Черешката на тортата в автоиндустрията е новият Phantom

Ако руските часовници са най-бързите в света (както се разказваше в един стар виц), то тези на Rolls-Royce са най-бавните (което също звучи като виц). Британският производител никога не е бързал да лансира нови модели, може би защото хубавите неща стават бавно (както мъдро е рекъл българският народ). Показателен пример е Rolls-Royce Phantom. Това е най-скъпият, най-луксозният и най-добрият сериен автомобил на света. А също така и най-старият, защото е представен през далечната 1925 г. От тогава до днес са сменени само седем поколения Phantom, последното от което е на пазара вече почти 15 години, а рекордьор в производствения цикъл е предишният Phantom, сглобяван от 1968 до 1991 г.

Не е лесна задача да изпратиш в пенсия кола, която близо век носи етикет „най-добрата в света“ и да пуснеш на нейно място нова с още по-големи претенции. Такова рядко събитие се случи наскоро в Лондон, където се състоя премиерата на осмата генерация Phantom. С автомобил от такъв ранг обикновено конструкторите подхождат предпазливо, за да не го превърнат в карикатура в стремежа си да го подобрят. Новият модел е с модернизиран дизайн, но носи традиционни белези като монументалната радиаторна решетка с вертикални ребра от ръчно полирана неръждаема стомана. Култовата за марката сребърна фигура Spirit of Ecstasy гледа света от още по-висока позиция и изглежда по-импозантно. Изобщо цялата лимузина е станала по-внушителна и сее огромен респект. На пръв поглед отвън не се вижда радикална промяна, но линиите сякаш са по-категорични, а класическата хромирана лайстна по контурите на предния капак и прозорците подчертава дължината на каросерията – почти 6 метра. Фаровете запазват в приблизително съотношение досегашната си форма, но разполагат с рамка от дневни светлини и вече работят с ултрамодерна лазерно-светодиодна технология за осветяване на разстояние над 600 м.

Новият Phantom е втори поред, откакто Rolls-Royce е част от BMW Group и логично е екипиран с последните технически достижения на мощния германски концерн. Под необятния преден капак недоловимо за слуха работи подобрен с двойно турбо пълнене двигател V12 с обем 6,75 л и мощност 571 конски сили. Чудовищният агрегат генерира гигантски въртящ момент от 900 Nm при удивително ниските 1700 оборота в минута. В сравнение с атмосферния мотор на предишния Phantom водачът вече разполага със 111 конски сили и 180 Nm повече, а 8-степенният автоматик ZF сменя предавките бързо и неусетно. Макар че скоростните показатели още не са обявени, е логично да се очаква максималното темпо да бъде ограничено на 250 км/ч.

Архитектура на лукса“ – така инженерите на Rolls-Royce наричат новата алуминиева платформа, върху която е изграден Phantom и която ще бъде използвана от бъдещи модели, включително планираният за 2019 г. SUV с название Cullinan. Освен че е по-лека, новата платформа е и значително по-здрава, като улеснява задачата на мощната задвижваща система. Кавалерията от 571 конски сили под капака би трябвало да сломи съпротивата на една AMG S класа в пряк двубой, но всъщност бързината и ускорението никога не са били най-важната характеристика на Rolls-Royce. Клиентите ценят на първо място комфорта, който намират в автомобила. И инженерите не са пестили усилия, средства и суровини, за да им го осигурят. Използвани са 130 кг изолационни материали и многопластови стъкла с дебелина 6 мм, за да откъснат звуково пътническата кабина от останалия свят. В гумите е инсталирана система от пяна, която намалява шума при търкаляне до 9 децибела. Най-доброто адаптивно въздушно окачване сякаш „прекъсва“ връзката със земната повърхност. Шасито неутрализира неравностите и наклоните по асфалта, като създава усещане за возене върху „летящо килимче“. Ходовата част се адаптира светкавично към настилката и релефа на пътя, като ползва данните от навигацията и от челните камери.

Големият шеф на автомобилната компания Торстен Мюлер-Йотвьос нарича пътуването във Phantom „детоксикация“. Двете кресла с отопление, охлаждане и електрическа настройка на втория ред са безшумен оазис, напълно изолиран от външната среда. Това е мястото на собственика, който може да си почине, да поработи (има безжичен интернет) или да се наслади на уединението. Благодарение на дългото междуосно разстояние от 3,55 м седалките са разположени максимално назад и човек може да полегне за сън при сваляне на облегалката. При слизане не се налага да се пресяга към дръжката, защото с докосване на сензор вратата се отваря и затваря автоматично. „Звездното небе“ от светодиоди вече се простира на целия таван, а не само над задните места. Конзолата между тях е с поставки за чаши, гарафи и хладилно отделение.

40-6

Цената тръгва от 450 000 евро

Луксът си има цена, а при новия Phantom се очаква тя да бъде минимум 450 000 евро за стандартно изпълнение и 80 000 евро отгоре за дългия вариант. Но стандартен Rolls-Royce (почти) никой не купува, защото всички клиенти проявяват различни капризи за цветове, оборудване, материали. Затова дизайнерите ги изкушават с възможността върху таблото да бъде поставено тяхно любимо произведение на изкуството, снимка, пано или каквото пожелаят. Всички уреди са дигитални с изключение на традиционните кръгли синьо-червени контролери на климатичната инсталация. В духа на доброто старо време е инсталиран ретро аналогов часовник.

Повечето собственици на Rolls-Royce не сядат зад волана, но техния шофьор е щастливец, защото работи с най-модерните електронни системи – панорамна видимост от птичи поглед чрез камери, асистент за нощно шофиране, активен круиз контрол с функция за намаляване, спиране и ускорение, асистент за движение в лентата и много други.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.