Ученици създадоха биоенергийна напитка

Уникалната разработка е под ръководството на учителката по предприемачество Анелия Костадинова

Биоенергийна напитка с билки и розова вода, както и плюшена играчка, която говори и пее на испански език, създадоха ученици от СУ „Вела Благоева“ във Велико Търново. Уникалните разработки са резултат от работата на тийнейджърите в двете учебни компании - „Евро Вела“ и „Индало“ под ръководството на учителката по испански език и предприемачество Анелия Костадинова. И двата продукта са донесли множество награди на момичетата и момчетата, които са решили през следващата учебна година да ги доразвият.

Биоенергийната напитка съдържа екстракт от бабини зъби, гинко билоба, жълт кантарион, глог, магарешки бодил и къпина.Билките се смесват по оригинален начин с розовата вода и напитката става готова за пиене. За целта момчетата и момичетата на Анелия Костадинова решили да затворят течността в бутилка с двойна капачка.

„Когато завъртите първата капачка, от нея в розовата вода се изливат билките и сме смесват след леко разклащане. Втората капачка отваря бутилката. Напитката не е газирана, няма захар, подсладена е със стевия, няма консерванти, нито каквито и да било вредни съставки, затова е подходяща за консумация и от деца, и от възрастни. А енергийният ефект идва от факта, че билките подобряват кръвообращението, а розовата вода има чудесно въздействие върху храносмилателната система“, обяснява Анелия Костадинова.

Находчивата преподавателка не крие, че здравословният елексир ще замени енергийните напитки, които учениците пият поне по три на ден.

Продуктът е дело на учебната компания „Евро Вела“, създадена по програмата Джуниър Ачийвмънт, по която гимназията от години работи. В компанията участват ученици от 11 клас. За да бъде напитката годна за употреба и по всички норми и правила на българския пазар, учениците сключили договор с фирмата „Био дринкс“, която им станала партньор. От нея децата се снабдяват с екстрактите от билки и розово масло. При това билките са студено пресовани, обработвани са по специална технология, без да се налага да минават през гореща вода, която отнема част от вълшебните им качества, казват учениците.

Бутилката е украсена с картата на Европа, която представя всяка страна с характерната за нея шевица. Тази карта е дело на майсторките от великотърновската работилница за етноизделия „Седянка“. Цената на полезната напитка е 2,50 лева бутилката и притежава сертификат.

„Смятаме следващата учебна година да доразвием продукта и част от идеите ни са свързани именно с тази карта. Ще направим магнити, като върху всеки магнит ще сложим различна част от тази карта. Магнитът ще върви с бутилката и колекционерите ще могат така да си набавят възможно най-много магнити, които, подредени, ще образуват цялата тази карта. Ще наподобява пъзел“, уточнява Костадинова.

Освен това децата разсъждават и над идеята напитката да има и вкус на ягода за тези, които не харесват странния аромат на роза.

„Докато работихме върху продукта, правихме доста проучвания и така разбрахме, че в Япония и Китай хората масово пият розова вода, а ние я използваме само в козметиката. Нашите деца пият енергийни напитки, които са пълни с кофеин и стимуланти, така че разработката ни и с това е свързана – да покажем, че можем да се грижим за здравето си“, казва учителката.

Вдъхновени и от европредседателството на България, тийнейджърите решили, че ще успеят да се впишат в мотото на Европейския съюз – „Еднакви в многообразието“. Това също ги насочило към розовото масло и розата, която е най-универсалният символ на България пред света.

„Измислихме мото на компанията- „Европа е важна! Избери българското! Погрижи се за здравето си, бъди модерен“, казва Лъчезар Лазаров, един от участниците в учебната компания.

Младежът е и собственик на музикална интернет телевизия, която рекламира много активно продукта. Освен това децата решили, че могат да сложат върху етикета на бутилката QR- код, който препраща към сайта на училището.

Предприемчивите ученици са спечелили наградата на „Кока-Кола“ „Дай старт на успеха“ на националните финали на състезанието на Джуниър Ачийвмънт. Момичетата и момчетата признават, че отличието на световната компания много ги е зарадвало, защото така „Кока кола“ признава, че една напитка може да бъде вкусна и полезна, без да е газирана и твърде сладка. Освен това, по време на панаира на учебните фирми, децата от Велико Търново получили поръчки от различни компании и градове в България за билковото питие. Затова младежите правят по-големи количества, за да могат да реагират на поръчките. Освен това самите деца също продават своя продукт в училище, ще го предлагат и на няколко места в града.

„Средствата ще инвестираме в закупуването на специална кукла, която се поставя на пешеходните пътеки. Куклата е изработена в човешки ръст и е на момче или момиче в ученическа униформа. Целта е шофьорите да виждат отдалече тази кукла, тя да им напомня, че по пешеходната пътека преминават деца, и да намаляват скоростта навреме“, споделя Анелия Костадинова.

За да реализират идеята си, децата са решили, че ще изработят и сувенирни бутилки – за хотелите във Велико Търново и за Общината, която може да раздава продукта на гостите си.

Интерактивната играчка, която помага при изучаването на испански език пък е другата оригинална идея, с която създателите и обират наградите по състезания за млади изобретатели и предприемачи. Компанията, изработила този продукт, се нарича „Индало“ също като куклата. „Индало“ е исторически символ на Испания и представлява човек, хванал небесната дъга. Човечето носи късмет, според вярванията на испанците и те го закачат по вратите си, както ние подковата. Десетокласниците участват в тази учебна компания, която успя да спечели първо място в полуфиналния кръг на състезанието на „Джуниър Ачийвмънт“. На финала децата грабнали наградата на „Сосиете женерал експресбанк“ за фирма с предприемачески дух. Отличието се дава на тази учебна компания, която е успяла да превърне идеята си в реален продукт.

На този етап човечето казва 100 думи и пее, догодина ще се и движи. Може да се зарежда чрез елмрежата, да стои закачено на стената или изправено на маса. Думите, които играчката знае, са подходящи за деца на възраст от 6 до 11 години, които прохождат в ученето на испански език. Те могат сами да управляват куклата, да усилват или намаляват звука, да превъртат напред и назад думите. Човечето върви и с карта, на която са изписани думите, за да може детето да ги вижда и да ги повтаря.

„Догодина ще разширим дейността, като сме решили да създадем още играчки, които са символи на други европейски държави. Сега правим проучване и най-вероятно следващите ни интерактивни човечета ще говорят още френски, немски, английски“, казва Анелия Костадинова.

През следващата учебна година тя ще поеме новият осми клас, в който учениците ще започнат да учат по новата специалност „Предприемачество, бизнес и електронна търговия“ при това с първи чужд език – испански.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Наука