Борисов: В огромната си част работата на българските дипломати е успешна

Първото заседание на ВСС премина без номинации за нов главен прокурор

Премиерът сe срещна с Управляващия и главен административен директор на Групата на Световната банка

Кола блъсна пешеходка при маневра в Горна Оряховица

Затиснатото от гума дете е с разкъсан черен дроб Момчето се възстановява след спешна операция в Реанимацията в Търново

Главният прокурор и министри предлагат по-високи санкции за прояви на фашизъм

Спецпрокуратурата влезе в офиси на дружество, доставяло оборудване на Военновъздушните ни сили

Ема Робъртс обожава понички и чипс

Арестуваха 54-годишен столичанин, запалил кола умишлено

Световни имена обучават млади арт таланти

Две незрящи жени пропаднаха в дупка на тротоар във Варна

Премиерът Борисов: Поклон пред смелостта и героичното дело на Васил Левски!

Ген. Константин Попов: Със закупуването на Ф-16 България ще има най-добрия самолет в региона

Десет тела са намерени в анимационното студио в Япония, където избухна пожар

Оттеглиха обвиненията срещу Кевин Спейси за сексуална агресия

Стивън Спилбърг – Властелинът на образите

Стивън Спилбърг

Могъщият магнат, милиардер и кино колос Стивън Спилбърг е правил почти всичко – фантастика, трилър, драма, исторически епос, военен филм, романтична комедия, детско приключение. На 72 години властелинът на образите реши да дебютира и в изконно холивудския жанр на мюзикъла. И то с римейк на класика. В момента Спилбърг снима своята версия на легендарния хит от 1961-а “Уестсайдска история” без да забравя, че е обещал на публиката и нов филм за Индиана Джоунс.

След като завърши окончателно своя първи мюзикъл, Спилбърг се заема с историческата драма “Отвличането на Едгардо Мортара”, а после идва ред и на “Индиана Джоунс 5”. Но не всички са доволни от решението на Спилбърг да направи римейк на толкова обичана и разпознаваема класика като “Уестсайдска история”. Те смятат, че дори жива легенда като него рискува да сложи ненужно петно върху един брилянтен оригинал. Срещу техните аргументи веднага се посочва, че самият първи филм всъщност е базиран на бродуейски мюзикъл от 50-те, който пък от своя страна е разчупена интерпретация на великото произведение на Шекспир “Ромео и Жулиета”.

Със сигурност ще бъде интересно да видим как Спилбърг ще се справи с предизвикателствата на мюзикъла. Това е жанр, който разчита много на визуалния разказ и прецизната хореография на движенията, а няма човек в Холивуд, който да е по-авторитетен точно по тези направления.

Стивън Алън Спилбърг, както е цялото име на най-разпознаваемия филмов режисьор на планетата, е отговорен за някои от най-епичните, силни и вълнуващи филми в историята на киното. “Дуел”, “Челюсти”, “Близки срещи от трети вид”, “Похитителите на изчезналия кивот”, “Извънземното”, “Индиана Джоунс и храмът на обречените”, “Джурасик парк”, “Списъкът на Шиндлер”, “Спасяването на Редник Райън”, “Изкуствен интелект”, “Хвани ме, ако можеш”, “Специален доклад”, “Линкълн”… Тези внушителни филмови заглавия описват ненадмината творческа траектория. Спилбърг е неофициалният крал на Холивуд, но в последните години не е излизал с наистина ярко филмово събитие и дори направи няколко разочарования като “Добрият великан”. Затова всички погледи в индустрията ще са насочени към “Уестсайдска история”.

Несъмнено филмът ще предложи изобилие от добре познатите запазени марки на режисьора, имитирани от толкова много други хора в индустрията на подвижните картини. Един от класическите спилбъргови похвати е “гримасата на почуда и страхопочитание”. Нарича се още “спилбъргово лице” и представлява кадър, в който камерата бавно се насочва към лице (или лица), загледано в нещо изключително, нещо, което пленява съзнанието на филмовия образ, а оттам и на нас – публиката, която се идентифицира с него. Гледката, предизвикваща “спилбърговото лице”, може да е на извънземните в “Близки срещи от третия вид” и “Извънземното” или на динозаврите от “Джураски парк” и “Изгубеният свят”. А може да е мистериозната сила, буквално разтапяща нацистки физиономии в “Похитители на изчезналия кивот”.
Спилбърг е върховен майстор и в постепенното изграждане на сцена, от най-малките детайли до епическата кулминация. Всички се опитват да кадрират и да движат камерата като него, но малцина успяват да се доближат до чистата кинематографична магия, на която той е станал глобален символ. Заедно с Чарли Чаплин и Алфред Хичкок, Стивън Спилбърг е най-влиятелният и разпознаваем филмов режисьор в съзнанието на най-широката публика.

Спилбърг има три награди “Оскар” от общо 14 номинации и е носител на още близо 200 престижни отличия. Той е дългогодишен филантроп и е ангажиран с колекция от хуманитарни и благотворителни каузи. Името му е емблема и запазена марка. Той остана недокоснат от огромните секс скандали, които повлякоха могъщи имена, начело с Харви Уайнстийн, към дъното. Истерията #MeToo го подмина и Спилбърг запази репутацията си на сериозен, семеен човек, който въпреки своята власт стои на разстояние от девиациите, корупцията и покварата на Холивуд.

На 72 години той е в топ форма и със сигурност дори и не мисли за пенсиониране. Което само може да радва милионите ценители на неговите филми, дефинирали вкусовете на няколко поколения.

Мечти за милиарди

Стивън Спилбърг продължава да бъде един от най-богатите хора в киното. Материализираните мечти му носят милиарди. Спилбърг е създател на студиото “Дриймуъркс” и е продуцирал повече от 170 заглавия, много от които са топ хитове. Състоянието му се оценява на над 3 милиарда долара. Той е и най-печелившият режисьор в историята – общите приходи от филмите му се равняват на близо 10 милиарда долара. Името му е замесено в продуцирането на още повече от дузина филмови и телевизионни заглавия през следващите две години. Спилбърг със сигурност няма скоро да се умори да продава мечти и да прави пари.

ЗА НЕГО

Творец с неповторимо въображение

Стивън е голям мой приятел и един от най-важните режисьори в американското кино. Винаги съм знаел, че Стивън е творец с неповторимо въображение. Той ми е помагал много пъти, за мен винаги е удоволствие да го каня на моите снимачни площадки и да го моля за съвети. Малко хора са по-талантливи от него в изграждането на напрежение, поставянето на сложи екшън сцени с много богата хореография на движението и зрелищно насилие. Когато имам да снимам такива кадри винаги му се обаждам. Човекът е национално съкровище.

Мартин Скорсезе, режисьор

„Джурасик парк” беше чиста филмова магия

Филмите на Стивън са учебници по кино. “Извънземното”, “Близки срещи от третия вид”, “Челюсти”, “Списъкът на Шиндлер”- тези и още много други филми са си цели университети. Стивън е ненадминат разказвач в образи. Той може да опише най-сложните отношения само с няколко кадъра. Беше страхотно да работя с него по “Джурасик парк”, който беше чиста филмова магия.

Лора Дърн, актриса

Всички в киното искат да снимат като него

Стивън е най-влиятелният режисьор на нашето време. Всички искаме да можем да снимаме като него. Той винаги е в състояние да намери съвършения ъгъл, перфектната гледна точка. Обикновено има не повече от един или два най-добри начина за заснемане на сцена и Стивън винаги ги намира. Човекът има невероятно богато въображение. Той собственоръчно трансформира комерсиалното кино и изобрети летния блокбастър с “Челюсти” още през 1975-а година. Никога дотогава не се беше появявал такъв филм – концептуално това бе второкласен японски хорър с чудовища, но Стивън го изведе до нивото на първокласен хичкоковски съспенс-трилър.

Джордж Лукас, режисьор и продуцент

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.