Напрежение в Нови хан заради пясъчна кариера

Обявиха за издирване испанец заради кражби в с. Бутан

Задържаха двама за телефонна измама, представяли се за зам.-министри

Трус от 6,3 по Рихтер разлюля Северозападно Мексико

Предлагат името на Си Цзинпин да бъде вписано в конституцията

Задържаха собственика на автобуса убиец от „Бакаджика”

„Спартан” аварира на Граф Игнатиево

„Газпром” получи разрешение за втората тръба на „Турски поток”

В Истанбул забраниха пиеса за диктатор, изпълнявана от критик на Ердоган

Представяме се уникално на “Зелената седмица” в Берлин

Референдум срещу скъпотията в Швейцария

Българката Ружа мами с мрежа за криптовалута Спецпрокуратурата, ГДБОП и ДАНС включени в разследване на международна група за пране на пари

Вижте акцентите от броя на „Труд“ в събота, 20 януари 2018

100 младежи започват работа в Ружинци по програма за заетост

Десислава Атанасова: Докладът на ДАНС ще бъде разсекретен скоро

Три милиарда евро във водата

Един милион евро няма да ви стигне. Нито два, нито три. Трябват десетки, в някои случаи и стотици милиони. Големите суперяхти са само за най-най-най богатите. За милиардери от калибъра на Бил Гейтс, Роман Абрамович и изобщо за хора от такава порода, които харчат за капризите си (футбол, коли, коне, самолети, пътувания) колкото годишния бюджет на целокупното българско здравеопазване. Яхтите са задължителен аксесоар в техния лъскав живот. И то не какви да е яхти, а най-големите, най-луксозните, най-технологичните, най-красивите, най-скъпите.

Най-новите от тях се събират безпрецедентно само веднъж в годината на едно място в Европа и това е Монако. Есенното изложение на суперяхти в пристанището Порт Еркюл дава уникалния шанс да се надникне в света на най-богатите хора, да се влезе в тяхната спалня, да се види тяхната баня, да се докоснат техните играчки на борда – джетове, катери, подводници, хеликоптери. Със съгласието на собствениците, които в повечето случаи не се афишират, производителите на големи яхти показват плаващите им дворци. Тук дори гледането струва пари, и то много. Посетителят трябва да прежали 150 евро за билет, а четиридневният пропуск за яхтеното изложение излиза 460 евро. Парите ви се виждат много? 40 000 души не мислят така, защото ги извадиха от джоба и разгледаха 125 суперяхти на обща стойност три милиарда евро.

По традиция в Монако преобладават моторните съдове, ветроходните бяха само двайсетина. 40 от суперяхтите с дължина над 30 метра бяха показани за първи път пред публика, тоест, направиха световна премиера. За такива кораби важи правилото, че 1 метър дължина струва приблизително 1 милион евро. Но всяко правило си има изключения. Звездата на изложението е 70-метровата суперяхта Galactica Super Nova и за нея се твърди, че е продадена на своя неизвестен (засега) собственик за 900 милиона евро, тоест метърът излиза 13 милиона евро. Това е огромна инвестиция, която си заслужава да бъде описана накратко. Лека алуминиева конструкция, дълбок V-образен корпус за бързо водоизместване, хеликоптерна площадка, лятно кино, четири палуби с 357 квадратни метра открита площ, луксозни апартаменти за 12 души, бийч клуб в кърмовата част, барбекю бар, скай ложа, плувен басейн с водопадче, хидромасаж и прозрачно стъклено дъно. За 12-те пътници се грижи 16-членен екипаж. Три дизелови двигателя с обща мощност 16 146 конски сили осигуряват максимална скорост 30 възела (55 км/ч), а при круизно темпо 12 възела (22 км/ч) огромните горивни резервоари (90 000 литра) стигат за презоекански преход от 4000 морски мили (7500 км).

Обикновените хора са далеч от измерението на подобни цифри, които са нещо нормално за суперяхтите. Един такъв плавателен съд е твърде скъп разкош, защото е свързан с гигантски разходи. Най-грубо казано, годишната поддръжка и експлоатация възлиза на около 30% от цената на лодката. В случая с Galactica Super Nova освен платените за нея 900 милиона евро собственикът трябва похарчи още 270 милиона на година. А може и да са повече, ако непрекъснато кръстосва световния океан. Както се вижда, един милион евро не стига заникъде. Нито два, нито три. Трябват десетки, дори стотици.

Не всички яхти в Монако са толкова скъпи, но повечето са. Те се изработват само по поръчка. Най-добрите корабни и интериорни дизайнери умуват върху всеки детайл, всеки парапет, всеки пепелник. На борда има басейни, джакузита, барове, ложи и какви ли не глезотии като в седемзвезден хотел, но построен по вкуса само на един човек и предназначен изцяло за него. Модните корифеи от Trussardi например са обзавели изцяло 39-метровата яхта Jetsetter на производителя Dynamiq от Монако. Салоните на много от суперяхтите са декорирани със скъпи и ценни произведения на изкуството от колекциите на своите собственици. От съображения за сигурност се пазят в тайна шедьоврите, за които изобщо не подозираме, че се поклащат в морето.

Със скоростта на ураган в океана навлизат новите технологии. Започват да се появяват плавателни съдове с хибридни задвижващи системи, които намаляват изхвърлените в атмосферата вредни емисии от чудовищните дизелови мотори. Новаторската 46-метрова яхта Genesi на младата италианска компания Wider например може да функционира половин денонощие само с електроенергията от акумулаторния си пакет. Проблемът на хибридните яхти е същият като на хибридните автомобили – батериите са големи, скъпи, тежки и с ограничен ресурс. А богатите не обичат ограниченията.

Луксозни лодки се предлагат и в България

Сред производителите на суперяхти, които участват на изложението в Монако, има и такива с официални дилъри в България. Италианският корабостроител Ferretti Group и неговите различни марки присъстват на нашия пазар чрез фирмата „Венид Яхт Чартър“. Една от новините в Монако бе премиерата на най-големия модел Navetta 37 от марката Custom Line на Ferretti Group, която първа създаде хибридна яхта.

Новата Navetta 37 е модерен плавателен съд с дължина 37 метра и максимална ширина 8 метра. Корпусът е с нова архитуктера и специален бълб в носовата част за максимална стабилност, бързина и ефективност при всякакви условия в морето. За задвижване се предлагат пет конфигурации на двигателите с мощност до 3650 конски сили. Електрохидравлични стабилизатори и подводно осветление карат пътниците да се чувстват комфортно.

Производителите

По време на първото изложение за суперяхти в Монако през 1991 г. по целия свят е имало едва 1147 яхти с дължина над 30 метра. Това се възприема като минималния размер за моторна суперяхта, защото се нуждае от постоянен екипаж и предлага солиден лукс. Към днешна дата плавателните съдове с дължина над 30 м са в пъти повече, като само 200 са яхтите с корпус над 60 м. Водещите производители са европейските държави с морски излаз като Германия, Холандия, Италия и Франция плюс САЩ. Напоследък и Китай се включва активно в производството на яхти, но тяхното качество е по-ниско.

Купувачите

Най-големите моторни яхти са притежание на руски олигарси и арабски шейхове. Болезнено амбициозният бизнесмен Роман Абрамович се обзаведе през 2009 г. с уникална суперлуксозна „плаваща крепост“, каквато е яхтата му Eclipse (163,5 м). Тогава той стана човекът с най-голямата яхта в света, изпреварвайки с метър и половина дубайския емир Мохамед ал Мактум с неговата яхта Dubai (162 м). Първенството на Абрамович трая до 2013 г., когато емирът на Абу Даби шейх Халифа ал Нахаян го удари в земята – пардон, в морето – с новата си играчка – 180-метровия гигант Azzam. Това лято руският олигарх Андрей Мелниченко си поръча най-голямата ветроходна яхта, която ще бъде дълга 142 м.

Чартирането

Някои от суперяхтите се предлагат за отдаване под наем (чартиране) в периодите, когато не се използват от своите собственици. Тази услуга важи и за по-малки и по-скромни плавателни съдове и това е най-лесният начин да се усети неповторимата тръпка от излизането с яхта в морето. Семейства или компании могат да си резервират яхта по свой вкус и свой джоб за определен период със или без екипаж. Така правят световноизвестни звезди, които обичат морето, но нямат потребност да притежават собствена яхта. В този списък влизат попиконата Бионсе, както и футболните величия Роналдо и Меси.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.