Шофьорите в столичния градски транспорт работили извънредно над 28 ч. на месец

Снимки: Денислав Стойчев

Част от водачите облякоха жълти жилетки

Фандъкова: Шофьорите стоят зад волана колкото законът позволява

Има недостиг на над 100 кадри в електротранспорта на столицата

За януари извънредният труд на шофьор от градския транспорт в София е малко над 28.5 ч. заради грипната епидемия и болничните. По закон извънредният труд на година не може да надвишава 150 ч. Попитан дали едно лице иска да работи 24 ч. в денонощието Столичният електротранспорт ще му го позволи, шефът на предприятието Евгений Ганчев отговори: „Пътниците очакват да бъдат превозени. Няма да бъде отказано на лицето да работи в случай че има недостиг на водачи. Предприели сме достатъчно други мерки, с които за запълним този недостиг, но има сериозен недостиг на водачи и в цяла Европа.“ Причина за извънредния труд е и сериозният недостиг на кадри, който в електротранспорта е 114 водача от общо 750.

„Разговарях с директора на автотранспорта. Информира ме, че през януари заради грипната вълна е имало повече извънреден труд. Той ме увери, че зад волана шофьорите изкарват толкова, колкото законодателството позволява заедно с почивките. Като част от извънредния труд е и това, което шофьорите прекарват в самите гаражи. Аз препоръчах да се намали това време, в което те стоят в гаражите“, коментира столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Днес в знак на протест някои шофьори облякоха жълти жилетки. След катастрофа от миналата седмица бе повдигнат въпросът за извънредния труд на водачите от градския транспорт. Инспекцията по труда проверява градския транспорт в София за нарушения на работното време.

„Извънредния труд в Столичен автотранспорт се плаща с 65% над ставката. Когато работят извънредно, шофьорите получават допълнително немалко възнаграждение. Има желаещи, които се възползват от това. На сила никой не може да ги накара“, коментира шефът на Столичния автотранспорт Слав Монов. Попитан дали извънредният труд преуморява водачите, Монов увери че има график за регулярни проверки на здравословното им състояние.

Председателят на БСП – София Калоян Паргов повдигна въпроса за извънредния труд на шофьорите днес по време на транспортна комисия в Столичния общински съвет, където се проведе дебат по темата. Лидерът на столичните социалисти съобщи, че се е срещнал с 20 шофьори от градския транспорт в София. „След срещата имам редица въпроси, на които бих искал да получа отговори. Вярно ли е, че месечният график на работа и почивки не се спазва и има натиск върху шофьорите да поемат извънредни часове работа под заплаха, че ще бъдат уволнени?“, попита Паргов. Той се поинтересува и дали се допуска един шофьор да работи в две поредни смени в един ден. „Вярно ли е, че в последните два месеца има 5 инцидента с шофьори в столичния автотранспорт?“, бе сред въпросите на Паргов.

В комисия бе повдигната и темата имат ли шофьорите нормални условия да ходят до тоалетна по време на работното си време. „Всяка една линия на Столичния автотранспорт е снабдена с тоалетна -стационарна, химическа или наета. На по-дългите линии разполагаме с две тоалетни в началната и крайната точка. Линия без тоалетна нямаме“, отговори Монов.

Той съобщи и, че в момента се разработва и много скоро ще бъде пусната нова система- мобилно приложение, на което всеки водач може да види графика си за работа.

Коментари

Задължително поле