Възрастна жена е починала при пожар в къщата си в с. Маринка

Отмениха бедственото положение в Карлово

Грипна епидемия и в Благоевград

Путин се потопи в ледените води за Богоявление (СНИМКИ)

Седем пострадали при нападение с брадва в Руско училище

Енергийният министър призова бизнеса да сезира КЗК, ако има данни за картел за цената на тока

Автомобил блъсна пешеходец в Търново

Горски педагози преподават в градини и школа

МВР хвана измамници, събирали дарения от името на зам.-министър

Проф. Пимпирев: Резките промени на времето влияят на климата на Антарктида, тази година почти няма сняг

Премиерът на Косово: Само ние имаме юрисдикцията да разследваме убийството на Оливер Иванович

Близо 7500 участници ще събере 27-мото издание на фестивала „Сурва“

Движението при км 262 на АМ „Тракия“ при с. Кермен в посока Бургас се извършва в изпреварващата лента заради ремонт

Григор Димитров пречупи Рубльов в четири сета

Полицията издирва мъж във връзка с тежко криминално престъпление

Фрапиращи грешки в работата на машинистите показа проверката за Хитрино

Снимка: Цветелина Георгиева

Година след трагедията в Хитрино, експерти установиха фрапиращи нарушения при работата на машинистите. Окончателният доклад на звеното за разследване на ж.п.-произшествия към Министерството на транспорта показва, че устройствата за бдителност и на двата локомотива са били изолирани. Това са устройства, които при проблем задействат спирачките на влака, информира БНТ. 

Експертите на спецзвеното за разследване на влакови катастрофи към министерството намират и в двата локомотива скъсани пломбите на устройството за бдителност. Те са били прикрити като здрави и редовни, което е грубо нарушение. От направения анализ става ясно, че устройството и на двете машини е било изключвано в случаите, когато локомотивът е бил втори в състава.

„Може би това е една порочна практика, която в предприятието е установена с времето“, казва д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта.

Жп превозвачите трябва да имат служител с пломбажни клещи със съответния номер, който да проверява целостта на пломбите. Локомотивните бригади също са длъжни преди да започнат работа да направят проверка. „В такива ситуации ако е нарушено самият локомотив няма право дори да излиза в експлоатация“, поясни д-р инж. Бойчо Скробански.

По регламент третият машинист също трябва да задейства устройството на определен интервал от време. Системата е направена така че ако няма реакция от страна на машинистите влакът автоматично да задейства спирачките. Според експертите разпломбирането може да бъде хипотетична причина за безконтролното нарастване на скоростта преди дерайлирането.

„Нормативната уредба не го освобождава да си почива така или иначе и той трябва да следи сигнализацията по време на движението на влака“, допълни Скробански.

Оказва се обаче, че един от локомотивите е бил английско производство и е направен за ляво движение, а машинистите не са преминали квалификационен курс за управление на тези локомотиви. Когато машината е била втора в състава и в него е имало само един машинист наблюдението на пътя е било затруднено. „Реално машинистът се пада от лявата страна, а не от дясната. А при нас сигнализацията е отдясно и той просто няма как да следи сигнализацията, ако отдясно няма помощник да му подсказва всички сигнали и той да ги повтаря“.

Според експертизата движението на влака между гара Плиска и Хитрино е необяснимо. Отсечката е почти 20 километра, а максималната скорост 70 км. в час. Данните от записващите устройства са установили резки пикове и спадове в скоростта на композицята, която е била близо 2 000 тона. „За един професионалист това е недопустимо. Между 65 и 70 километра в час е допустимо да имат отклонения“.

Според доклада последните три километра преди катастрофата уредите отчитат повишение на скоростта. Според обвинението на прокуратурата машинистите са преминали през гара Хитрино с двойна по-висока скорост от разрешената от 40 километра в час. Намаляване на скоростта е отчетено чак когато композицията се къса. „За мен това е самоубийство“, коментира Скробански.

„Машинистите не се признават за виновни и се възползват от правото си да не дават обяснения. Ако решат да дадат такива обяснения ще ги чуем в съда“, заяви говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова.

 

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.