Столичният зам.-кмет Евгени Крусев пред „Труд“: Трамваят по “Графа” тръгва в началото на ноември

За първия звънец приключват реконструкциите на булевардите „Левски“, „Арсеналски“, „България“ и Източната тангента

През летните месеци Столичната община ремонтира 20 ключови обекта по улици и булеварди в София. Дъждове забавиха част от реконструкциите, но повечето от тях ще приключат до 15 септември, когато се очаква трафикът в столицата да се засили. В какво състояние ще заварят града си софиянци, прибирайки се от летните почивки, попитахме столичния заместник-кмет с ресор транспорт Евгени Крусев. Той разкри пред „Труд“ и кои ще са основните обекти, по които ще се правят реконструкции догодина.

- Г-н Крусев, през лятото започнаха много ремонти на ключови столични улици и булеварди. Докъде стигнахте с изпълнението им и ще приключат ли те до 15 септември, за да поемат тези улици по-засиления трафик през есента?

- Работи се активно по всички основни направления, там където сме затворили отсечки, които са важни за основния трафик в града. Целта ни е до началото на учебната година – 15 септември, да са приключили ремонтите на булевардите „Васил Левски“, „Арсеналски“, „България“, Източната тангента. Ще е завършен и ремонтът на ул. „Резбарска“, която също има голямо значение за трафика в квартал „Хаджи Димитър“. Всички тези отсечки ще са готови за 15 септември. До тогава ще завършат работите по ул. „Гюешево“ и по ул. „Цар Симеон“. Няколко дни след първия учебен ден ще продължи работата по бул. „Монтевидео“ и бул. „Пенчо Славейков“. След първия звънец със сигурност ще се пусне и движението по ул. „Боянска“. Тогава ще бъде готов и мостът от Околовръстния път към бул. „Даскал Стоян Попандреев“, който в момента вече се ремонтира.

- На какъв етап е реконструкцията на ул. „Граф Игнатиев“ и района?

- Ремонтът на ул. „Граф Игнатиев“ остава за ноември месец. Целта ни е да се пусне първоначално трамвайното движение в началото на ноември, а после вече ако е необходимо строителите ще довършват настилките и ще извършват другите довършителни дейности при пуснат трамвай.

- Кои ще са основните инфраструктурни обекти, чийто ремонти предстоят следващата година?

- Догодина със сигурност това, което трябва да се свърши, е да се ремонтират двата големи автомобилни тунела в София – този на НДК и този в кв. „Люлин“. Там работите ще са изключително тежки, тъй като на тези два тунела ремонт не е правен никога. Ще бъдат изградени различни видове осигурителни и обезопасителни системи, които към момента не съществуват. Тези обекти със сигурност са ни приоритет, а вече детайлна инвестиционна програма ще можем да направим след като Столичният общински съвет приеме предложението за бюджета на София. Със сигурност освен по двата тунела, ще продължи и работата по зони 2 и 4 в центъра на града, които се изпълняват. В Зона 2 за догодина е предвидена работата по улиците „Цар Иван Шишман“ и „Шести септември“. В Зона 4 е предвидена работа около храм-паметника „Свети Александър Невски“. Ще има ремонтни работи и по улиците „Оборище“ и „Шипка“. Паралелно с това планираме да започнем реконструкции и по ул. „Каменоделска“ със смяна на релсовия път, както и по бул. „Цар Борис III“ също за смяна на релсовия път. Към момента на практика по бул. „Цар Борис III“ е най-натовареното трамвайно трасе в София, по ул. „Каменоделска“ също има доста трамвайно движение. В момента правим разчети за бул. „Александър Стамболийски“ в участъка между бул. „Константин Величков“ и трамвайно ухо Западен парк, така че това са ни основните приоритети за догодина.

- На какъв етап е изграждането на споделеното трасе за трамваи и автобуси на бул. „Константин Величков“? Трасето се въвежда експериментално с цел придвижването на колите на градския транспорт да е отделно от трафика и затова по бързо. Кога ще е ясно дали този ефект е постигнат? Къде другаде планирате изграждането на подобни споделени трасета за трамваи и автобуси с общи спирки?

- Набелязали сме още бул. „Възкресение“ и бул. „Мадрид“, по които ще има следващи отсечки със споделено движение на автобуси и на трамваи, т.е. приоритетно трасе на градския транспорт. Надявам се ефектът от въвеждането на трасето на бул. „Константин Величков“ да се види още първите дни след окончателното му завършване. Разбира се, ще има и период на свикване на хората, които минават оттам, но веднага, щом трасето бъде пуснато, ще може да се измери чисто количествено в минути закъсненията на градския транспорт дали са намалели вследствие на въвеждането му. Очакваме до края на месеца по бул. „Константин Величков“ строителните работи да са приключили. А работите по трасетата на бул. „Възкресение“ и бул. „Мадрид“ планираме да започнем догодина.

- Кои мостови съоръжения предстои да ремонтирате? Кога е планирано да започват реконструкциите?

- От понеделник е затворен бул. „Христофор Колумб“ за смяна на дилатационните фуги. Освен моста, който се ремонтира в момента на Околовръстния път и бул. „България“ вече завърши реконструкцията и на мост на ул. „Даскал Стоян Попандреев“. Сега в момента тече реконструкция на моста на Челопешко шосе над Околосвръстния път. След като големите съоръжения са ремонтирани, насочваме усилията си към реконструкции на по-малки съоръжения. Има два моста в Нови Искър, които ще бъдат ремонтирани. Има въжен пешеходен мост във вилната зона на Пасарел, който трябва да се обнови. Тези мостове ще бъдат готови тази година и за следващата ще останат много малко съоръжения.

- От това лято в София се въвеждат нов тип бус ленти, които стигат до стоп линията на кръстовищата. С каква цел се предприема тази мярка?

- Идеята е да може автобусът или тролеят на градския транспорт да достигне максимално бързо до светофара. Там ако светофарът е на автоматичен режим, градският транспорт може да си иска предимство, ако е закъснял, тъй като GPS-системата на превозните средства е свързана със системата на светофарите и ако има закъсняло превозно средство тя го отчита и го пуска с приоритет. Ако пък кръстовището се управлява на ръчен режим и от поицай, тролеят или автобусът ще бъде по-напред в опашката, за да може когато полицаят пусне зеленият сигнал, градският транспорт да мине по-напред през кръстовището.

- Къде се предвижда да бъдат въведени такива бус ленти от нов тип?

- По бул. „Васил Левски“ вече е изпълнена такава бус лента. Предстои работа по бул. „България“ и по бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“.

- Тази година от бюджета на Столичната община беше отделена значителна сума за текущи ремонти на квартални улици. Така за първи път средствата за малките улички са колкото и за големите обекти. С тези над 37 млн.лв. колко улици реконструирате това лято и в кои райони на София са те? Как избирате по кои обекти да се работи?

- Изключително са много кварталните улици, които се ремонтират. Работи се по приоритети на районните кметове. Реално районният кмет трябва да направи програма за това къде в неговия район трябва да се ремонтират улици, къде е по-спешно и къде е по-приоритетно. Съответно след това ние възлагаме ремонтите изцяло по техните програми. Работи се по улици във всички райони на София.

- Обмисляте съвсем нов вид градски транспорт в София – бусчета, които довеждат до метрото по квартални улички. Каква е идеята на този проект и в кои райони се предвижда да бъде въведен такъв вид транспорт?

- Предстои да бъде представена схема на довеждащия транспорт до метрото. Идеята е този вид градски транспорт да стартира с пускането на третата метролиния. Предвидено е това да стане през есента на 2019 година, като това зависи от процедурите, защото в момента такива превозни средства в София няма. Още края на тази година ще предложим схемата за този вид транспорт на вниманието на Транспортната комисия към Столичния общински съвет, когато минат съответните обсъждания ще се върви към нейното приемане. Разработват се няколко маршрута, които обхващат крайните квартали около третата линия на метрото. Това се отнася за „Горна баня“, „Овча купел“, „Хаджи Димитър“. Идеята е да се пуснат по-малки като капацитет и габарити превозни средства, които да могат да влизат в по-тесните улици, където в момента няма градски транспорт. Тези бусчета ще изпълняват довеждаща функция до съответната метростанция. Тарифата за превоз ще е единна с тази на Центъра за градска мобилност, като е възможно и да се разработи нов превозен документ, който да е метро плюс метробус и цената да е друга, но това е част от анализа, който още се подготвя. В момента се подготвя допълнителен анализ къде може да се направят нови маршрути на градския транспорт в квартали, в които сега нормалните автобуси не могат да минават. Анализират се и неефективните линии на градския транспорт в столицата. Трябва да се установи къде автобусите превозват малко пътници. Тези слабо натоварени линии няма да се закриват, но могат да преминат към по-малки превозни средства. Така от спестените средства ще има възможност за финансиране разкриването на нови линии, с които хората ще стигат до метрото.

- Какви действия предприемате за обновяване на автопарка на столичния градски транспорт?

- Вече са произведени първите бройки от 20-те електробуса и 82 автобуса на природен газ, които се очаква да пристигнат в София до края на годината. През 2019 г. ще бъдат купени и още 60 нови съчленени автобуса на природен газ. Така през 2019 г. ще бъдат обновени 90% от автобусите на градския транспорт и средната възраст на автопарка ще е 6-7 години. През 2012 г., когато Столичната община започна програма за модернизация за градския транспорт, средната възраст на автобусите беше над 20 г. Обновяваме и автобусите до Витоша. Обявихме обществена поръчка за купуване на 10 автобуси с изискване за Евро 5 минимум, с ръчна скоростна кутия, високоподови. Изискваме също да са минимум произведени през 2010 г. Ръчната скорост е подходяща за изкачване и слизане на планински терени, особено при придвижване на много хора. До 18 септамври приемаме оферти.

- По повод тежката катастрофа в Своге, при която загинаха 17 души, кметът на София Йорданка Фандъкова миналата седмица спомена, че Столичната община е наложила практиката за изследване на настилките на материалите по пътните участъци по които се извършват строителни работи. Разкажете повече за тези проверки, кой ги извършва?

- В последните години въведохме практика при абсолютно всеки ремонт след полагане на асфалтовата настилка да се вземат проби от нея, което да бъде направено от независима лаборатория. Най-често ползваме лабораторията към Агенция „Пътна инфраструктура“ или тази, която е към Университета по архитектура, строителство и геодезия. Това се лицензирани и акредитирани лаборатории и ползваме тях, за да ни дадат доказателството, че извършените строителни работи са качествени и отговарят на абсолютно всички изисквания.

Нашият гост

Евгени Крусев е заместник-кметът с ресор транспорт в Столичната община. Роден е на 2 май 1989 г. Завършил е специалност “Обществени комуникации и информационни науки” в Университета за национално и световно стопанство (УНСС). Има магистратура по “Транспортно планиране и инженеринг” от университета Napier в Единбург. Работил е като експерт „Транспортна политика” в Столична община и експерт „Развитие” в Центъра за градска мобилност.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта