На 16 ноември 2018 г. да почерпят

Тереза Мей: Вярвам, че курсът, която съм поела, е правилният за нашата страна

Митко от „Фермата“ разказа шокиращи детайли за мутренското си минало

Цветан Цветанов: Системната политическа атака на БСП към нас е изградена с фалшиви новини

Технология запазва косата при химиотерапия Лекувани са над 100 000 пациенти в 35 различни държави

Родители алармират: Охранител на училищен автобус обижда и бие деца

САЩ може да изгубят война срещу Русия Иран и КНДР са новите заплахи

Свалят цените на горивата с нови мерки Фирмите от сектора ще продължат да работят с минимална печалба

Бутонът за бдителност във влака-убиец на Хитрино бил включен

Тайните на ръката – хиромантия Купи утре заедно с „Труд“ само за 14.90 лв. уникалната книга

Премиерите Борисов и Ципрас дискутираха проекти в секторите транспорт и енергетика

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 16 ноември 2018

До 5 г. затвор за тормоз вкъщи И роза върху колата можела да доведе до убийство или самоубийство

Петър Иванов: Проблемът на американския бизнес е, че той идва в Европа през дружества в Холандия или в Ирландия

Самоубиец скочи от виадукт „Бебреш”

Тъп закон арестува 300 камиона Превозвачи се жалват , че не могат да се защитят срещу принудителната административна мярка

Полицаят на пътя стои на 200-300 метра от забранителния знак и маха с палка на камионите нарушители. Говори се, че срещу 50 лв. той може да ги пусне да преминат. Ако не платят, ги чакат сериозни наказания и глоби, а фирмата им ще понесе щети. Снимки: Цветан Томчев

Тираджиите се подписват, че са инструктирани да не вършат нарушения

300 камиона, повечето от които взети на лизинг, са спрени от движение от КАТ за по 3 месеца заради нарушение на въведени временни ограничения на движението, научи “Труд”.

Принудителната административна мярка (ПАМ) се налага от 21 януари т.г., когато влязоха поправките в Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Те бяха изработени от транспортната комисия в 43-то НС с председател Настимир Ананиев. Според действащия от 7 месеца член 171, ал. 2, буква “н” от движение се спира автомобилът “на собственик, който управлява или “допуска” управление от водач в участък от пътната мрежа с въведена временна забрана за движение извън населените места.

Тази мярка е приета заради настояване на регионалното министерство заради проблеми при затваряне на пътищата при снегопочистване. Оказва се обаче, че катаджиите я прилагат най-вече посред лято, когато има ремонти и движението се отклонява по странични маршрути. Най-много тирове са спрени на магистрала “Хемус” покрай затварянето на едната тръба на тунел “Витиня”, където тировете трябва да минават в обход по стария път. (Въпросната ПАМ не се налага за нарушения на заповедта за ограничения на движението на камиони над 12 т. през празничните и почивните дни – б.а.).

Законът е написан така, че не дава шанс на фирмата-собственик да докаже, че са взети мерки “да не се допуска” шофьорите да вършат нарушения, твърдят от голяма компания превозвач. На 6 август т.г. един от техните камиони с водач Йордан М. е спрян на магистрала “Хемус”, след като решил да мине за по-направо през ремонтирания участък. Катаджиите му пишат акт, по който трябва да плати 300 лв. и да остане за 1 месец без книжка. “Отпочват и процедура за налагане на ПАМ” – наказание, което ще търпи фирмата, а не провинилият се Йордан М.

В 3-дневен срок от фирмата обжалват пред КАТ-София област, като им показват разпечатка от своята сателитна система за връзка с камионите. От нея става ясно, че на 18 януари т.г. – 3 дни преди влизане в сила на поправките в ЗДвП, от фирмата са известили всеки свой шофьор за предстоящите промени. Нещо повече – накарали са ги да се подпишат,че ще спазват новите правила.

Вече близо месец от КАТ още не са издали ПАМ, защото законът не ги задължава с никакъв срок. Но дори и да бъде издаден документът, той ще се отнася не до засегнатата фирма превозвач, а до дружеството лизингодател, тъй като то е собственик на камиона. Той може да атакува ПАМ в съда, но от една страна няма интерес, от друга – делото ще бъде насрочено далеч, след като са изтекли 3-те месеца, през които е спрян камионът.

Месечният оборот от един тир е средно около 7000 лв., като при лизинг една трета от тези пари отиват за вноската. Заради недомислиците в поправките, наричани още закона “Настимир”, превозвачите търпят загуби. Дори по-късно да осъдят КАТ за обезщетение, те много трудно ще могат да докажат пропуснати курсове за 3 месеца. В най-добрия случай ще могат да си възстановят само месечните лизингови вноски.

 

Бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев:

Тази мярка е полицейски произвол

Алекси Стратиев“Наричам полицейски произвол налагането на тази принудителна административна мярка (ПАМ) и стоя зад думите си”. Това заяви пред “Труд” Алекси Стратиев, бивш шеф на “Пътна полиция” от 2004 до 2012 г. и зам.-директор на “Охранителна полиция” до 2014 г.

“По принцип не съм против да се търси административно-наказателна отговорност на собственика, ако той е допуснал с автомобила му да се извърши нарушение. Но във всички случаи трябва да се имат предвид две неща. Първо – каква е преценката на полицая на пътя за вината на собственика на камиона, за да приеме да “отпочне процедура за налагане ПАМ”. И второ – каква преценка има наказващият орган (в случая КАТ-София област), пред който собственикът може да се жалва в 3-дневен срок. Редно е да съществува начин една фирма, която е направила всичко възможно да дисциплинира своите служители, да може да докаже това в КАТ. Иначе какво – до всеки шофьор да седне по един от управителите на дружеството. И още – убеден съм, че срещу този текст в закона и неговото прилагане, трябва да се намеси прокуратурата като орган по надзор за законност и да прекрати тази практика, нанасяща щети на икономиката”, каза още бившият началник на КАТ.

 

Красимир Лалов:

Какъв нарушител е камионът?

03-10-2Ние сме съгласни, че ограниченията, наложени от органите на реда, трябва да се спазват, както и че са необходими санкции за шофьор, който на своя глава е решил да мине през забранен участък. Въпросът е, че в КАТ и ДАИ липсва добра организация на наказателния процес, обяви пред “Труд” Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи. Той попита риторично защо е необходимо товарното превозно средство да бъде спирано от движение и да “го отнася” фирмата, в случай, че вината е изцяло на водача.

“Какъв нарушител точно е камионът? По-лошото е, че подобни административни мерки се приемат в парламента без участието на бранша. Ако имаше работна среща, ние щяхме да се произнесем по спорните поправки в Закона за движение по пътищата”, категоричен бе Лалов.

 

Явор Нотев:

Засегнатите могат да се обърнат към парламента

Явор Нотев“Както тази, така и още няколко принудителната административни мерки, бяха приети, за да се намалят безобразия на пътя, на които всички ставаме свидетели. Естествено е да има засегнати и недоволни, защото това е наказание и от него боли.” Това коментира пред “Труд” зам.-председателят на парламента Явор Нотев, който е известен адвокат по транспортни дела.

“Ако превозвачите се чувстват засегнати и смятат, че текстът в закона е несправедлив, те могат да поискат да бъдат изслушани в транспортната комисия. Там те могат да изложат своите съображения, след което евентуално да се стигне и до промяна на закона. Моето дълбоко убеждение е, че не бива да се снема отговорността от собственика на транспортната фирма, ако той не е намерил начин, примерно чрез подбор на кадрите, или чрез вътрешни изисквания, да накара своите служители да спазват закона. В същото време, ако е факт, че в КАТ не издават в срок наказателно постановление и документ за ПАМ, който да бъде обжалван, това е неправомерно и следва да бъде регламетирано”, добави Нотев.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (3)

  1. Браво на полицията!Закона си е закон!Някакъв кирлив шАфьор решава да се прави на велик,а после чорбаджиите реват.Само жестоки санкции ще възпитат говедата по пътищата!Не три,а шест месеца трябва да ги *вдигат на трупчета*,за да е ясно и на баш превозвачите ,че срещу ръжен не се рита!

  2. Всъщност т. нар. Принудителни административни мерки не са вид наказание, затова при тях изобщо не се изследва субективна страна /вина/. Дори да беше нарушение /а не е!/ при юридически лица – нарушители, също не се изследва въпроса за вината.

  3. Българинът разбира, само ако му бръкнеш в джоба! Абсолютно заставам зад този закон и 100% му прилагане, защото именно тези тирове правят няколкочасови тапи през зимата и в участъци с ремонт. По цял свят хората спазват правилата и законите си, само нашенецът гледа да мине метър! НИКАКВИ ОТСТЪПКИ!!!

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.