На 19 юли 2018 да почерпят

Тръмп каза, че никой президент на САЩ не е бил толкова твърд към Русия като него

Поругаха гроба на Стефан Стамболов Разрушен е и паметникът на Каблешкови

Берлин незаконно депортирал екстремист Върнатият на Тунис Сами А. е бил бодигард на Осама бен Ладен

Четири уволнения заради чумата разпореди Борисов (обзор) Браншът и правителството се споразумяха, карантината ще продължи шест месеца

Животновъди даряват кози от стадата си на засегнатите от чумата

20% по-малко безработни жени 14,4% разлика в заплатите на двата пола

Баварски патрули на границата с Австрия

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 18 юли 2018

„Боинг“ получи поръчка за два нови „Еър Форс 1“ Сделката е на стойност 3,9 млрд. долара

Плащаме в брой до 5000 лева

Криминално проявен мъж буйствал в автобус на градския транспорт и отправил заплахи към водача

12 000 деца са отпаднали от клас 2000 върнати, но отново напуснали

САЩ добиха 11 милиона барела суров петрол за един ден за първи път в историята

Унгария се изтегля от миграционен пакт на ООН Споразумението ще бъде окончателно прието през декември

Христос в космически кораб привлича туристи от цял свят

Уникалните стенописи

Съдебните дела продължават с противоположни становища

От три години люта съдебна битка се води между Неврокопската митрополия и държавата в спор за собствеността и управлението на уникалния храм “Св. св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат” в разложкото село Добърско.

Малката църквичка отдавна има световна слава и няма ден, в който да не е влязъл чужденец в нея и да не благоговее пред стотиците стенописи, които са на възраст над 400 години. Но най-вече храмът е известен с изобразения Исус Христос в космически кораб.

Уникална средновековна църква “Св. св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат” е включена в списъка на стоте национални туристически обекти. Тя е построена през 1614 г., но има предположения, че годината на строителство е 1122. Поразителните стенописи и автентична архитектура на храма го причисляват към най-ценните образци на българското изкуство.

Църквата е малка трикорабна базилика, почти незабележима в околното пространство, със семпла архитектура. Този факт има своето обяснение със забраната да се строят големи християнски храмове по времето на османското владичество. За да не дразнят османлиите, добърчани направили малка църква, подобна на обикновена жилищна сграда, вкопали я наполовина в земята и това й позволило да оцелее през вековете.

В църквата не се водят богослужения, за да не се увредят стенописите и тя да бъде запазена за поколенията.
През годините ключът от храма се е държал в кметството и който иска да я види, минава оттам. Но от уста на уста славата на храма надхвърля границите и така от 2000 г. насам започват на талази да прииждат чужденци. До този момент нито църквата, нито държавата се сещат за храма. През 2003 г. митрополията се сдобива с нотариален акт, а на следващата 2004 г. областната управа съставя акт за публична държавна собственост, въз основа на който държавата се легитимира като собственик.

След като държавата става стопанин, обектът минава към Националния исторически музей и се води негов филиал. Поставен е вход от 5 лева за посещение с беседа и 4 лева без беседа.

А митрополията започва да съди държавата, за да си върне собствеността. Първото дело се гледа в Разложкия районен съд. Решението на магистратите е, че уникалният храм е паметник на културата и като такъв остава публична държавна собственост.

Неврокопската митрополия обаче не е доволна от решението и го обжалва в окръжния съд в Благоевград. На 5 май т.г. излиза решението на окръжните магистрати. То е абсолютно противоположно. Отхвърля се заключението на разложките магистрати и се казва,че държавата неправилно е одържавила храма. Според благоевградските магистрати черквата трябва да бъде владение на митрополията.

Тяхното заключение се основава на мотиви, написани в 22 страници. Странното е,че окръжните магистрати казват, че паметник на културата е само иконостасът, а не цялата черква.

Не става ясно обаче как може да се дели иконостасът от храма, но решението е, че се отнема правото на собственост от държавата и се прехвърля на църквата.

Така две съдилища излизат с две абсолютно различни становища, а казусът продължава, защото ще бъде гледан и на още една инстанция.

В село Добърско живеят 600 души. Хората също са разделени по отношение на храма.

“Ние не разбираме това решение на окръжните магистрати – от една страна, храмът е собственост на църквата, а от друга пък се признава,че стенописите и иконостасът са паметник на културата, тогава как ще се уредят нещата, няма отговор. Но за нас това не е важно. Ние, жителите на Добърско искаме храмът да се върне на хората. Защото той е построен от добърчани, нито епархията е строила, нито Министерството на културата”, казва кметът на село Добърско Илиян Джунев.

Старият управник, който има три мандата – Никола Найденов, в момента пък е назначен на щат в уникалния храм към НИМ. Той има друго мнение: “Този храм е паметник на културата с национално значение и е публична държавна собственост. Ние се борим да стане и защитен обект на ЮНЕСКО, а митрополията иска да го превърне в действащ храм. Това е недопустимо, ще се съсипят иконописите, ако вътре влизат много хора и се палят свещи. Църквата е малка, тясна и ниска.”

Неврокопският митрополит Серафим обаче е категоричен, че мястото на всеки храм е в лоното на Българската православна църква.

Докато екипът ни събира мнения и слуша споровете, пред очите ни в храма влизат и излизат англичани, холандци. Хората са били път от хиляди километри, за да зърнат уникалните стенописи.

В мъничката църква има изографисани 460 сцени, които са почти изцяло запазени. Тя е строена от заможни и будни добърчани. Наполовина е в земята, няма купол и камбанария, но пък има куп други забележителности. Само в този храм Христос възкръсва от мъртвите с космически кораб. Встрани светии сякаш похищават земляните, като ги бутат в летяща чиния. Някои тълкуват изображенията като симбиоза между предците ни и някаква високотехнологична раса, дошла от Космоса. Затова и село Добърско е като магнит за любителите на тайни и загадки.

Много легенди са се съхранили през вековете за църквата. Една от тях гласи, че някога на същото място се е венчал българският цар Иван Шишман. Първият писмен документ за светата обител се пази в Рилския манастир и е царска грамота на същия наш държавник от 1378 г. Друг мит разкрива, че след злополучната битка в планината Беласица ослепените войниците на Самуил стигнали до Добърско. Останали да живеят на това място, като създали прочутата певческа школа на певци слепци. В самата църква има изображение на Самуиловите воини, които мият слепите си очи с чудодейна вода.

В малката трикорабна базилика за първи път е изографисан като светец Кирил Философ. Образите на светци при норма 4-5 за храм тук са поне 30. Това не се среща никъде на друго място, твърдят иконографи. Има хипотеза, че художникът е бил жена, но засега това не се потвърждава. Който и да е авторът обаче, той си е позволил да изобрази Исус Христос като астронавт. На един от стенописите Исус седи в нещо, което поразително прилича на високотехнологичен летящ апарат.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.