А когато сняг забръска…

Очаква ни поредна тежка зима. Това личи не толкова от прогнозите на метеоролозите, колкото от презастраховките на Пътната агенция, която в понеделник обяви готовността на страната да поддържа и почиства  магистралите и шосетата през предстоящия студен сезон. За първи път бе съобщено, че заради течащите ремонти на аутобана „Хемус“, ще се спира движението и ще се пренасочва  по обходни маршрути докато снегорините си свършат работата.

Прецедентът вероятно цели да не се появяват заглавия от типа на „Зимата пак ни изненада“, но не бива да се смята, че ни подготвят за хаос в движението. Той, както сме свикнали, може да се случи и при най-добрите намерения.  Защото и досега Агенция „Пътна инфраструктура“ си има нормативи за почистване, обособени в четири категории. Така например в раздела „А“ влизат участъците с интензивност на движение от над 4000 автомобила на ден. Там при снежна покривка от 3 сантиметра, почистването трябва да е завършено до два часа след края на снеговалежа. На другия полюс са по-ненатоварените шосета  в група „Г“ с под 500 автомобила на ден, където при 10-сантиметрова снежна покривка, почистването трябва да е факт до 8 часа след спирането на валежите. Между другото подобни са изискванията и за страна като Швеция.

Но всичко това е на книга, добре презентирано пред журналисти, както се прави през последните години. Неизменно средствата за такива дейности са от порядъка на 60 милиона лева. За сведение, постъпленията от винетки до средата на октомври тази година са около 300 милиона лева.  60-те милиона са само за поддръжката през зимата на републиканската пътна мрежа, която обхваща около 20 000 километра. Другите са за ремонти през останалия период от годината.  Отделно Пътната агенция предоставя на общините допълнителни средства, за да могат пък те да се справят с дейностите на още над 20 000 километра.

Картинката в края на месец октомври показва, че при необходими 107 670 тона сол са осигурени  66 297 тона, пясъкът е 138 886 тона, а трябват 288 617 тона. В цялата страна има общо 3087 специализирани машини за почистване. Много или малко е това? Зависи. Може да се случи безснежна зима и количествата сол и пясък, както и машините  да останат почти неизползвани. Може да стане и точно обратното. Ето един интересен факт: В Лондон например няма постоянно съществуваща снегопочистваща техника, което неприятно изненада англичаните миналата година, когато имаше непривични за столицата на Обединеното кралство снежни натрупвания и навявания. Наложи се да бъдат командировани машини от други краища на страната.

Нека се върнем на началото. Защо АПИ обяви, че ще спира движението по магистрала „Хемус“ при снеговалеж?  Защото през лятото започнаха ударни ремонти на виадукти и на два тунела по аутобана. Още тогава при елементарни катастрофи и аварии се стигаше до километрични задръствания. Скромното ми мнение е, че тези ремонти трябваше да бъдат по-добре планирани и организирани. Както и да се направят поетапно. Така нямаше недостроената магистрала „Хемус“ да създава главоболия на шофьорите, и без това изнервени от дупките и ремонтите по други пътни артерии в страната. В края на краищата нали заради това преглътнаха новата солена цена на винетните стикери от началото на тази година.  След като плащаш повече, ще искаш и качество насреща. Уви, това вероятно ще се случи след  доста време. А дотогава да се молим на Началника, поне да не ни затрупа със сняг и лед. За другото сме свикнали…

Една трета от пътищата у нас са лоши

Пътната агенция преценява, че 32,33 процента, или около една трета от пътищата у нас, са лоши. Със средно качество са 27 процента, а добрите са малко над 40 процента.

През сезон 2015-2016 година за зимно поддържане са изразходвани над 55 милиона лева. Най-много – над 19 милиона, са похарчени през януари 2016 г. На фирмите, сключили договори за зимно поддържане, са наложени санкции от общо 825 598 лева за некачествена работа.

 

 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Коментари