Сър Сам Мендес - Аристократът зад камерата

Годината започна ударно за един от най-успешните британски режисьори Сам Мендес. Той бе посветен в рицарство, спечели две от най-важните награди “Златен глобус” за новия си филм “1917”, който след това получи номинации за БАФТА и се очерта като едно от екранните събития на 2020-а. Две десетилетия след триумфалния си дебют в голямото кино с “Американски прелести”, британският филмов аристократ Сам Мендес продължава да оперира на най-високото артистично ниво.

Филмът “1917” е описван като виртуозно постижение за режисьора Мендес и легендарния оператор Роджър Дийкинс. Военният епос, която тръгва в българските кина от 24 януари вече е сред фаворитите и за наградите “Оскар”. Според критиците произведението комбинира драматична тежест с техническа гениалност. Действието ни връща един век назад. В разгара на Първата световна война двама млади британски войници - Скофийлд (Джордж МакКей) и Блейк (Дийн-Чарлз Чапман), трябва да изпълнят една абсолютно невъзможна мисия. Те получават заповед незабавно да пресекат вражеската територия и да доставят едно съобщение, което ще спре предвиждана смъртоносна атака и ще бъдат спасени хиляди животи - сред тях е и родният брат на Блейк.

Историята е лична за Мендес, който има предци, участвали в Първата световна война. Успехът на “1917” потвърждава репутацията на Мендес като майстор на чистото кино. Което е забележително в контекста на обстоятелството, че той започва кариерата си в театъра. Младият британец първо се доказва като талантлив театрален режисьор с мрачните версии на класики като “Кабаре”, “Оливър”, “Компания” и “Джипси”. Той поставя хит след хит, а името му става сензация на Уест Енд. Мендес режисира още спектакли като “Чарли и шоколадовата фабрика” и “The Ferryman”, за който печели и наградата “Тони” за театрална режисура.

В киното той влиза триумфално през 1999-а с пълнометражния си дебют “Американски прелести”. Тази разкошна деконструкция на патологиите на средната класа печели “Оскар” за най-добър филм, а Мендес си тръгва със статуетката за режисура. След историческия дебют в голямото кино, индустрията отваря широко обятията си за талантливия британец. Вторият му филм е елегантната ганстерска драма “Път към отмъщение”. Повечето хора дори не подозират, че този изпипан мафиотски шедьовър от 2002-а е екранизация по графичен роман. Автор на комикса е Макс Алън Колинс, а адаптацията на Сам Мендес, току-що спечелил “Оскар” за “Американски прелести”, го утвърждава като един от водещите визионери на нашето време. “Път към отмъщение” е един от най-красивите и виртуозно заснети филми за последните 30 години. Всяка композиция на легендарния оператор Конрад Хол е като картина. Том Ханкс е солиден в ролята на гангстер от ирландската мафия в САЩ с морален код и семейни принципи. Пол Нюман е величествено тъжен като остарелия криминален патриарх, а Джъд Лоу добавя черешката върху актьорската торта с персонажа на плашещ психопат. Епохата на сухия режим е пресъздадена прекрасно и потапя мозъка в богат свят на екстремно насилие и мъжество. Всичко това е оркестрирано от 36-годишния тогава Сам Мендес.

Третият му режисьорски опит е наситеният с черен хумор военен филм “Снайперисти”, който се вдъхновява от шедьовъра на Стенли Кубрик “Пълно бойно снаряжение” без да го копира. Творбата е смятана за един от най-свежите и интересни кино опити да се обясни войната в персийския залив от началото на 90-те години на миналия век. С този филм Мендес натрупва и опит във военния жанр, който със сигурност му е послужил повече от добре за настоящия му триумф “1917”.

Режисьорът продължава със сериозното кино с няколко драми преди да се пробва на блокбастър територията с филм за Джеймс Бонд. Той прави “Скайфол”, който се превръща в монументален глобален фит и първият екшън за 007 с над един милиард долара глобални приходи. После режисира и “Спектър”, отплувал като разочарование и за пръв път поставил под сериозно съмнение авторитета на Сам Мендес.

След разочароващото представяне на филма си за Бонд, режисьорът се отказва от франчайза и и решава да направи “1917”. Това става и филмът, с който Мендес изкупи греховете от “Спектър” и отново се позиционира в авангарда на режисьорския елит.

Ако Сам Мендес вземе “Оскар” за “1917” това ще стане точно 20 години след първия му “Оскар” за “Американски прелести”, който бе и първият му филм. С това постижение той още по-релефно ще очертае името си в историята на киното. На 54 години сър Сам Мендес вече е познат като един от водещите аристократи на образите в света на седмото изкуство.

 

Беше женен за Кейт Уинслет

Сам Мендес от години е внушителна фигура в света на сериозното кино, но в един момент беше любимец и на светските хроники. Причината бе богато отразеният му брак със звездата и носителка на “Оскар” Кейт Уинслет. Двамата се събраха през 2001-а по време на съвместната си работа в театрална постановка. Сключват брак през 2003-а, през 2010-а се разделят след медийни публикации за афера на Мендес с актрисата Ребека Хол. Разводът е официализиран през 2011-а. Предид ве години Мендес се ожени за музикантката Алисън Балсом, от която има едно дете.

 

За него

Вдъхна нов живот на Бонд

Сам е един от най-големите режисьори на нашето време, тук не трябва да има никакво съмнение. Той е виртуоз. Работих с него за пръв път в “Път към отмъщение” и останах изумен от таланта му да композира впечатляващи кадри и да разказва визуално. Той вдъхна нов живот на филмите за Джеймс Бонд със “Скайфол”. Много хора ми казват, че това им е любимият филм за агент 007 и това не е случайно. Сам е голяма работа.

Даниъл Крейг, актьор

 

Майстор от световна класа

Още с “Американски прелести” Сам Мендес ни показа, че е майстор от световна класа. А това бе едва първият му филм. Много малко хора са способни да направят такъв дебют в киното. После той допълнително рафинира стила си и продължи да бъде великолепен разказвач. В епоха на супергеройски филми, работата на хора като Сам Мендес изглежда още по-важна.

Мартин Скорсезе, режисьор

 

Работи прекрасно с актьорите

Сам е чудесен човек и меко казано грамотен режисьор. За него сякаш няма тайни в поставянето на сцена, изграждането на образи и движението на камерата. И най-важното за мен е неговата способност да комуникира с артистите, да ги предразположи. Той работи прекрасно с актьорите и им позволява да извлекат максимално от своите образи и от сценария.

Том Ханкс, актьор и продуцент

Коментари

Задължително поле