Транспортен ад по границата

Карат шофьорите да стоят 14 дни под карантина, въпреки заповедта на здравния министър

Румъния освободи от карантина водачите на камиони

Проблем с доставките на храни и стоки у нас се задава заради хаос по границите. Транспортни компании разказаха пред “Труд”, че шофьорите им са спирани от работа и пращани под карантина, защото здравните и граничните власти не знаят как да прилагат заповедта на Министерството на здравеопазването за срока на карантина на българските шофьори, които пристигат от рискови държани и трябва да разтоварват стока у нас.

В момента от нашите шофьори, които идват от рискови държави, на влизане в България се изисква да попълват клетвени декларации за престой под карантина. Според здравните инспектори, водачите трябва да напишат в декларацията времето, което планират да останат в България до следващия курс. Т. е. те изискват от всеки шофьор сам да посочи колко дни ще стои под карантина - 2, 3 - 5 или повече дни.

В същото време граничните служби изискват от водачите да пишат в декларацията 14 дни карантина, както е в инструкцията от кризисния щаб, обясниха от транспортния бранш пред “Труд”. Според тях това безкрайно усложнява процеса на придвижване на стоки, тъй като голяма част от шофьорите са принудени да стоят под карантина в домашни условия и нямат право да упражняват професията си. Те посочват, че за разлика от нас, румънското правителство е освободило от карантина всички шофьори на камиони над 3,5 тона.

От министерство на транспорта уточниха пред “Труд”, че заповедта за карантината се издава от здравното ведомство, а ако фирмите имат проблем могат да се обръщат към ИА “Автомобилна администрация”. От Министерство на здравеопазването ни препратиха заповедта на министър Кирил Ананиев, издадена на 17 март, която гласи: „ За водачите, които разтоварват стоки и товари и предвиждат отпътуване в следващите дни (независимо от причината за престой) за периода на престой на територията на Република България, водачите се поставят под карантина, като изпълнението на мярката се контролира по посочения в тази заповед ред с оказване на пълно съдействие от превозвача, чийто служител е съответния водач, до напускане на страната.”. За български шофьори, които не предвиждат отпътуване от страната, задължително се прилага 14-дневна карантина.

За чуждите шофьори, идващи от рискови държави, правилото е да разтоварят стоката и да напуснат страната не по-късно от 24 часа, след като са влезли на територията на България, гласи заповедта. За рискови държави са посочени Китай, Иран, Бангладеш, Индия, Непал, Шри Ланка, Малдиви, Испания, Италия, Корея, Великобритания, Франция, Германия, Нидерландия и Швейцария.

 

Да преминават границата

България иска облекчения за микробусите

България е поискала от Европейската комисия да бъде направена оценка на възможностите за свободното движение на стоки с превозни средства до 3,5 тона през границите. Молбата е отправена от министъра на транспорта Росен Желязков по време на видеоконферентния съвет на министрите на транспорта на ЕС за въздействието на COVID - 19 върху сектора.

В момента микробусите не попадат в категорията камиони и затова те нямат право да напускат границата, там където има ограничения заради пандемията от коронавирус, обясниха пред “Труд” от министерство на транспорта. За движението им на територията на страната ограничения няма, уточниха от ведомството.

“България подкрепя мерките за намаляване на движението на хора, но е важно да запазим националните си икономики и Единния европейски пазар. За България, която се намира на кръстопът между Европа, Азия и Близкия изток, е важно да се гарантират доставките на стоки и свободното движение на транзитния трафик към Близкия изток през Турция. Смятаме, че за да избегнем неочаквани пречки при преминаването на товарните потоци през граничните пунктове, е необходимо предварително уведомяване, в разумен срок, от държавите членки за предвидените от тях мерки, отнасящи се за товарните превозни средства”, посочи Росен Желязков.

Най-четени