Уикенд винетки въвеждат за колите

Със събраните пари ще се строят нови магистрали и ще се поддържат пътищата

Шофьорите на леки коли ще могат да си купуват уикенд винетки и еднодневни стикери след въвеждане на тол системата. Цената все още не е ясна. Водачите на леки коли няма да плащат по-скъпо, но вместо хартиени ще ползват електронни стикери. Това обясни министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков при подписването на договора за изграждане на тол системата с из­пъл­ни­те­ля “Капш Трафик Солюшънс”. Подписи под договора сложиха представителят на избраната компания Михаел Вебер и председателят на Агенция “Пътна инфраструктура” инж. Дончо Атанасов.

Стойността на договора е близо 150 млн. лв. без ДДС. Системата трябва да бъде разработена за 7 месеца, а още една година преди да бъде реално въведена ще премине различни изпитания, обясни министър Нанков. Очаква се още през първата година след внедряването й приходите от нея да са около 1 млрд. лв., докато в момента от винетки се събират около 350 млн. лв. годишно. Увеличението на събираните средства ще бъде основно за сметка на бизнеса. Поне 6-7 пъти ще се повиши цената на преминаването по родните шосета за тежкотоварни автомобили над 3,5 тона, обясни Нанков. И подчерта, че този модел е справедлив, тъй като повече ще плащат тези, които рушат повече. Строителният министър обясни, че златото на страната ни е именно геостратегическото ни положение и преминаващите през територията ни 5 от общо 10 транспортни европейски коридора.

Събраните средства от тол системата ще се използват целево за пътния сектор. С тях ще се строят нови магистрали и други важни инфраструктурни обекти като няколко тунела под Стара планина, подчерта Нанков. Все още не е ясно кои шосета ще бъдат в обхвата на новата тол система, но се обсъжда да се плаща за преминаване по магистралите, както и за пътищата 1-ви и 2-ри клас, или за около 8000 километра. Вторият сценарий е платени да са почти 75% от цялата републиканска пътна мрежа.

Работата по въвеждане на тол системата ще бъде тежка, защото в ресорното ведомство все още няма достатъчно обучени кадри, обясни председателят на АПИ инж. Дончо Атанасов. Той подчерта, че с приходите от новата система се надява да се обновят и третокласните шосета, така че през следващите 4-5 г. да имаме модерна пътна мрежа. И уточни, че през този период изтичат и експлотационните срокове на вече изградените магистрали.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Икономика