулките.“Гето” е съвременна притча за гоненнията на евреите.

Балетът е разположен в три сцени. Първата – Еврейската сватба представя главните действащи лица – младоженците (Той и Тя), Главният равин, както и няколко различни ансамблови групи – четири млади двойки – момчета и момичета, женски кордебалет и група на уважаваните възрастни евреи. Създава се усещането за едно патриархално общество, където за всички има място и всички са добре дошли. Но не за дълго. Балетът не търси точна повествователност, а провокира асоциации. Мъжете свалят ризите си и тръгват в неизвестна посока. Жените остават сами.Пластичните фигурни композиции напомнят Стената на плача, камарите от трупове в газовите камери, страданията от самотата и липсата на общността. Третата част възстановява прекъснатата сватба. Основен двигател на действието е Главният равин, който загръща солиста в изоставената му риза и го връща обратно в изоставения бащин дом, в общността, където винаги е добре приет. Символичният образ на Душата (еврейската душа) извежда балетния спектакъл в сферата на метафората и обобщенията – на съхранената духовност и продължението на живота.

Марио Пиаца е роден в Монреал, Канада. Получава образованието си в Италия, където учи класически балет, и в САЩ, където се занимава с модерен балет. Като хореограф работи в различни театри в Италия, Франция, Чехия, Сърбия, Канада, Венецуела, САЩ. Критиката определя творчеството му като съчетание на противоположности и открива в постановките му „горчива сладост в изразните средства и съвместяване на агресия с мекота“. За своя спектакъл „Гето“ по музика Клезмер и Горан Брегович, получава наградата за изящни изкуства от Европейската Еврейска Асоциация в Лондон.

През 2018 г. Маестро Марио Пиаца е удостоен с престижното звание „Кавалер на Република Италия“, връчена му от Президента Серджо Матарела.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.