Билетче за левче срещу мръсния въздух в София

Само до обяд 10 000 души се възползваха от мярката

Заради замърсяване на въздуха в София, за първи път в неделя столичани имаха възможност да пътуват със “зелен билет”. Срещу 1 лв., превозният документ позволява придвижване по всички линии на градския транспорт.

Мярката се въвежда за да се намали замърсяването на въздуха от автомобили и повече хора да ползват градския транспорт.

Въвеждането й не е тествано и се прилага за първи път. Столичният общински съвет взе решение за мярката миналия четвъртък. Тя е част от плана на общината за намаляване на нивата на фините прахови частици в дни, в които те са превишени. Според правилата, приети от Столичният общинския съвет, мярката влиза в сила ако има превишение на концентрациите на фини прахови частици над 200 микрограма на кубичен метър, при норма от 50 микрограма на денонощие.

0203.indd

Такива превишения трябва да се отчетат в поне две от градските станции за исмерване в два последователни дни, или в 4 от станциите за един ден. Ако има такива превишения, на следващия ден общината въвежда мярката “зелен билет”. Така ако, например, в понеделник има прогноза, че във вторник ще има сериозни превишавания от 4 станции, и във вторник тя се потвърди, в сряда кметът въвежда “зелен билет”.

Вчера мярката се въведе, защото предишните два дни е имало превишаване на нормите в три станции. По данни на Столичната община, на 26-ти януари станцията в “Павлово” е отчела превишение на концентрациите на фини прахови частици над 200 микрограма на куб. ме. Тази в “Младост” е показала 230 микрограма на куб. м., а тази в “Хиподрума” - 240 микрограма на куб. м. На следващият ден и в трите станции отново имаше превишаване. Днес превишаване не се очаква. Прогнозата за времето показва, че следващите дни замърсяванията ще се оталожат, обясни синоптикът Петър Янков.

Над 10 хил. “зелени билета” са продадени от пускането им вчера сутринта до 15 ч., каза столичният кмет Йорданка Фандъкова. “Навсякъде хората имат възможност да купят тези билети. Там, където свършат - при шофьорите или на касите, се зарежда отново. Има готовност и от транспортните оператори, ако някъде има прекалено голям интерес към пътуването с градски транспорт, да може да се увеличават линиите”, коментира Фандъкова.

Тя посочи, че има ясни правила за това кога може да се въвежда зелената абонаментна карта. “Снощи до късно работиха колегите, за да може да изчислят вчерашните превишения (на фини прахови частици във въздуха - бел. ред.), за да може да бъде законосъобразно моето решение. Въпреки че прогнозата за днес беше по-добра, все още виждаме, че не се е реализирала и аз мисля, че съвсем навреме беше въвеждането на билета”, обясни Фандъкова.

Йорданка Фандъкова:

С метрото спестяваме

75000 тона вредни емисии годишно

Метрото е най-големият транспортен и екологичен проект за града, който безспорно променя облика му. Това заяви кметът на София Йорданка Фандъкова вчера по повод официалните чествания за 20-годишнината от пускането на метрото в столицата.

“Имаме 2 метролинии и сме на средата на строителството на третата. Вълнуващо е 20 години след пускането на първия участък да можем да отчетем един от най-важните факти - знаковият проект за метрото не спира, а продължава. За мен това е най-важното от първия ден, в който станах кмет. Заявих ясно, че метрото ще продължи да се развива и се надявам всички да мислят така. Благодарна съм, защото получаваме огромна подкрепа това да се случва”, обясни градоначалникът.

Фандъкова допълва, че “не можем да си представим развитието на града ни без метрото, не само по отношение на транспорта” и че “днес то заема 34% от градския транспорт”.

По думите й до този момент над 340 хиляди души дневно използват метрото, за да се придвижват в града. “Това помага да се спестяват около 75 000 тона вредни емисии годишно. С построяването на третата линия на метрото очакваме спестяване на около 90 хиляди тона вредни емисии”, уточни Фандъкова.

Според изпълнителния директор на “Метрополитен” инж. Стоян Братоев пък след завършването на цялата трета линия се очакват още 170 хиляди софиянци да започнат да използват метрото за начин на придвижване из града. “Ако има нещо модерно в страната, то това е метрото”, казва още Братоев.

Шефът на ЦГМ Христиан Петров пред „Труд”:

Отпечатваме

достатъчно

за всички

Има достатъчно отпечатани зелени билети, и служители на Центъра за градска мобилност, готови да зареждат касите, където те са свършили. Това обясни шефът на Центъра за градска мобилност Христиан Петров във връзка с това, че вчера се въведе “Зелен билет” на стойност от 1 лв. на ден, който важи за всички линии на градския транспорт в столицата.

“Има разпространени билети, които важат за цялата градска линия. Те се продават във всички каси на ЦГМ, метрополитен и водачите на тролиеи, автобуси и трамваи. Има отпечатани напълно достатъчно, така че няма притеснение че ще свършат. Виждаме, че някои автобуси в някой момент няма достатъчно, тогава веднага се изпращат линейни контрольори от ЦГМ, които им доставят допълнително”, обясни пред “Труд” Петров.

Голям бе интересът към специалните “зелени билети” от страна и на пътуващите в автобусите на градския транспорт. Още от сутринта софиянци са разпитвали как могат да се сдобият с него, а до обяд на места вече били свършили. Това коментират шофьори на превозни средства от столичния градски транспорт пред “Труд”.

Специалните “зелени билети” били връчвани на шофьорите от служители на отделните гаражи още преди потеглянето тръгването им на смяна или на последните спирки на линията.

Шефът на транспортната комисия в СОС Екатерина Йорданова:

Ще насърчим хората

Шефът на транспортната комисия в Столичният общински съвет Екатерина Йорданова пътува в метрото със “зелен билет”.

Вчера мярката беше въведена за да се повиши качеството на въздуха в столицата, който предните два дни бе замърсен. Йорданова показа превозният документ пред “Труд” и разказа мнението си за мярката, в чието приемане от СОС миналата седмица тя самата е участва: “Мярката според мен работи. Смятам, че въвеждането на “зелен билет” е много добра инициатива и ще проработи и ще насърчи хората. Мисля, че е интересен самия билет. Аз винаги съм била от хората, които вярват, че такива проблеми като проблемите с климата, сред които е и този с въздуха, не могат да се оправят само с административни мерки. Трябва да се решават много с гражданите. Всеки трябва да участва в борбата с тези проблеми. Трябва да разберем, че когато има проблем трябва да го решаване всички в общност. Аз се радвам, че толкова бързо успяхме да въведем “зеления билет” и вярвам, че достатъчно сме го популяризирали.”, разказа Йорданова.

По време на анкета на “Труд”, проведена в столичното метро, една от пътничките на има Людмила сподели, тичайки за да хване влака, че си е купила “зелен билет” и специално е оставила автомобила си, за да може да се придвижи с метро и да не замърсява въздуха. И други граждани в споделиха, че са оставили колите си за да пътуват с градски транспорт.

“Не съм си взела зелен билет, имам карта, но мисля, че въвеждането на зеления билет е доста добро като мярка”, обясни Калина. “Аз пътувам с карта, но мярката за зеления билет е добра. “, каза Цветанка. “Повече се прави пропаганда отколкото реално да има нещо”, смята пък Иван.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България