Три коли в една

Ако някой автомобил заслужава най-много популярния етикет „три в едно“, това е Hyundai Ioniq. Корейският производител е първият, който предлага един и същ модел с три различни задвижващи алтернативни системи. Първо се появи хибридният вариант със 141 конски сили, след него пристига изцяло електрическата версия със 120 конски сили, а в края на годината излиза и Plug-In хибрид със зареждане от електрическата мрежа и пробег на ток над 50 км.

С функционалната каросерия на компактен хечбек и конкурентна цена Ioniq притежава всички предпоставки да спечели купувачите, които търсят модерни, красиви, удобни и екологични превозни средства. Неслучайно моделът с хибридно задвижване наскоро бе избран за екоавтомобил на годината в България. Това е първият от трите варианта на Ioniq и бе представен у нас в най-големия януарски студ при температури около минус 10 градуса. Такова мразовито време обикновено се отразява негативно на всякакъв вид батерии. Инженерите на Hyundai са използвали най-доброто в индустрията към момента и под задната седалка на е вградена литиево-йонна полимерна батерия вместо конвенционалните никел метал-хибридни. Така се постига отлична ефективност в циклите на зареждане-разреждане и оптимална мощност. С монтирането под задната седалка не се отнема място от пътническата кабина и от багажника, който е на ниво с обем от 443 л (1505 л при сгънати облегалки). По отношение на пространството Ioniq не отстъпва на автомобилите в компактния клас и бъдещите собственици няма да се чувстват натясно. По-сложната задвижваща система не налага компромиси, свързани с комфорта на пасажерите.

Общата мощност на хибридния пакет възлиза на 141 конски сили и 265 Nm въртящ момент. Електромоторът генерира 43,5 конски сили и 170 Nm с енергията от батерията с капацитет 1,56 киловатчаса. По-големият ресурс идва от бензиновия мотор 1,6 GDI с мощност 105 конски сили и 147 Nm въртящ момент. Този двигател с директно впръскване е от ново поколение и се отличава с отлична термална ефективност от 40%. Същият агрегат ще се използва и в Plug-In модела, който ще получи по-силна батерия и по-мощен електромотор. Динамичните характеристики на хибрида са добри като за екологичен автомобил. Максималната скорост достига 185 км/ч, ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 10,8 секунди – тези параметри могат да не развълнуват водачите с тежък крак на газта. Но трябва да се вземе предвид и ниският разход на гориво на колата – само 3,4 л в комбиниран цикъл.

В реални условия Ioniq създава усещане за по-добро представяне, отколкото на хартия. Тъй като максималният въртящ момент от 265 Nm е наличен още от 1000 оборота, потеглянето и ускорението стават много бързо. Шестстепенната автоматична скоростна кутия с двоен съединител сменя предавките плавно и чевръсто, а при натискане на газта докрай се усеща кикдаун ефект от спринтовото ускорение. Трансмисията, също като бензиновия двигател, се отличава с много добра ефективност, тъй като лагерите са с ниско триене, а смазването е с масло с нисък вискозитет. Водачът може са променя поведението на автомобила, като превключва в режими Sport и Eco. В спортен режим скоростната кутия задържа ниските предавки по-дълго и съчетава мощността на бензиновия и електрическия двигател, за да предостави максимална динамика. Променят се и цветовете и графиката на основния дигитален контролен инструмент – преобладават червеното и оборотомерът. В екологичния режим високите предавки се включват по-рано, използва се максимално електрическият мотор, а на дисплея пред водача водещ е скоростомерът. Във всеки един момент шофьорът вижда в какво съотношение работят двата агрегата и колко енергия е налична в батерията, която се зарежда и разрежда според натоварването и начина на движение. Възможно е постигането на скорост до 120 км/ч само на ток, но в мига, в който газта се натисне по-рязко, се включва и бензиновият двигател за осигуряване на нужната по-голяма мощност.

Олекотената конструкция и добрата аеродинамика (коефициентът на челно съпротивление е само 0,24) улесняват задачата на силовия тракт. Компоненти като завеси на предните колела, заден спойлер, дифузьор, прагове и активни клапи на решетката подпомагат ефективното отвеждане на въздушния поток.

Ioniq е шестият модел на Hyundai в последните три години, който печели дизайнерската награда Red Dot. Трите варианта на модела се отличават по някои детайли като оформлението на радиаторната решетка. Хибридът се познава по биксеноновите фарове, оградени с дневни LED светлини. Каросерията се предлага в осем цвята, джантите са с диаметър от 15 до 17 инча. В интериора са използвани висококачествени рециклирани и екологични материали, които съответстват на характера на автомобила. Панелите на вратите например са изработени от пластмаса с дървесно брашно и вулканичен камък. Облицовката на тавана и стелките на пода са от суровини, извлечени от захарна тръстика. Избягвани са продукти, базирани на масла. Така пътниците имат допир до естествени тъкани, от една страна, а от друга, по-лесно ще бъде рециклирането на колата след излизането й от употреба. Това няма да се случи бързо, защото стандартната за Hyundai гаранция от 5 г. без ограничение в пробега е допълнена с 8-годишна гаранция или 200 000 км за хибрида.

Много глезотии за водача и пътниците

Ioniq е не само първият хибрид на Hyundai, но и първият модел на марката в Европа с нов 7-инчов TFT приборен екран с висока резолюция, който изобразява различни уреди – скоростомер, режим на шофиране, степен на зареждане и др. Както подобава на автомобил от ново поколение, на борда присъства най-модерна електроника. Серийни са аварийната спирачка с функция за разпознаване на пешеходци, адаптивният круиз контрол, системата за поддържане на лентата и за предупреждение при нейното напускане, системата за контрол на стабилността, автоматично включване на аварийните светлини при рязко спиране и др. Водачът и пътниците са разглезени и от камера за заден ход и парктроник, климатроник с рециклиране на въздуха и йонизатор, отопление на предните седалки и волана. Пред скоростния лост има специална клетка за безжично зареждане на смартфон.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.