ВСС гласува повторно кандидатурата на Иван Гешев за главен прокурор Протест и контрапротест около сграда на съдебните кадровици

Стоян Мирчев, БСП: Михаил Миков отсъства от кампанията, а сега принизява усилията ни

Пожарите в Австралия унищожили част от имота на Ръсел Кроу

Уволниха пияния шофьор на училищен автобус

Прокуратурата: Няма доказателства за престъпление в сигнала на БОЕЦ срещу Иван Гешев

Как да обясним на блондинка защо звукът от гръмотевицата закъснява

Туск: Великобритания ще стане второстепенен играч след Брекзит

Кметът на Перник: Водният режим, който предлагат от ВиК, може да унищожи цели сектори

Жираф предизвика тежка катастрофа в резерват в ЮАР, загина турист

Мечка нападна и рани ловец край село Търничене

Стрелба в колеж в руския град Благовещенск (ВИДЕО)

Ярък метеор освети небето над няколко американски щата (ВИДЕО)

Арктически студ скова големи части от САЩ

Facebook изтрил 5,4 млрд. фалшиви профила тази година

Тръмп пред Ердоган: Европа трябва да плаща повече за сирийските бежанци

Черно море крие богатствата на Ренесанса

Плавателният съд, който е с размери близо 20 метра, е с изключително добре запазена задна палуба с корпус, с рул за управление и мачти

Учени откриха легендарен средновековен кораб край българския бряг

Средновековни търговски кораби донесли богатствата на Ренесанса в България. Доказателство за това откриха родни археолози в партньорство със световни учени. На дълбочина над 200 метра в Черно море те се натъкнали на първия досега запазен морски съд от това време, съобщи за „Зодиак“ археологът Калин Димитров, част от експедицията в родни води.

При проучванията край българското крайбрежие екипът на морския археологически проект „Черно море“ попада на над 40 корабокрушения, сред които най-впечатляващото е това на така наречения кръгъл средновековен кораб от времето на Великите географски открития.

„Корабът, който открихме, е сред първите, които са могли да пренасят големи товари. С тях средиземноморският свят е станал богат. Такива кораби са известни от историята, има много техни изображения в Западна Европа като стенописи, но не са откривани толкова запазени“, уточни Димитров.

Причината за това е сероводородът в Черно море, който не позволява гниене на органичната материя и така запазва историята с векове. Така дъното на басейна се е превърнало в най-големия музей в света, а за втора година изследването на западната част на Черно море надминава очакванията на учените.

„Намирани са много малки останки от корпусите на кръгли търговски кораби по света, както и части от дъното и кормилната част. Но кораб толкова запазен, както този, който открихме, не е имало. Запазена е палубата, имаме предна и задна надстройка, имаме напълно запазени кормилни съоръжения“, разкри още археологът.

Находката лежи в северната част от акваторията, която проучва, във водите на юг от Варна.

Според екипа, ако в него има товар, най-вероятно той е напълно запазен, но не изключва възможността той да е пренасял съкровища.

„От историческите извори знаем, че през периода XII-XIV в., откогато е датиран корабът, в Черно море започват да навлизат търговци от Генуа, Венеция и Дубровник. Те идват в Черно море с разрешението на цар Иван Асен II, който има дава привилегии да търгуват по нашите земи. В този период богатството на италианските градове, на чиято основа се развива културата на Ренесанса, е стигнало до Черно море, което е било обявено за тяхна търговска зона. Намираме доказателство за това в този кораб“, категорични са археолозите.

Догодина те продължават експедицията. „Целият проект е високотехнологичен, прилагаме технология, която е от най-високо ниво изобщо за морски изследвания и рядко се прилага за археологически цели. Ще продължи работата по потопените ландшафти и освен това се надяваме да открием и антично корабокрушение“, разкрива Димитров.

 

Търговията процъфтявала през XIX век

Свидетелства за впечатляваща икономическа активност открили археолозите

Сред корабокрушенията, които откриват учените в рамките на експедицията, са и такива от XVIII и XIX век. „Те представляват сериозен интерес, тъй като са от османския период. Свидетелстват, че по това време е имало доста активно корабоплаване. Говорим за процъфтяваща икономическа активност по западния бряг на Черно море“, разкри археологът Калин Димитров пред „Зодиак“.

Но откритията не спират дотук. Учените намират и друга уникална находка – така наречения византийски кораб от IX-X век. „Грубо казаноQ той е от времето на цар Симеон. Все още не знаем дали е български, византийски или друг, но е средиземноморски тип. Той също е сравнително добре запазен, макар и не чак толкова, колкото кръглият. В Черно море толкова добре запазен кораб от тази епоха също не е откриван досега“, уточни специалистът.

Корабите от османския период също са изключително запазени
Корабите от османския период също са изключително запазени
Така нареченият византийски кораб датира от периода IX-X век
Така нареченият византийски кораб датира от периода IX-X век

 

 

 

 

 

 

 

Сладководното езеро изчезва при последния ледников период

Черно море е било сладководно езеро до края на последния ледников период и е станало това, което е в момента, след като се е свързало със Световния океан чрез Босфора и Дарданелите.

Кога и как е станало това, ще можем да кажем, след като обработим материала, който събрахме при експедицията, обясниха от екипа пред „Зодиак“.

Учените всъщност търсят доказателства за потопа в Черно море. „Това е другата част от нашата програма. Това, което правихме, е да събираме проби, за да тестваме теорията за потопа, механизма и начина, по който това се е случило. Събрали сме данните, но все още не сме ги обработили. Можем да кажем, че сондите, които сме правили по данните от проучванията миналата година, са много резултатни. В тях има материали, които са добри за датиране“, уточни археологът Калин Димитров.

По думите му има данни, че големи части от българското крайбрежие някога са били потопени. Преди 18-12 хиляди години бреговата ни ивица е била около 60 километра по-навътре, уточнява доц. Людмил Вагалински, директор на Националния исторически институт.

Преди последния ледников период Черно море е било езеро. По-късно чрез Босфора става част от Световния океан
Преди последния ледников период Черно море е било езеро. По-късно чрез Босфора става част от Световния океан
Преди последния ледников период Черно море е било езеро. По-късно чрез Босфора става част от Световния океан
Преди последния ледников период Черно море е било езеро. По-късно чрез Босфора става част от Световния океан

 

 

 

 

 

 

 

 

Съкровищата показват в документален филм

След края на проекта, който се очаква след третата експедиция догодина, всичко, на което се натъкват учените, ще бъде показано в документален филм. За целта по време на проучванията в екипа са включени светила, които подготвят лентата.

Те ще разчитат на материалите, събрани с изследователския кораб за дълбоководни проучвания Stril Explorer. Той е снабден с най-модерното оборудване, съществуващо в момента, уточниха от екипа пред „Зодиак“.

В него влизат учени от Програмата по морска археология на университета в Саутхемптън (Великобритания), в партньорство с Националния археологически институт с музей при БАН и с българския Център за подводна археология.

Изследователският кораб за дълбоководни проучвания Stril Explorer разкрива тайните на дъното
Изследователският кораб за дълбоководни проучвания Stril Explorer разкрива тайните на дъното
error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.