Третият мост на Дунав облекчава северната ни граница

Разполагането на моста в урбанизирана територия постига множество стратегически характеристики като близост до всички транспортни трасета през Свищов в дестинации Плевен, Русе и Велико Търново.

Проекта коментира проф. Андрей Захариев от Стопанската академия в Свищов

Съоръжението е между градовете Зимнич и Свищов

Управата на община Свищов и цялата общественост от дни са в усилена подготовка за предстоящата първа копка на трети мост над Дунав. На заседание на правителството на Румъния на 18 април бе одобрен меморандум за строителство на новото съоръжение между градовете Зимнич и Свищов. Мостът пряко ще свърже новата румънска дунавска магистрала А6 при град Александрия, който е административен център на област Телеорман.

“Аргументите на румънското правителство са обусловени от нарастващия интензивен трафик, търговски обмен и транзит. При сегашните инфраструктурни условия преминаването на р. Дунав само при Русе и Видин е затруднено”, .коментира проф. Андрей Захариев, ръководител на катедра “Финанси и кредит” към Стопанската академия “Д. А. Ценов” в Свищов.

Той допълва, че бъдещото съоръжение доби популярност като мост “Дунав Юг” заради уникалната локация в най-южната точка на плавателната река по картата на Европа.

“Междудържавното съгласие за моста може да се определи като силен регионален финал на председателствата на Съвета на ЕС от страна на България и Румъния в периода 2018 – 2019 година”, казва проф. Захариев.

Идеята за мост при Свищов има своята история в годините. Още при освобождението на града на 27 юни 1877 г. реката е форсирана чрез понтонен мост, изграден от Зимнич към Свищов. Построената кейова стена на порт Свищов от немската армия по време на Втората световна война прави от пристанището най-високо разположеното съоръжение спрямо кота нула на водния стълб на реката. По-късно през 20 век инженерно-сапьорното поделение при Свищов е имало налична техническа екипировка за форсирано изграждане на понтонен мост с отбранителни цели.

“През 2014 г. в Свищовската академия на международна конференция с подкрепата на Съюза на икономистите в България, Фондация “Конрад Аденауер” и правителството на немската провинция Баден-Вюртенберг бе дадена категорична обосновка за нова ключова политика на ниво ЕС и Дунавския регион. Тя предвижда преодоляване на дефицита на транспортни възможности на българо-румънския участък на р. Дунав чрез инвестиции – публични, частни или публично-частни в нова инфраструктура, включваща пет нови моста – Оряхово, Никопол, Свищов, Тутракан и Силистра, както и удвояване на капацитета на моста Русе-Гюргево, допълващ европейската мрежа TEN-T за континентален (Север-Юг) и междуконтинентален (Европа-Азия) превоз на хора и стоки”, сподели проф. Захариев.

“Свищов е най-южната точка на реката, като разстоянието между Егейско море и Дунав е най-кратко. Българският бряг в района около Свищов-Зимнич е висок и подходящ за изграждане на мостово съоръжение със значителни спестявания на средства за прилагане на алпийски подход към моста за неговия надводен участък. Свищов се намира в центъра на Северния централен район за планиране, чиято пътна мрежа е на второ място по гъстота в страната, а в централната му част е съсредоточена една четвърт от железопътната мрежа в района. Градът е едно от най-големите речни пристанища. Успешно функционира и фериботен терминал Свищов-Зимнич, свързващ пътните мрежи на България и Румъния. Летище Горна Оряховица предлага възможност за връзка с въздушен транспорт. Това са добри предпоставки за развитие и на модерен интермодален комплекс. Има железопътна инфраструктура от двете страни на границата. Чрез жп линията Зимнич-Александрия се пресичат Карпатите, а чрез жп трасето Свищов-Левски се прави връзка с железопътната мрежа на България”, изброява проф. Захариев.

По думите му с прокарването на тунел под връх Шипка се повишава атрактивността на маршрутите с направление север-юг в централната част на България.

Изтъкнатият финансист изтъква, че мостът Свищов-Зимнич определя и автомобилния поток, който би го ползвал.

“По двете дестинации се постига съкращаване на пробега средно с 31 км. При пътуване през Свищов движението се насочва на запад от Букурещ, което позволява да се ускорят превозите в направление север – юг. Редуцира се замърсяването на въздуха и се намаляват тежките задръствания по околовръстното шосе на румънската столица. От прилежащите терени като най-подходящ се определя територията на бившето военно поделение, разположено източно от пристанище Свищов и противостоящо на незастроен румънски терен между пристанището и фериботния комплекс на Зимнич. Двата терена нямат никакви конфликтни показатели по Натура 2000, за разлика от всички други алтернативни локации за трети мост между България и Румъния”, уточнява професорът.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Репортажи