Кметът на Елена представи публично бюджета на общината Жители на балканското градче направиха над 30 предложения

Затвориха магистрала „Хемус“ при тунел „Витиня“ заради горящ бус

Двама врачани са задържани за палежа на 7 коли в Троян

Финансовият министър Владислав Горанов: Комисията по хазарта става едноличен орган (обзор) Окончателна позиция ще има след проучване, ГЕРБ откриха повторения в текстовете на Валери Симеонов

Разбиха незаконен цех за третиране на пластмасови отпадъци (СНИМКИ)

Затварят входа на София от магистрала „Тракия“ за час и половина в събота

Полицията продължава издирването на избягалия арестант в Разград

Русия: Газопроводът „Северен поток 2“ ще бъде завършен

Окончателно: 30 години затвор за убиеца на Вероника Петрова

ГБС ще строи детската болница в София Фирмата има голям опит с изграждането на лечебни заведения у нас и в чужбина

Пулмолог: Серният диоксид не може да бъде спрян с обикновен филтър

Млад мъж се обеси край Пловдив

Учители и ИТ специалисти най-търсени през 2020 г. Нужни са общо 37 хиляди кадри от тези професии

Задържаният за взрива във Ветово остава в ареста

Фермер нападна с юмруци селски кмет

Три закона мутанти сменят правилата за движение по пътищата Работна група от полицаи и чиновници публикува два от проектите си за обсъждане

Новите текстове в 80 % повтарят старите

Вдигат от 100 на 150 лв. глобите за нарушения на червен светофар и пешеходна пътека

Нов шофьор яха само до 67 коня. По-мощен автомобил може да кара 6 месеца само с придружител

Всеки нов шофьор през първите 6 месеца от взимането на книжката може да управлява само моторни превозни средства с мощност до 50 KW или 67 конски сили. Не е забранено през първата половин година да кара и по-мощен автомобил, но само с придружител. Тези правила са записани в бъдещия Закон за движение по пътищата (ЗДвП).

Проектът бе публикуван за обществено обсъждане заедно с проекта на Закона за водачите на МПС. До дни ще се появи и проектът на Закона за пътните превозни средства – това са трите части, на които се разделя сега действащия ЗДвП.

0203_2_284185Правилата са писани от работна група чиновници от вътрешното, транспортното и регионалното министерство, в която не са допуснати външни експерти. Текстовете се обсъждат от края на 2017 г. До 23 февруари всеки желаещ може да праща предложения за изменения и допълнения в тях. Към 80 % от предложените норми в двата закона са механично и безкритично преписани от сегашния ЗДвП.

Новостите се броят на пръсти и сред тях е и ограничението за новите водачи. Въведена е и фигурата на придружителя – той трябва да притежава книжка от любителска категория не по-малко от 5 години. Не трябва да сяда в купето при новобранеца пиян или дрогиран и не бива да е лишаван от право да шофира през последните 5 години. Ако нов водач бъде хванат да яха сам над 67 коня, глобата му е 500 лв., а ако нарушението е на придружителя, той ще отнесе санкция от 300 лева.

В проектите има увеличение на някои от сегашните глоби, но основните – за превишена скорост и употреба за алкохол се запазват същите. Вдигнати са с 50 % санкциите за минаване на червен сигнал на светофара и за неосигурено предимство на пресичащите на пешеходна пътека (виж таблицата). Въведена е и глоба от 150 лв. за отнето предимство на колоездач, който кара по велоалея.

Въвежда се и понятието ползвател на автомобила, който ще бъде записван в талона за собственост заедно със собственика.

 

В периода от 15 ноември до 1 март

Зимните гуми стават задължителни

В закона свалят изискването за грайфер до 1,6 мм, което за зимни гумите с ламели означава галош

03-04-1Шофьорите измерват дълбочината на протектора на гумата с монета от 1 лв. Ако жълтата част е скрита, значи грайферът е дълбок 1,6 мм. Ако монетата потъне до основата на цифрата 1, дълбочината отговаря на изискването за 4мм.

Mоторните превозни средства и теглените от тях ремаркета, които се движат по пътищата, трябва да бъдат с гуми, с дълбочина на протектора не по-малка от 1,6 милиметра. В периода от 15 ноември до 1 март леките и лекотоварните автомобили до 3,5 тона (от категориите М1 и N1) трябва да бъдат с гуми, предназначени за зимни условия с дълбочина на протектора не по-малка от 1,6 милиметра.

За камионите, автобусите и моторите зимните гуми не са задължителни, но трябва да бъдат с дълбочина на протектора не по-малка от 4 милиметра.

Тези правила трябва да заменят сега действащия ЗДвП, според който трябва да се кара с гуми “предназначени за зимни условия или с гуми, с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 милиметра”. Абсурдният текст, приет в 43-то Народно събрание, не само разрешаваше да се кара с летни гуми, а и от него не ставаше ясно какъв трябва да е грайферът на зимните.

Новото изискване се отнася до гуми с търговски означения М+S (Mud + Snow – кал и сняг), каквито имат и т.нар. всесезонните гуми. Всички те обаче имат по-големи или по-малки грайфери с ламели – отвори, които „захапват” снега. Ако една зимна или всесезонна гума е изтрита до 1,6 мм, това означава, че тя е галош, защото ламелите й или ги няма, или не могат да вършат работа.

 

МВР прави курсове за водачи с взети книжки

03_02Шофьор, който в рамките на 24 месеца е наказан три пъти с влезли в сила наказателни постановления за едно или повече тежки нарушения, остава без книжка. Той ще трябва да ходи на лекционно обучение в структурите на МВР, но не по-рано от 12 месеца от датата, на която му е взето свидетелството. В проекта на ЗДвП е записано, че редът и начинът за провеждането на подобни курсове ще бъдат определен в наредба на вътрешния министър. В същата наредба трябва да е посочено и как катаджиите ще правят допълнително обучение за водачите, които са останали без книжки заради изчерпване на контролните им точки.

В законопроекта са изброени 8 тежки нарушения, заради които водачите ще остават без правоспособност. Това са каране в насрещното по магистрала или скоростен път; шофиране в аварийната лента на магистралата, освен при повреда, здравословен проблем или за пътна помощ; сядане зад волана с над 0,5 промила алкохол в кръвта или дрога; превишаване на скоростта с в населено място с над 50 км/ч.; минаване на червен сигнал на светофара, отнемане на предимство на пешеходец на пешеходна пътека и организиране или участие в нелегални гонки.

 

Идиотщината “несъобразена скорост” пак е тук

Авторите и на бъдещия ЗдвП не са успели да се освободят от заразната “несъобразена скорост”, попаднала в закона още през 70-те години на 20 век. Тя дава обяснение на полицаите и чиновниците за всяка катастрофа и ги освобождава от задължението да търсят истинските причини за злополуката. А те може да са колкото в “несъобразителния” шофьор, толкова и в “несъобразителния” стопанин на пътя, слагал знаците или “несъобразителния” катаджия, следил дали се спазват.

 

Забраняват смартфони и таблети при шофиране

В проектозакона се въвежда понятието “мобилни устройства за комуникация” и забрана за ползването им по време на движение. За тях обаче не е дадена дефиниция в Допълнителните разпоредби. Така сред непозволените попадат не само GSM-и, а и смартфони, таблети, лаптопи… Разрешава се ползването им само чрез устройство, “без участие на ръцете”.

Любопитното в случая е, че всеки патрул на КАТ у нас вече има таблет и забраната важи с пълна сила и за полицаите. Глобата е 50 лв.

 

Остават 50 км/ч в населено и 90 км/ч извън населено място

Разрешената скорост за движение в населено и извън населено място остава същата, съответно 50 км/ч и 90 км/ч. Както и досега, за леките автомобили по магистралите скоростта е 140 км/ч, а за на скоростните пътища – 120 км/ч. Само преди седмица медии лансираха идеи на МВР всички скоростни режими да бъдат намалени поне с 10 км/ч. “Фейк пакетът” промени включваше и вземане на книжката за катастрофа на завой. Подобни правила няма в проекта за нов ЗДвП.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (8)

  1. Явно 25-ти януари не е достатъчен срок за нашите законодатели Да изтрезнеят макар че те не са изтрезнели през последните десет години . Не симулираните дейност създавайки нови закони, а се постарайте старите да се изпълняват

  2. Освен рестрикции и по големи глоби нищо ново не се предлага.

  3. След тия ялови мерки след време пак ще се чудим защо нищо не се променя.

  4. Малки са тези глоби. В Германия за червен светофар ти взимат книжката за една година и глобата е 1000€ !

    1. Майсторане, по полека с глобите в Германия.
      Глобата е в зависимост от времето за което си минал на червено, и обикновенно е един месец без книжка (може да я върнеш когато поискаш) и около 100-150 евро.

      Моля неграмотни майсторани да не се правят на по-големи германци от германците.

  5. На един тъпак му дай кънки и той и със тях ще вдигне двеста и ще убие някого.Проблема във инструкторите.

  6. На един тъпак му дай кънки и той и със тях ще вдигне двеста и ще убие някого

  7. На един тъпак му дай кънки и той и със тях ще вдигне двеста и ще убие някого.Голяма вина за некадърните шофьори носят инструкторите.

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.