„Дубльор за Ада” пътува към Лондон

Нетаняху пред поражение на вота (ИНФОГРАФИКА)

Овладян е пожарът край летище София

Десислава Атанасова: Съкратеното съдебно следствие ще бъде отменено

Данък „телевизор” влиза в парламента По закон се плаща на електромер - по 3,36 лв. месечно за частни лица и по 14 лв. за фирми

Облагане на заеми между свързани лица

Нетаняху отмени участието си в Общото събрание на ООН заради политическата обстановка в Израел след изборите

Адвокати не харесвали Гешев, ах

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 19 септември 2019

Идва суха и топла есен Чака ни Коледа без сняг

Убийците без право за намаляване на присъдата

ООН ще изпрати експерти, които да анализират атаките над рафинериите в Саудитска Арабия

Депутатите „закрили” 1000 кметства Променят закон „на пожар”, за да узаконят местната власт

Голям пожар край летище София (ВИДЕО) Няма опасност за хората и аеропорта, съобщават от пожарната

Питбул нахапа жестоко млад мъж във Варна

Тол система се задава в мъглата Шестима кандидати искат да я изграждат

Офертите на шест компании и заканата на премиера Бойко Борисов, че държавата може да участва в изграждането дават надежда, че след безкрайни обжалвания и административни разправии тол системата в България полека лека започва да изплува от мъглата.

Точно в 17,00 часа вчера в централата на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) започна отварянето на офертите на кандидатите.

Накратко, мрежата на тол системата обхваща около 16 000 километра – предимно магистрали и първокласни пътища. С въвеждането й властта планира да се таксуват тежкотоварни автомобили над 3,5 тона на база реално изминато разстояние, като цената на километър е въпрос на бъдещо решение. За леките автомобили пък с тол системата, която трябва да бъде факт до края на 2018 година, ще се въведат електронни винетки, чиито цени няма да се променят, уточни строителният министър Николай Нанков.

Общо шест оферти отвориха пред журналисти вчера експерти от пътната агенция. Фирмите и консорциумите, заявили участие са: БГ път, КАПШ „Трафик солюшънс“, „Толлнет“ АД, „Сиела Норма“, АД Обединение „Телетол“ , ДЗЗД Консорциум „Тол България“.

Ако всичко върви по план и няма обжалвания, експертна комисия от АПИ в рамките на месец трябва да избере кой е победител.

Както „Труд“ писа, ако обжалванията през КЗК и съда продължат, държавата работи и по алтернативен вариант, който анонсира преди седмица премиерът Борисов – нейно дружество да поеме изработването на системата, оценена на около 200 млн. лв. Причината е, че процесът се бави повече от година заради обжалвания от различни фирми. Така е изчислено, че бюджетът губи по около 1.5 млн. лв. на ден.
„Ако проектът не започне, както е по процедура, има резервен вариант – държавата да го възложи на своя компания, в случая на „Автомагистрали”, обясни транспортният министър Ивайло Московски. Това обаче не изглежда лесна задача, тъй като експерти признават пред „Труд“, че администрацията няма най-вече технически капацитет за тази задача.

„За нас е изключително важно максимално бързо да въведем системата“, категоричен е строителният министър Николай Нанков. Според него, ако се стигне до „план Б“ с участието на държавата, обществената поръчка няма да бъде прекратена и двата процеса ще са паралелни.

Нанков е категоричен, че „около 50-55 % от републиканската пътна мрежа ще попадне в обхвата от системата“. Той анонсира, че за шофьорите на леки автомобили промяната ще положителна, защото няма да им се налага вече да си купуват стикери и да ги лепят по стъклата, тъй като стикерите ще са електронни.
„Цените на винетките няма да бъдат повишавани. Нещо повече – ще се въведат еднодневни винетки и такива за уикенда“, обобщи той.

Републиканската мрежа обхваща 16 000 км
Обществената поръчка включва проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система

Агенция “Пътна инфраструктура” обяви обществена поръчка за тол системата през пролетта на 2016 г., а в заданието е записано “проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на таксите за ползване на 16 хил. километра от републиканската пътна мрежа. Индикативната стойност за изпълнение на обществената поръчка е 200 млн. лв. без ДДС.

Срокът за изпълнение е 19 месеца. Критерият за оценка на офертите е икономически най-изгодна оферта. В документацията е записано, че заплащането ще е на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3.5 т (тол) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3.5 т (електронна винетка).

След изграждането на системата ще се събират такси за моторните превозни средства с обща маса над 3.5 т на базата на изминато разстояние за 16 317 км от републиканската пътна мрежа, от които – 737 км автомагистрали, 2582 км първокласни, 4067 км второкласни и 8931 км третокласни пътища.

Моторните превозни средства до 3.5 т ще заплащат електронна винетка за фиксиран времеви период от датата на купуване. Тол-системата е по модел на Световната банка. Проектът предвижда три варианта – тол-такса на километър от 12, 20 и 26 стотинки. Кой от вариантите ще се избере зависи от правителството. От това ще зависят и годишните приходи, които се очаква да бъдат съответно между 661 млн. лв. и 1.5 млрд. лв.

В Гърция и Турция плащат всички
Каква е ситуацията в Европейския съюз
В Англия таксуват тировете преди влизане

Тол-система има във Великобритания, Германия, Гърция, Ирландия, Испания, Италия, Македония, Норвегия, Полша, Португалия, Сърбия, Турция, Франция и Хърватия, показва проверка на “Труд”.

В Гърция има тол-система на базата изминати километри, но разликата е, че освен товарните камиони, плащат и автомобилите. Таксата за лека кола варира от 2,40 евро до 16,35 евро, в зависимост от разстоянието – цената стига средно между 4 и 7 евро за 100 км. Тировете плащат между 4 и 11 евро на всеки пункт. В Турция лек автомобил плаща между 2 и 4 евро магистрална такса, а цената за тировете е до 10 евро. В Македония таксите варират от 1 до 4 евро за леки автомобили и тирове. В Сърбия лек автомобил плаща между 1 и 4 евро, но тежкотоварните камиони стигат и до 40 евро такса. Според експерти, с добро планиране на маршрутите магистралите могат да бъдат избегнати и да не се заплащат пътни такси, но това удължава значително времето за пътуване и километрите.

Във Великобритания всички чуждестранни превозни средства с тегло над 12 тона подлежат на таксуване. Тя трябва да бъде платена преди влизане в страната, а размерът й се променя в зависимост от типа, броя оси и теглото на превозното средство.

МНЕНИЯ

Ивайло Московски, министър на транспорта:
Едно от най-важните неща в сектор „Транспорт“

Тол системата е едно от най-важните неща, които трябва да се случат в сектор “Транспорт”. Това каза след заседание на Министерски съвет министърът на транспорта Ивайло Московски. По думите му паралелно с провеждането на обществената поръчка, в случай че отново има обжалване, от Агенция “Пътна инфраструктура” изразиха готовност, ако не се стартира реализирането на проекта по така зададената процедура с обществена поръчка, да изготвят резервен вариант. Той предвижда държавата да възложи на държавна компания – в случая на “Автомагистрали” към АПИ да започне самото изграждане.

Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи:
Няма да плащаме за трагични пътища

“Още преди 7 години ние първи заговорихме за тол система и продължаваме да настояваме да има такава, но когато политиците казват думата прозрачност, е съвсем нормално да искаме параметри”, обяви пред вестника Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи. Според него в цяла Европа под тол такса се разбира само заплащане на аутобан, а до браншът стига информация, че с тол такса ще бъдат обложени първокласни и второкласни пътища. “Мнозинството от първокласните пътища у нас не отговарят на никакви критерии и ние не сме съгласни да плащаме за трагични пътища, по които камионите се чупят, добавя той.

Веселин Давидов, член на Управителния съвет на АПИ:
Обхватът е политическо решение

Победителят в обществената поръчка ще бъде избран от експертна комисия на Агенция “Пътна инфраструктура” в рамките на един месец, обяви пред “Труд Веселин Давидов, член на Управителния съвет на пътната агенция. По думите му задачата е комплексна и обхваща много области, а обхватът на пътната мрежа и размерът на таксите е въпрос “на бъдещо политическо решение”, за което предстои широк обществен дебат. Според Давидов обобщени данни на АПИ показват, че транзитно на денонощие през страната ни преминават между 8 и 10 000 тежкотоварни камиони, които рушат пътищата ни срещу 21 лева дневна винетка, което ощетява всички.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (2)

  1. Отчаяни са чудят се откъде да заграбят още.

  2. Щом я има навсякъде в Европа , и при това реално системата работи…. Значи крайно време е , да заработи и при нас. Тези хубавци дето реват са същите дето съсипаха магистрала Тракия. Дясното платно е вече със ясно изразени коловози. СТИГА ВЕЧЕ ТАРИКАТЛЪЦИ !!!

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.