BMW X5 – и по-красив, и по-умен, и по-проходим

Каракачанов: Корупция няма, армията не може да стои гладна "Чашата ми преля за Македония", призна вицепремиерът

Прокурор: Самоубийство е основната версия за смъртта на шефа на КАТ-Казанлък

Валентин Касабов: Манипулация принуди Валери Симеонов да подаде оставка

В Симитли видяха на живо Купата на шампионите, притежание на Реал Мадрид

Спасеният в Пирин младеж: Усетих, че не мога да продължа

Защо Нова година е като тъщата?

ЕК покани Русия и Украйна на преговори за газа

Донецка народна република приведе аемията си в пълна бойна готовност

Валежите продължават и днес

400 оръдия осигуряват ски сезона в Банско Електромобили ще могат да зареждат на две екологични станции

Дидо от Д2 се класира за финала на „Фермата“!

Учени от БАН предлагат нов психотест за шофьори

Заев: Армията на Косово се появява в неподходящо време

В 75 училища у нас вече няма хартиен дневник

Храмът ни гледа Наричат "Св. Александър Невски" лицето на София

Храм-паметникът "Св. Александър Невски", погледнат фронтално, има скрит образ. Цялата фасада наподобява човешко лице с корона. Снимка: Пламен Стоименов

Храмовият празник на „Св. Александър Невски“ бе миналата седмица

Изминали са 106 г. откакто храм-паметникът „Св. Александър Невски“ е напълно завършен. Повече от век разкошните кубета на катедралата се издигат от най-високата за времето си точка в столицата. Храмовият празник на „Св. Александър Невски” бе миналата седмица. Днес хиляди погледи всеки ден се плъзгат по красивата му фасада, но малцина са посветените, които знаят тайната за лицето на храма.

Храм-паметникът „Св. Александър Невски“, погледнат фронтално, също има скрит образ. Цялата фасада наподобява човешко лице с корона. Лицето се повтаря в умален вид и под най-горния купол.

Какво е имал предвид архитектът и дали образът е послание, или случаен ефект, забелязан впоследствие от старите столичани и превърнал се в градска легенда? Това все още не е изяснено.

Стотици обществени постройки и храмове по цял свят крият в орнаментираните си фасади тайни послания. Масонски и езически символи или пък звездата на Давид са вградени във фасадите на православни храмове и обществени сгради по цял свят. Върху частни домове архитектите често поставят слънца, делфини, лъвове и геометрични фигури – всяка със своята символика. Символика има и в разположението – Триумфалната арка в Париж е разположена така, че главните улици се стичат към нея като слънчеви лъчи.

 

Строят го 8 години

Трябвало да е във Велико Търново

“Св. Александър Невски“ в строеж, около 1910 г.
“Св. Александър Невски“ в строеж, около 1910 г.

Катедралният храм „Св. Александър Невски” е неформалният символ на столицата. Намира се в центъра на София, на едноименния площад, а отблясъкът на златните му кубета привлича погледа от километри разстояние. Построен е в чест на руския император Александър II, наричан още „Цар Освободител”, чиято армия през 1878 г. освобождава България от петвековното османско владичество. Свети Александър Невски е руски княз (1220-1263) – велик пълководец и дипломат. Той е светец-покровител на руския император Александър II и е символ на руската бойна слава.

Храмът е изграден по предложение на българския политик Петко Каравелов (1843–1903). Идеята била да бъде издигнат във Велико Търново, но княз Батенберг настоял да е в София. Част от средствата за построяването на храма се отпускат от държавния бюджет, друга – от дарения. Самият княз Батенберг също дарява 6000 златни лева.

Основният камък се полага на 19 февруари 1882 г. Строежът започва доста по-късно – чак през 1904 г., а е завършен през 1912 г. и осветен през 1924 г. В основите му е вградена метална кутия с имената на членовете на правителството и причините за построяването на храма. Архитект е професорът от Художествената академия в Санкт Петербург Александър Померанцев.

Храмът е без енория и освен еж` едневното, неделно и празнично-обществено богослужение, в него не се правят кръщенета, сватби и погребения. Разбира се, има и изключения за особено заслужили и знатни българи, но те се броят на пръсти.

От 1946 г. храмът има два празника: 12 септември – пренасяне мощите на св. Ал. Невски от Владимир в Санкт Петербург, и 23 ноември – денят на Успението на св. Александър Невски.

 

Стълбите помнят

Първият голям митинг на демокрацията на 18 ноември 1989

Стълбите на храма помнят паметни събития от последните 106 години. На тях се снимат щастливите младоженци цар Борис III и принцеса Йоана Савойска през 1930 г. Пак по същите стълби пренасят и ковчега на царя за опелото през 1943 г. Стълбите помнят стотици миряни и висши черковни служители, стекли се опечалени за опелото на патриарх Кирил през 1971 г. Тук е опят и големият оперен певец Борис Христов през 1993 г.

Същото стълбище приюти първия голям митинг на демокрацията на 18 ноември 1989. На него ораторстват Едвин Сугарев, Петър Берон, Блага Димитрова, Емил Кошлуков, Желю Желев, Анжел Вагенщайн, Георги Мишев, Стефан Продев, отец Христофор Събев, станал известен като Фори Светулката, Константин Тренчев, Александър Каракачанов, Петър Слабаков, Радой Ралин и други интелектуалци и борци за демокрация.

На тези стълби столичани и туристи помнят фигурата на аскета дядо Добри, който от подаяния успя да събере и дари над 35 000 лева на „Св. Александър Невски”.

В днешно време стълбите са ставали оперна сцена за фестивала Опера на площада, и сцена на абитуриентски чалгаджийски изцепки. Просякини дебнат на излизане вярващите, отбили се да запалят свещичка. По стъпалата са се снимали туристи, артисти, певци и влюбени. Пред тях колоездачи и екскурзианти си определят срещи.

 

Богородица е млада циганка

Иван Мърквичка нарушил канона

Площта покрита с фрески е много голяма – само сводът на централния кораб е 412 кв. м. Работата по тях е завършена до декември 1913 г. Монументалната живопис се състои от 247 изображения на светци, апостоли, великомъченици и т. н. В горните части на храма е разкрита общата космогонична християнска идея за началото и края на света, а в по-долните пояси са представени сцени от Стария и Новия Завет и образи със символично значение. На 40 м височина, в централния купол е изобразен Бог Саваот. Иконостасите, големият и малкият архиерейски трон, царският трон, амвонът и цялата подова настилка са изработени от оникс и мрамор от цял свят. Амвонът е издигнат на 1,8 м от пода, с катедра от бяло-жълт мрамор от Сиена, поддържащите я колонки са с разнообразни алабастрови капители.

Стенописите и иконите са дело на български, руски и чешки художници. Сред тях е и Иван Мърквичка, който сам многократно е разказвал как е нарушил църковния канон.

През 1912 г. Мърквичка получава задачата да рисува иконата на Света Богородица за северния олтар. Живописецът пуснал монета в ръката на млада циганка просякиня. След малко тя го настигнала и му казала: „Господине, объркали сте се. Дали сте ми златна пара.“ „Това ти бил късметът,“ рекъл й художникът и й заръчал на другия ден да дойде да му позира. По неин образ нарисувал Богородица с младенеца.

Църковната догма на православието повелява при рисуването на икони да не позират живи модели. Недопустимо е обикновени хора да бъда увековечавани в образи на светци.

 

Под камбанарията

Побира 5 хиляди вярващи

Фасадата му от врачански мрамор, вратите – от славонски дъб

По големи празници храмът е побирал над 5 хиляди души. Той е с площ 3170 кв.м и е третият по височина православен храм на Балканите (53 м) – след „Св. София“ в Истанбул (56 м) и „Св. Сава“ в Белград (70 м). Цялата му фасада е облицована с бял врачански камък, а входните врати са изработени от славонски дъб. Куполите на храма са позлатени. Камбанарията се издига на 53 м височина и има 12 камбани, като най-голямата тежи 12 тона, а най-малката – 10 кг. Звънът им се чува в радиус от 15 км. В подземието му криптата, където има сбирка от шедьоври на иконописното изкуство.

Вътрешността на храма впечатлява с великолепната си мраморна украса. Най-голям интерес предизвикват мраморният иконостас, царският и патриаршеският трон и амвонът. Друга ценност е мозаечното пано с цар Фердинад (управлявал 1887 – 1918 г.) и царица Елеонора.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (12)

  1. Най-голямата църква в България би трябвало да носи името на някой достоен български светец, например-Св. Иван Рилски!

    1. Прав си! Стартирай инициатива, дари пари и построй още по голям храм да го кръстим както искаш!
      Които са го строили навремето са си свършили тяхната работа, както те са можели.

      1. Разбирам уважението ти към строителите на храма. Но какво да правим с фалшивата ни история, създадена от тогавашните велики сили Австроунгария, Русия, Германия и т.н. Нима трябва да оставим тази лъжа, унижаваща националното ни достойнство и убиваща духа на народа ни, без да броим какви територии загубихме заради угодническата позиция на собствените ни „историци“. Кому служат те? Нима не трябва да търсим истината, въпреки разбирането, че историографията е политическа категория и няма много общо с истината? Тя отразява желанията на силните на деня, не истината!

  2. „Лицето на София“ и катедралата на България е на името на велик руски боец срещу Европа. Честито, „европейци“! Русофилството е СРАМ и ПОЗОР за цялата нация, но най-вече за самите русофили.

  3. Не е ли това лицето на Алааха?! Алаах бога на
    мюсюлманина Александър Невски! Невски
    слугата, данакосъбирача на татарския хан!
    Всичко това не е случайно. Не беше ли азиятския
    департамент на негово Височество Императора
    на цяла Русия, Полша , и….. и България , където се решаваха проблемите на задунайската губерния ?!
    Неговото Височество , след като изгони, любимия
    на бъгарите княз Батенберг, държеше на тази
    свята за българите титла,друг мисюлмани. Азиятски княз,продал княжеството си на Русия,
    за охолен живот в Питер.
    О , нрави . О времена и нещасни български
    православни……

    1. не знам дали е на полша, но много им се иска на потурнаците да вкарат турция в европа….

    1. Страх от бога имат само членовете на стадото Му. Като нямат славна древна история, руснаците създават митове, за да възпитават опияненото си население в руски шовинизъм! Християнинът княз Тервел повече от 5 века преди Александър Невски спасява Европа от помохамеданчване, разбивайки близо 200 000/или 120 000 според други/ араби, докато Невски върху леда на Чудското езеро побеждава 300 рицари и е обявен за спасител на християнството?!А истинският спасител на християнска Европа, Тервел не „заслужава “ името му да носи националният ни храм?! Може да си русофил, но когато е за сметка/както винаги/ на българската история и достойнство, то това е национално предателство!

      1. Moiot Pastir e Iisus Hristos, a ti ? – vchera beha bratushkite, dnes Erik Rubin , utre Erdo Pasha -Sram !!! Da ne rushim kat bezsvestni, Hramot e izdignat i Osveten ot liude, koito ne sa pitali kakvo shte misli Bogomil ili Dancho sled 100 godini, imai pochit kam dedite ni, pravi ili krivi. Ne samo s hleb shte zhivee covek, no i so seko Slovo ot Gospoda ! – iz Svetite Pisania.

  4. В случая трябва да отдадем заслуженото на цар Фердинанд като държавник – през 1915г. той прекръства храма на името на светите братя Кирил и Методий и катедралата носи това име до абдикацията на цар Фердинанд през 1918г. После русофилите пак идват на власт и на 19 ноември 1919г. връщат името „Александър Невски“.

    1. В името на България и загиналите за нея българи, името на немския изpод феpдинанд трябва да 6ъде зачеpкнато и зaплюто… също и на другия изpод – луканов, чиято мъpша трябва да 6ъде изровена и изхвърлена на 6унището та псeтата да я ядат… освен ако pусия или изpаел не искат да си я заpовят у тях си.
      Сpамота е, че оня сла6оумник цветанов възстанови 6агриловия надпис на който стои името на изpода, виновник за две национални катастрофи и погре6ване на Българския идеал, немския помияр фердинанд.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.