Шефът на КАТ-София комисар Тенчо Тенев пред “Труд”: Вече има две катастрофи заради покемони в столицата

- Комисар Тенев, вярно ли е, че вече и в София, като и в много други градове по света, вече има катастрофи заради играта с покемоните?

- Да, имаме два такива случая на леки пътнотранспортни произшествия, както и вече са наложени няколко санкции в последните дни заради използване на мобилния телефон по време на движение точно за тази игра. Като цяло това нарушение става все по-масово и моето мнение е, че глобата от 50 лв. трябва да се увеличи. Вече над 60 на сто от катастрофите в столицата стават заради отвличане на вниманието на водача, най-често защото той участва в телефонни разговори. Вниманието му се отвлича, включително и ако не си използва ръцете, а разговорно устройство в купето на автомобила. Той кара, но не мисли за пътя, а мисли за всичко друго. Застанете на едно кръстовище и ще видите какво се случва. Близо 90 на сто от водачите използват мобилни устройства - телефони, таблети и лаптопи, пишат SMS-и, пращат имейли… А това са млади хора, без достатъчен опит като водачи. Такова разсеяно и безотговорно поведение води до минаване на червен сигнал на светофара, отнемане на предимство на пешеходните пътеки и най-много - неспазване на дистанция, от което често се предизвикват и верижни катастрофи.

- Вече е средата на лятото, а в София движението продължава да е натоварено, задръствания има навсякъде, включително и около самата централа на КАТ. Защо?

- Отдел “Пътна полиция” към Столичната дирекция на вътрешните работи е тази държавна институция, през вратите на която всеки ден минават от 1800 до 2500 души. У нас няма друго учреждение, което дневно в една и съща сграда да приема толкова хора. И зиме, и лете. Първо, всеки ден регистрираме над 800 автомобила на територията на София. За сравнение - в един областен град като Хасково например това са между 60 и 70 автомобила. Около 400 души на ден подават документи за книжки, други около 100-150 души идват да си получават наказателни постановления и 100-тина се явяват с призовки в сектор “Видеоконтрол” заради заснети нарушения с нашите системи. Отделно приемаме още 50-100 души, които подават документи за становище по отношение на строителство до пътя, разрешения за отбивки и т.н. Плюс това нашите екипи на денонощие посещават от 100 до 150 пътнотранспортни произшествия, а в най-натоварените сезони - късна есен и зима - до 400. Казвам го, защото питате за задръстванията около нашата сграда на ул. “Лъчезар Станчев”. През лятото хората идват да си регистрират колите рано сутрин и се нареждат още в 5-6 часа. До 9-10 часа вече се образува опашка. Повечето минават до обед и към 14,30 часа е почти празно, а работят всичките ни 10 канала. Затова съветваме гражданите да избират за регистрация часовете в ранния следобед, за да си спестят чакане и да минат много по-бързо.

- Има ли увеличение на броя автомобили, които регистрирате?

- Има, и то е особено чувствително в последните няколко месеца. С 30 на сто нарасна броят на регистрираните нови автомобили от началото на годината. При колите втора употреба също има увеличение, но е по-малко - към 8-10 на сто. В случая говоря за ръст при новите автомобили, току-що произведени, които идват у нас от официални вносители и се продават предимно на лизинг. По принцип, когато са над 5 автомобила, можем да регистрираме и на място на територията на София и да им поставим табелите. А от тази година се засилиха изключително командировките ни в различни европейски страни. Вече имаме една-две на месец, при които сме регистрирали по около 100 автомобила. Става дума за товарни коли, собственост на транспортни фирми със седалища в София, но с изнесена дейност например в Испания, Белгия, Германия.

- Вярно ли е, че опашките се образуват, защото блокира системата за регистрация?

- Получават се и такива моменти, защото системата за регистрация работи в цялата страна и ако някъде в друг град се получи проблем, спира и тук. Минават 10-15 минути, докато се рестартира и се получава забавяне. Проблемът е, че през това време в София чакат, да речем, 300 коли, а в Хасково - 20. Там хората могат да се разберат и собствениците да си докарат автомобилите на другия ден, да си направят график и т.н. Тук няма как да стане, чака се и обстановката се изнервя. Но никой в нашата служба, най-малко пък жените на гишето, имат вина за сривовете в системата. Някой пита ли ги тях, че вместо да си тръгват в края на работното време в 17 часа, се налага да остават 2-3 часа, чак до 20 часа?

- Миналата година голям проблем бяха гонките на различни места в София. Каква е ситуацията сега?

- В сравнение с миналата година случаите са много по-малко. И не защото младежите вече не ги влече. Причината е, че ние взехме сериозни мерки през цялата 2015 година. Масираният натиск тогава даде ефект сега. Вземахме им документите, спирахме им автомобилите и мотоциклетите от движение, отделно плащаха глоби, докато повечето участници в гонките сами разбраха, че не може да продължава така. И още един пример. В началото на май наложихме постоянен контрол на бус лентите на много места в София. За няколко седмици санкционирахме над 4000 нарушители. Налагахме по 50 лева глоби с акт или фиш, снимахме ги с камери, спирахме автомобили от движение и т.н. И се получи ефект. Сега по данни на градския транспорт се намали чувствително времето за преминаване по маршрута на автобуси и тролеи. Преди да вземем мерки, нарушенията бяха над 100 на ден, вече са намалели до 20-30. Отчитаме спад със 70 на сто, но и парадоксална ситуация - по един и същ маршрут с автомобил да стигнеш по-бавно, отколкото с автобус на градския транспорт. Така че и в двата случая - и за гонките, и за бус лентите, не говорим за някаква репресия на КАТ спрямо правата на водачите, а за налагане на правилата и тяхното спазване. Защо българският шофьор е за пример, когато кара в Гърция? Защото там, ако не спазва правилата, може да го спрат и като го глобят, да му вземат 500 евро и да му спрат автомобила от движение, та после да се чуди как да се върне.

- В момента в София има много затворени или стеснени улици заради ремонт, образуват се тапи…

- Като граждани трябва да се отнасяме с разбиране и търпение към строителната програма на Столичната община, която от няколко години преобрази нашия град. Сами виждате, че се пускат отсечки и съоръжения, които имат за цел да облекчават движението, строят се станциите от третия лъч на метрото. Естествено е да има затруднения и в първите дни след затваряне на даден участък да има задръствания, докато водачите свикнат с алтернативните маршрути. Не беше лесно за всички нас като шофьори, докато се ремонтираше “Цариградско шосе” или се строеше надлезът при Телевизионната кула, но вече усещаме колко по-бързо минаваме през тези участъци. Нека имаме малко повече търпение и да дадем възможност на строителите да си свършат работата.

- Да, но наред с ремонтите има светофари, които още не са синхронизирани. Отделно ваши служители поемат сигналите на ръчно управление, започва да става хаос?

- Съгласен съм, че системата на светофарите трябва да продължи да се синхронизира. Столичната община инвестира в изграждането на модерен център за управление на трафика, в който дежурят и представители на Пътна полиция. Но и това не може да стане за един ден, а постепенно. Винаги давам пример със светофарите в Стара Загора. От единия до другия край на града се минава през 12 светофара. Те са така синхронизирани, че ако човек кара с нормална скорост, ще преминава само на зелен сигнал. Хората знаят това и там можете да видите колко е спокоен и нормален трафикът. В София подобна зелена вълна имаме по булевард “Тодор Александров” до кв. “Люлин”, но е необходима на много повече места. Колкото до нашите служители, които управляват ръчно светофарите, това е много необходимо всеки петък или в неделя, когато над 200 000 автомобила, а много често и повече, излизат или влизат в София. От 1-2 години мобилизираме всички наши служители на светофарите, за да пускат зелен сигнал и да подпомогнат движението в основната посока. Другата причина да се управляват ръчно от будките идва от нашите задължения по осигуряване на маршрути за движение съвместно с Националната служба за охрана. Естествено, че всичко това може да се върши чрез управление от компютърния център, но все още системата се усъвършенства.

- Няколко пъти сме писали, че общината има проект за премахване на будките до светофарите…

- Има такъв проект и повярвайте ми - ще бъда най-щастливият човек, когато той се осъществи. Защото ще имам на разположение още около 100 полицаи, които да изпратя да следят за движението по кварталите, по парковете и детските площадки между блоковете. Самите наши служители ще са щастливи. Защото сега те в студ, в дъжд и пек са длъжни да седят под една ламарина, която се нажежава до 50 градуса, и да дишат изгорелите газове от колите.

Нашият гост

Комисар Тенчо Тенев е роден през 1962 г. в Димитровград.

Завършил е специалност “Стопанско управление и администрация” в Университета за национално и световно стопанство в София.

Работи в системата на МВР от 1990 г. Женен е, с две деца.

Започва кариерата си като сержант в Пътна полиция-Димитровград. Става лейтенант в КАТ-Хасково, районен инспектор, началник-смяна на Магистрална полиция, зам.-директор на КАТ-София.

От ноември 2014 г. е началник на КАТ-София, а от април м.г. е комисар.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта