Дневен хороскоп на Алена за понеделник, 23.09.2019

На 23 септември 2019 да почерпят

Отиде си проф. Юлиан Вучков

Патрулка катастрофира с цивилен автомобил докато преследва беглец

Милен Михов, ВМРО: Мая Манолова граждански кандидат за кмет е като сняг през юни

Евклаз – за бяла и черна магия По-скъп от диаманта

Хиляди швейцарци протестираха срещу изграждането на 5G мрежа в страната

Моторист загина на Е-79 край Дупница

Арабските партии в Израел подкрепят Бени Ганц за премиер

Министър Петкова: 9 млрд. лв. ще са приходите на България от „Балкански поток“ през следващите 20 г.

Петьо Блъсков: Народът решава дали София да я управлява човек като Манолова – ту от БСП, ту не е от БСП Не знам какво е направила като омбудсман, освен, че беше на всички протести, изтъкна главният редактор на в. "Труд" в интервю за Канал 3

Приятел на убития Андрей Монов: Полфрийман не се е променил, никога не каза, че съжалява

Емил Костадинов, БСП: Въпросът вече e: или Нинова, или партията

Проф. Михаил Константинов: Българските избори не могат да бъдат хакнати

Полицаи изведоха барикадиралия се мъж в „Овча купел“

Тротинетките – бедствие извън закона Експерти и граждани призовават да се спрат, преди да са приети правилата за движението им

Наемател на тротинетка се движи не във велоалея, а по средата на платното срещу посоката на движение в еднопосочна улица. Преди да влезе срещу забранителния знак, отнел е при завой надясно предимство на пешеходеца. За всичко това няма да го спре нито КАТ, нито Столичният инспекторат и той няма плати и 1 лев глоба.  Снимки: Пламен Стоименов

Карат масово извън велоалеите

Когато паднат първите жертви, няма кой да носи отговорност при липсата на регламент

Спрете електрическите тротинетки в София и другите големи градове, преди да са приети правилата за движението им. Всеки момент може да стане тежка катастрофа с убити и ранени, без никой да понесе отговорност за това бедствие извън закона. Така призовават от Института за пътна безопасност. Такова е мнението на много граждани, които като шофьори, велосипедисти или пешеходци се сблъскват всеки ден по улиците с арогантни ездачи на дъска с кормило и електрически двигател, които карат където им падне.

Похвалната инициатива на Столична община да подкрепи фирми, даващи тротинетки под наем в центъра на града, като част от мерките за борба с мръсния въздух. Но условието на кметството към фирмата оператор тротинетките да се движат само по велоалеите, масово се нарушава, видя екип на „Труд”.

Без да съществуват правила, няма никаква отговорност, като на самите водачи на тротинетки, така и на какъвто и да е контролен орган, който да ги хваща и глобява, ако вършат безобразия. Сред най-масовите нарушения са, че шофират между минувачите и майките с количките по тротоарите, или си правят гонки между колите посред улиците. В държава като България, където при катастрофа всеки шофьор е виновен, защото е карал с „несъобразена скорост”, въпрос на време е някой да влезе в затвора заради сгазен тротинеткаджия.

Велосипедист кара с каска и светлоотразителна жилетка, макар да не е задължително, а го догонва и изпреварва водач на тротинетка без никаква защита.

Ако даването под наем на електрическите двуколесни е само за пълнолетни клиенти, интересува се някой дали доставените тротинетки по интернет ще ги кара дете на 9, 12 или 14 години. И дали това дете ще ходи само в парковете и градинките между блоковете, или ще изскочи на „Цариградско шосе”, по Южната дъга на Околовръстното или по Скоростната тангента.

Водачите на тротинетките глоба не ги лови. Полицаите от КАТ-София могат да глобяват пешеходец, ако пресича неправилно, велосипедист, ако кара в улица срещу посоката на движение и дори каруцар, но не и тротинеткаджията. Униформените обясняват, че този тип превозни средства не са посочени в закона – нямат регистрация, нито застраховка и следва да се приемат за нещо като скейтборд или ролкови кънки.

Проекти за регламент на тротинетките пишат както в Столична община, така и от Държавната комисия „Безопасност на движението по пътищата”. Има идея да разделят на два вида – такива, които развиват до 25 км/ч и над тази скорост. За каране на втория тип да се изисква определена възраст, книжка, застраховка, каска, регистрация в общината или КАТ и т.н. Но докато умните се наумуват, лудите вече лудуват…

 

Европа се чуди как да регламентира двуколесните

В Милано ги забраниха, в Париж не ги пускат по тротоарите

Испанец уби старица и се отърва само с глоба

В повечето големи градове по света тротинетките не са решили транспортните проблеми, а са създали нови.

В центъра на Париж се движат повече от 15 000 тротинетки, а местата за тяхното паркиране са по-малко от 5000. За да сложи някакъв ред, градската управа налага глоби от 35 евро за неправилно паркиране и 135 евро за каране по тротоара. Ограничението на скоростта на тротинетките е 20 км/ч, а в някои райони се обмисля да се намали на 8 км/ч, като глобите могат да стигнат до 1500 евро.

В Милано за няколко месеца се появиха 7 големи фирми за даване под наем на тротинетки, но те бяха забранени след тежък инцидент в пешеходна зона. Законодателството в Италия позволява тяхното движение в пешеходни и велосипедни алеи и в зони с ограничение на скоростта за автомобили до 30 км/ч, като всеки град трябва самостоятелно да установи регионални правила.

Във Великобритания е забранено да се карат по тротоарите и пътното платно, защото не отговарят на изискванията за застраховка, данъци и свидетелство за правоуправление. Станалата известна в „Ютуб” Емили Хартридж бе убита от камион на 12 юли в Лондон и стана първата жертва на електрическа тротинетка в Англия.

В Мадрид е задължително лица под 16-години да карат с каски, а в Барселона – това е изискване за всички. Поради липса на законодателство само с глоба бе санкциониран водач на скутер, който блъсна и уби 92-годишна жена.

В Германия разрешиха тротинетките това лято и веднага се сблъскаха с редица проблеми и инциденти. Навигацията на един водач го бе изкарала със скутера на магистрала до Кьолн и по чудо се размина голяма беля. Фирмите доставчици на тротинетки под наем и общинските власти се споразумяха за серия от мерки, например: паркиране само на обозначени места, а не безразборно по тротоари, алеи и улици, по-строг контрол със снимки на ползвателите, забрана за каране при регистрирани нарушения на даден човек, гореща линия за сигнали и оплаквания и др.

На Балканите само в Словения има ясно регламентирано ползване на тротинетки в пешеходните зони и велоалеите при скорост до 25 км/ч със задължителни светлини и каски.

 

Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност:

Правилата трябва да са в националното законодателство

„Наши експерти участват в Консултативния съвет по пътна безопасност към Столична община и многократно поставяха въпроса да не се бърза с пускането на електрически тротинетки под наем, преди да има ясен и точен регламент и съответни задължения”, коментира вчера пред „Труд” Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност.

„Насърчаването на частната услуга, насърчава и гражданите да си купуват такива двуколесни за лична употреба. И ако е възможно Столична община да регулира с наредба дейността на частните компании, то тя по никакъв начин не може да регулира личната употреба. Без да има правила в националното законодателство, за нас се създава критичен дефицит за пътната безопасност”, смята Милчев. Той е бивш шеф на КАТ-София и попитан от „Труд” какво би предприел срещу тротинетките, ако сега беше началник, отговори така: „Всеки ден щях да пиша предписания до МВР, Столична община, транспортното министерство, правителството и парламента, докато институциите решат въпроса”.

 

Експертите са категорични

По-опасни са от велосипеди и мотопеди, а към водачите им няма изисквания

Ще задължават водачите на тротинетка да носят поне велосипедна каска, ако не мотористки шлем.

Тротинетките са по опасни от велосипеди и мотопеди, а към водачите им няма и елементарни изисквания. Това е общото експертно мнение в Европа и вече се пишат правила, въвеждащи застраховки, правоспособност и носене поне на велосипедна каска, ако не на мотористки шлем.

В статистиките за катастрофи все още липсват конкретни данни за катастрофи с тротинетки. Но фирмите, които ги предлагат под наем, вече са сериозно обезпокоени от нарастващия брой злополуки и вече започнаха да организират безплатни курсове по безопасно шофиране.

Експертът Зигфрид Брокман от Центъра за изследване на пътни произшествия в Берлин също твърди, че тротинетките са по-опасни от велосипедите. За това допринася фактът, че ги карат хора без опит. Най-честите причини за инциденти са липса на концентрация, употреба на алкохол, говорене по телефона, резки маневри без подаване на сигнал.

 

РЕГЛАМЕНТ ЗА УЧАСТИЕТО НА МАЛКИ ЕЛЕКТРИЧЕСКИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА В ПЪТНОТО ДВИЖЕНИЕ

§ 1. Област на приложение
(1) Малките електрически превозни средства по смисъла на Наредбата са моторни превозни средства с електрическо задвижване и с максимална проектна скорост от не по-малко от 6 км./ час и не повече от 25 км./час и имат следните характеристики:
1. Превозно средство без седалка или самобалансиращо превозно средство със или без седалка,
2. Кормилна или поддържаща щанга/прът с размер най-малко 500 мм за превозни средства със седалка и с размер най-малко 700 мм за превозни средства без седалка,
3. Номинална постоянна мощност от не повече от 500 W или от не повече от 1400 W, когато поне 60 % от мощността се използват за поддържане на равновесието/самобалансирането. Номиналната постоянна мощност трябва да бъде определяна в съответствие с процедурата съгласно изискванията на Регламент № 85 на Икономическата комисия на Организацията на обединените нации (ООН) за Европа (UNECE) – Единни условия за одобрение на двигатели с вътрешно горене или на електрически системи за задвижване, използвани за задвижването на моторни превозни средства от класове М и N /по отношение измерването на нетната/полезната мощност и на най-малката 30-минутна мощност на електрическите системи за задвижване
4. Обща ширина от не повече от 700 мм, обща височина от не повече от 1400 мм и обща дължина от не повече от 2000 мм
5. Максимално тегло на превозното средство без управляващия го от не повече
от 55 кг.
(2) Малкото електрическо превозно средство е самобалансиращо, ако е оборудвано с интегрирана електрическа техника за самобалансиране, задвижване, управление и за забавяне на движението, чрез която техника то самостоятелно се поддържа в равновесие.
(3) Малките електрически превозни средства по смисъла на алинеи 1 и 2 могат да бъдат ползвани по обществените пътища само в съответствие със следните предписания.

§ 2 Изисквания за въвеждане в експлоатация

(1) Едно малко електрическо превозно средство може да бъде въведено в експлоатация за движение по обществените пътища,
само ако:
1 отговаря на някой от типовете, за който е издадено общо типово одобрение, или за превозното средство има издадено индивидуално разрешително,
2. ако превозното средство разполага с валиден застрахователен стикер за малки електрически превозни средства,
3. ако в съответствие с Наредбата за регистрация на МПС е маркирано с идентификационен номер на превозното средство и с фабрична табелка със следните данни:
a. На фабричната табелка трябва да бъде указано: Малко електрическо превозно средство
б. Върху фабричната табелка трябва да бъдат указани максималната проектна скорост и номера на общото разрешително за експлоатация, или на индивидуалното разрешително за експлоатация
и
4. ако то
а. отговаря на изискванията към спирачната уредба съгласно § 4,
б. съответства на изискванията към осветителното оборудване съгласно § 5, алинея 1 ,изречение 1 и алинея 3,
в .отговаря на изискванията към устройството по отношение на звуковите сигнали в съответствие с § 6, изречение 1, както и
г. дали отговаря на другите изисквания за безопасност в съответствие с §7.
§3. Право на управление
Право на управление имат лица, навършили 14-годишна възраст.
§ 4. Изисквания към спирачната уредба
(1) Едно малко електрическо превозно средство трябва да бъде оборудвано с две независими една от друга спирачки,
Които да
1. Могат да спират превозното средство до застой,
2. Действат до максималната скорост,
3. Могат да достигнат стойност на забавяне на движението от поне 3,5 м/сек2
4. И в случай на отказ на другата спирачка, да достигнат индивидуално минимално забавяне от 44 % на спирачно въздействие/спирачен ефект съгласно т. 3, без при това превозното средство да се отклони от следата/от пътя си.

§ 5. Изисквания към осветителното оборудване
(1) Едно малко електрическо превозно средство трябва да бъде оборудвано със светлинни устройства, които да отговарят на изискванията на Наредбата за регистрация на МПС и да бъде изпълнено съгласно официално разрешен конструктивен вид, освен ако в следващите разпоредби не е уредено нещо друго, отклоняващо се от горното. Осветителното оборудване може да се сваля. Осветителното оборудване включва фосфоресциращи материали и светлоотразителни агенти. Задната светлина и рефлекторът могат да бъдат монтирани в едно устройство. Задните светлини могат да бъдат допълнително снабдени със спирачна светлинна функция за червена светлина с интензитет на светлината и разпределение на светлината за спирачната функция в съответствие с Регламент № 50 на Икономическата комисия на Организацията на Обединените Нации за Европа (ООН) (UNECE) – Единни условия за одобрение на предни габаритни светлини, задни светлини, спирачни светлини, пътеуказатели (мигачи) и светлинни устройства за задните регистрационни табели за превозни средства от категория L .
(2) Захранването на осветителната система може да се извърши чрез свързване към акумулатора за задвижване.

(3) Страничната маркировка трябва да бъде осъществена с жълти светлоотразители от двете страни или това трябва да бъде извършено със свързани в пръстеновидна форма светоотразяващи бели ивици върху гумите или джантите на предното и на задното колело. При едноосовите малки електрически превозни средства е достатъчно маркировката да се извърши на външните колела.

(4) При малките електрически превозни средства е допустимо оборудването да бъде с действащи предни и задни пътеуказатели/мигачи. Допълнително към това:

1. Задните пътеуказатели/мигачи могат да се накланят заедно с кормилното управление,
2. Разстоянието от най-задната точка на превозното средство до пътеуказателите може да бъде повече от 300мм,
3.Максималната монтажна височина на предните и задните пътепоказатели/мигачи може да възлиза на 1400мм,
4.При задните пътеуказатели/мигачи минималната височина на монтаж може да бъде 150мм, ако вертикалният ъгъл на геометричната видимост е най-малко 25 градуса над хоризонталата.

§6 Изисквания към устройството за акустични сигнали
Малките електрически превозни средства трябва да бъдат съоръжени поне с един ясно звучащ звънец, който да отговаря на изискванията на Наредбата за издаване на разрешителни за движение по пътищата. Може да бъдат инсталирани и други съоръжения за звукова сигнализация, които да отговарят на Регламент № 28 на Икономическата комисия на Организацията на Обединените нации (ООН) за Европа (UN/ECE)- Единни предписания за одобряване на устройства за звукова сигнализация, както и на моторни превозни средства по отношение на техните звукови сигнали, отнасящо се за превозни средства от категория L3 с мощност не повече от 7kW, както и на приложение II на делегираната разпоредба (ЕО) № 3/2014 на Комисията от 24 октомври 2013 год. за допълнение на разпоредба (ЕО) № 168/2013 на Европейския Парламент и на Съвета по отношение на изискванията за функционална безопасност на превозни средства при издаване на разрешителни за дву-, или триколесни и четириколесни превозни средства.

с
&7. Изискване за техническа безопасност
Малките електрически превозни средства трябва да покриват:
1. Тестовете в съответствие с изискванията за тестване и изискванията към динамиката на шофиране, посочени в приложението към тази разпоредба.
2. Да отговарят на изискванията на Регламент № 10 на Икономическата комисия на Организацията на Обединените Нации (ООН) за Европа (UN/ECE) – Единни предписания за издаване на разрешителни за движение по пътищата на превозни средства по отношение одобрението на електромагнитната поносимост (ABl. L 254 от 20.09.2012 год.)
3. Да отговарят на мерките за защита срещу манипулация в съответствие с DIN EN 15194:2018-11.
4. Да показва ефективна защита срещу пряк контакт с всякакви компоненти, поставени под напрежение.
5. Да бъдат обезопасени срещу неволно /непреднамерено разместване на всякакви експлоатационни части и компоненти.
6. Както в работно състояние, така също и при евентуално отклонение при транспорт да бъдат така проектирани и оборудвани, че да са безопасни, тяхното обичайно поведение в трафика да не навреди на никого, или да не застраши никого повече от неизбежното, да не възпрепятства или затормозява никого, и особено в случай на злополуки шофьорът да бъде предпазен от наранявания, както и размерът и последиците от нараняванията да бъдат възможно минимализирани.
7. Да бъдат така конструирани, че управляващият елемент за регулиране мощността на двигателя, (например въртяща се ръчка или бутон ) да се върне в рамките на една секунда автоматично в нулево положение, когато водачът я пусне, независимо от това задвижването при самобалансиращи превозни средства ще трябва в рамките на една секунда да се деактивира автоматично, в случай, че водачът не се намира върху превозното средство. За целта самобалансиращите се превозни средства ще трябва да бъдат оборудвани със система за разпознаване на състоянието, която да разбира, дали водачът на превозното средство се намира в него,
8. Да бъде така проектирана, че батериите й да отговарят на изискванията за безопасност.
9. Да бъдат проектирани по такъв начин, че съществуващите зони за стоене да осигуряват достатъчно сцепление поради тяхната устойчива на приплъзване повърхност.

§8 Превозване на пътници и работа с ремарке
При малките електрически превозни средства не се разрешава превозване на пътници, както и работа с ремарке.
§9. Прилагане на разпоредбите за движение по пътищата
Когато се кара малко електрическо превозно средство по пътищата, то подлежи на правилата от разпоредбите за движение по пътищата в съответствие със следните §§ 10-13 параграфи.

§10. Разрешени зони за движение
(1) В рамките на затворени населени места малките електрически превозни средства могат да използват само изградените за това велосипедни алеи, включително и споделени за пешеходци и велосипедисти алеи и определените за колоездене зони за движение.

(2) Извън затворени населени места малките електрически превозни средства могат да бъдат карани само по изградени велосипедни алеи, включително и по общи/пешеходни и велосипедни пътища и върху разпределената за колоездене зона, състояща се от разделени пътища за велосипедисти и тротоари/пътеки за пешеходци, както и по платната за колоездене , по велосипедни ивици а също и по странични ленти. Ако няма налични такива, движението е разрешено да се извършва по пътните платна.

(3) За каране в други зони за движение компетентните власти за движение по пътищата могат в отклонение от алинеи 1 и 2 да направят изключения за някои конкретни единични случаи или като цяло за някои определени кандидати. Общо разрешение за малките електрически превозни средства за такива зони на трафик може да бъде обявено чрез поставяне на допълнителен пътен знак – Разрешено за малки електрически превозни средства
§11. Общи правила на поведение
(1) Тези, които управляват малки електрически превозни средства, ще трябва да се движат един след друг, не трябва да се прикачват към движещи се превозни средства и не трябва да шофират без да ползват ръцете си.
(2) С малките електрически превозни средства е позволено да се кара по пътища с повече пътни платна/ленти, при това колкото е възможно по-вдясно и да не се отклоняват .
(3) Ако на едно малко електрическо пътно превозно средство няма налични пътеуказатели/мигачи, тогава този, който кара малкото електрическо пътно превозно средство ще трябва навреме и ясно да подаде сигнал с ръка, и така да обяви посоката си на движение, че другите участници в движението да могат да съобразят движението си с нея.

(4) Този, който управлява малко електрическо пътно превозно средство в зони за колоездене, ще трябва да се съобразява с движението на колоездачите и ако е необходимо, да съобрази скоростта си с тази на колоездачите. Този, който управлява малко електрическо превозно средство, трябва да позволи безпрепятственото изпреварване от по-бързите участници в колоезденето. Върху общите тротоари и велосипедни алеи пешеходците имат предимство и не бива нито да бъдат възпрепятствани, нито да бъдат застрашавани, а в случай на необходимост скоростта трябва да бъде адаптирана към тази на движещите се пешеходци.
(5) За паркиране на малките електрически превозни средства са валидни предписанията за паркиране, подобни на тези за велосипедите.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.