На 22 юли 2018 да почерпят

Мама Миа 2 избра хърватския остров Вис Звездите на мюзикъла превръщат доскоро непознатото късче земя в туристически хит

Одежда всяка тука оставете Най-добрите нудистки плажове по света и у нас

Букурещ раздава ваучери за закупуване на еко коли

Проливен дъжд наводни част от Русе

Галена дефилира по бански в Маями Фолк певицата се разходи рамо до рамо с известни манекенки

Един от задържаните надзиратели във Варна остава в ареста, другите – под домашен арест

Пентагонът подкрепи решението на Тръмп да покани Путин в САЩ

Протестиращите в Шарково се разграничиха от политическите партии

Голям залък Какво обичат да си похапват световните лидери

Близо 240 преселници без документи задържаха в Турция

Премиерът Борисов откри „Арена Шумен“ (СНИМКИ) През август стартира "Хемус" от Белокопитово до Търговище

ВМРО чества в Смилево годишнината от Илинденското въстание

Руските балерини отслабвали с бяло вино

„Арена Шумен“ – впечатляваща архитектура и функционалност

Траверси към небето Георги мечтае за възстановяването на жп линията Ямбол-Елхово

Релсите висят във въздуха на правата преди Елхово. Баластът е измит от разливите на река Тунджа през последните години.

Елховлията с носталгия събира снимки и истории от опустелите днес релси

Преди изгрев Георги тръгва от гара Ямбол в южна посока. През нощта е пристигнал от Пловдив и е пренощувал в топлата чакалня. С раница, удобни обувки и без страх от кучетата из индустриалната зона, той върви по релсите. На изхода на югоизточния град не свива по жп пътя към Стара Загора. Продължава напред по обраслата с трева и храсти линия към Елхово.

По това жп трасе от десетилетие не е преминавал влак. Линията, която свързва Ямбол с Елхово, е построена между 1928 и 1931 година, минава през шест села, селскостопански предприятия, Седми ракетен дивизион и каменна кариера. Част от селата по линията са на километър-два от спирките. Носят се легенди, че жителите не са искали профучаващи и тракащи влакове да плашат животните. През 80-те години пътническите връзки между двата града достигат до седем влака дневно, а пътуването трае около 1 час и 10 минути.

През 2002 г. последният пътнически влак от Елхово спира в Ямбол. Елховската гара е затворена след година. Последният товарен влак потегля оттам през 2008 г., а след това жп линията е „консервирана“. Още няколко години гарите по селата и в Елхово имат охрана, а след това остават „на ключ“. Буквално, това означава отворени за разграбване.

Елховлията Георги Петков е чест посетител на тези изоставени гари и съоръжения. Израснал е край гарата в Елхово и от дете се въодушевява от влаковете и всичко около релсите. Но не го води толкова романтиката, колкото практичността на железопътния транспорт. Пряк свидетел е на всичко „последно“ около елховската гара, което запечатва на филм. Георги се отдава на събирането на паметта за линия номер 84 – Елхово-Ямбол.

Той събира стари снимки на гари и влакове, записва истории на персонала на гарите, изследва графиците на движението. Поддържа фейсбук група за жп линията Ямбол-Елхово, в която споделя своите находки. Изработва модели на влакове и гари. Преминавал е пеша няколко пъти по цялата дължина от 43 километра, заснел е всички съоръжения от всякакви гледни точки, трасирал ги е с GPS. За тези цели си купува и дрон. Всичко това за Георги не е хоби или дейност от естетически подбуди, а желание да се запази споменът за тази линия във възможно най-подробна форма.

Има надежда за възраждане на жп трасето Ямбол-Елхово, убеден е Петков, който е и магистър по транспортен мениджмънт. Той отчита, че не само намалелият пътнико- и товаропоток закрива линията, но и слабото управление на БДЖ в частта с разписанията. Георги обаче има конкретни идеи за връщане на влаковете върху релсите между югоизточните градове, и не само.

Предложението му е да се движат влакови композиции с платформи за превоз на товарни автомобили. Така шофьорите на камиони, идващи от Турция например, могат да прекарват задължителните часове за почивка не по паркинги, както е сега, а на влака. По този начин няма да се губи време, нито да се плаща на втори шофьор, а докато водачът си е починал, камионът му вече ще е пристигнал в Русе. След това той може да пътува 4 часа в Румъния до следващия подобен терминал, където отново да се качи на влакова платформа. Такива услуги има също в Германия, Австрия, Италия и други държави, обяснява Георги.

Възобновеното движение по трасето би осигурило приходи за поддръжка на инфраструктурата, твърди той. А може да финансира и пътнически транспорт, посредством шинобуси. Това е евтин вариант за пътнически жп превози – автобус на релси. По-смело предложение е линията да се продължи до Одрин. Георги вярва, че жп транспортът не е толкова по-скъп от шосейния, ако бъдат равнопоставени. Просто инфраструктурните такси при релсовия транспорт са много по-високи от тези за движение по шосетата.

Към полунощ една сянка минава покрай водната кула, която сега е овчарник, и мрачната гара Елхово. Георги Петков стига до края на глухия коловоз и излиза на стария асфалт, който пази следите от изпуснат без контрол вагон с боеприпаси в една нощ през 2001 година. Приключил е поредното си обхождане на отсечката Ямбол-Елхово, на която се е посветил. И отново е единственият пътник по жп линия 84.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.