Бойните вертолети на САЩ и Русия са №1

30 оръжейни компании мерят сили

Над 30 утвърдени на международния пазар оръжейни компании мерят сили и са в конкуренция чии щурмови вертолети са най-добри. За тази надпревара, разбира се, има причини. Съвременният щурмови вертолет е оръжие, без което не може да мине нито една скоротечна война. В някои случаи дори е способен да реши изхода на сражението, защото няма по-добро средство от него за поразяване на такновете на бойното поле. А те винаги са цел №1. Справка- първата война в Ирак. Всеки тип вертолет се оценява по 4 показателя: авионика, маневреност, скорости, огнева мощ. Всеки може да превъзхожда конкурента си в един, но да изостава в друг. Комплексната оценка обаче е най-верният критерии. А той показва, че най-добри в света са американските и руските вертолети. Даже на върха от години вече са двата безспорни лидера- руският „Алигатор“ и щатският „Апачи“. Те са най-добрите засега.

AH-1Z "Вайпър" е бойният кон на морската пехота на САЩ

30-1-%d0%b2%d0%b0%d0%b9%d0%bf%d1%8a%d1%80

AH-1Z Viper е основен ударен вертолет на американската морска пехота. Тя е род войска в състава на ВМС на САЩ. Числеността на морската пехота на САЩ е около 200 000 души и в момента разполага с над 60 такива ударни вертолета, като плановете са до края на годината да станат 76. А до края на 2021г. морската пехота трябва вече да има на въоръжение 190 машини. Инересно е защо американската морска пехота е въоръжена именно с Viper. Той е конструиран именно за нея. Причината е, че тогава командването на морската пехота е искало от Пентагона да въоръжи своите войски с най-добрите щатски вертолети „Апач”, но му е отказано, тъй като е много скъп и ще е излишен лукс за този род войска. Тогава се пристъпва към усъвършенствуването на „кобрата” за нуждите на морската пехота. Новият модел вече е с два двигателя и две кабини, които са напълно идентични. Това дава възможност на всеки член на екипажа да изпълнява задълженията на пилота или на оператора. Въоръжен е с 20 мм оръдие със 750 патрона и носи контейнери, които се снаряжават с управляеми и неуправляеми ракети. Прави впечатление, че Viper e изключително бърз вертолет. Развива максимална скорост 411 км/ч, като крейсерската е почти 300 км/ч. Радиусът му на действие е 685 км, а бойният радиус е 230 км. Може да се издигне на височина до 6,1 км.

МИ - 28 „Нощен ловец“ громи ИДИЛ в Сирия

30-%d0%bc%d0%b828-%d0%bd%d0%be%d1%89%d0%b5%d0%bd-%d0%bb%d0%be%d0%b2%d0%b5%d1%86

Ми-28 „Нощен ловец” е основен ударен хеликоптер на руските ВВС. Предназначен е за използване денем и нощем при всякакви. С този вертолет руснаците унищожиха маса танкове на ИДИЛ. В Сирия вертолетът нанася удари по бронираната техника на терористите предимно с управляеми ракети. Има дори кадри как МИ-28 унищожава терористи, скрити в здание.

Основното оръжие на щурмовия вертолет е свръхзвуковата противотанкова ракета „Атака-В”. Максималната далечина на пуска е 5,8 km, а максималната бронепробиваемост - 850 mm. Ми-28Н може да носи до 16 ракети. Предвижда се да се използват и ракети с повишена далечина на поразяване от 10 км. Вертолетът е въоръжен и с оръдие калибър 30 мм., каквото има и пехотата. Екипажът може да насочва оръдието и с помощта на нашлемната система. Двамата пилоти са разположени на седалки „Памир-К” и са с високи енергопоглъщащи свойства. А самият колесник на машината има доста високи амортизационни възможности. Така седалките и колесника осигуряват оцеляване на екипажа при удар в земята със скорост до 12 м/с. Ми-28Н наследява от Ми-24 високата скорост в хоризонтален полет до 330 км/ч, като крейсерската е 280 км/ч. Машината може да лети назад и встрани и встрани със 100 км/ч. Таванът на полета е 5700 м., а далечината- 500 км.

UH-60 „Блек хоук“ може да се пренася със самолет

30-1-%d0%b1%d0%bb%d0%b5%d0%ba%d1%81-%d1%85%d0%be%d1%83%d0%ba

„Блек Хоук” е средно-голям двудвигателен военно-транспортен вертолет на корпорацията „Сикорски Еъркрафт”. Машината измества от употреба стария UH-1 „Ирокуа”, с който американците воюваха във Виетнам. „Блек Хоук” обаче не е чисто транспортен хеликоптер, а и многоцелеви. Което означава, че изпълнява и бойни задачи. Това се постига, като се оборува допълнително и с малки криле. Към тях се подкачат контейнери с неуправляеми ракети или горивни резервоари, които се добавят в случай на нужда от допълнително въоръжение (напр. неуправляеми авиационни ракети) или горивни резервоари. Базовата конфигурация на тези криле е способна да пренася два 870-литрови и два 1700-литрови резервоара, или до 4,5 т въоръжение. Вертолетът е в състояние да пренася до 11 въоръжени войници едновременно, до 1170 кг вътрешен или 4050 кг външен товар. "Блек Хоук" е способен да изпълнява широк спектър от бойни задачи, като медицинска евакуация, радиоелектронна борба, и тактически превоз на войници. Освен това може да пренесе 105-милиметрова гаубица М102 с 30 снаряда и 4-членния и екипаж. Вертолетът е снабден със сложна авионика и GPS-системи. Въоръжен е с две картечници. Според модификацията и оборудването, цената на един "Блек Хоук" е различна. Обикновен армейски UH-60L "Блек Хоук" струва $5.9 млн., докато специализираният MH-60G "Пейв Хоук" за ВВС струва $10.2 млн. Вертолетът е проектиран така, че да може да се пренася с транспортен самолет, като витлата му се прибират, до всяка гореща точка на земята. Американската армия го използва много успешно в Ирак и Афганистан. От него са произведени близо 3 500 броя.

Ка - 52 „Алигатор“ изведе тайно

Янукович от Украйна

30-1-ka-52-%d0%b0%d0%bb%d0%b8%d0%b3%d0%b0%d1%82%d0%be%d1%80

Ка-52 „Алигатор” е най-новият вертолет, постъпил на въоръжение в руската армия. Според експерти „Алигатор” е уникална бойна машина. Стреля с ракети, движейки се не само напред, но и надясно или наляво. Позволено е вертолетът да се разглежда само отвън, но не е разрешено да се влиза в кабината, тъй като има строго секретна апаратура. Вертолетът е въоръжен с 30 мм оръдие, каквото имат БТР-те и десантните машини от последно поколение. Тук са и точките за окачване на ракетите и системата за далечно откриване на целите. Това позволява на Ка-52 да унищожи танк или бункер на разстояние от 10 км., когато противникът още не го вижда. Това е единственият в света щурмови вертолет, построен по специална система - няма допълнителен винт на опашката. Така постига небивали възможности. Това дава възможност вертолетът да се използва много ефекткивно в планинска местност, при високи температури и повишена влажност. Това е неговата стихия. Снабден е със система за катапултиране на двамата пилоти. Може да води бой даже нощем. „Алигатор” има уникална радиолетронна защита срещу ракетно нападение. Сърцето на комплекса "Витебск” е станцията за оптико-електронно сриване на атаката. С „Витебск”, монтиран на МИ-8, руснаците са провели изпитания на полигон. Машината е била на земята. Пилотът е излязъл и се е сбогувал с нея, след като са му казали, че ще е обстрелят с ракети. По вертолета били пуснати самонасочващи се „Игла” Те излетели към машината, но на известно разстояние от хеликоптера рязко сменили курса. Нито една ракета не е попаднала във вертолета. На въоръжение е основно в руския спецназ. Развива скорост до 350 км./ч, а далечината на полета е 600 км. Чрез светкавична операция през зимата на 2014г. по време на размириците в Украйна руските командоси успяха да изведат от страната президента Виктор Янукович именно с „Алигатор.

Ka-50 "Черната акула"

се връща и без пилот

30-1-ka-50-%d1%87%d0%b5%d1%80%d0%bd%d0%b0-%d0%b0%d0%ba%d1%83%d0%bb%d0%b0

Ka-50 „Черна акула” е едноместен руски боен хеликоптер за поразяване на бронетанкова и механизирана техника, въздуши цели и пехота. Машината е без опашен винт и това й позволява да се извърта, независимо от скоростта. В „Черната акула” е вградена специална цифрова система, благодарение на която хеликоптерът може да се върне в базата на автопилот и да кацне сама без участието на пилота, в случай, че е убит, ранен или му е прилошало. Машината има и радар за следване на терена и радар за предупреждение, че е прихванат. Освен това Ка-50 е първият в света оперативен хеликоптер със спасителна система на изтласкване, която позволява на пилота да „бяга” при всички височини и скорости. Тоест той може да се катапултира ако се наложи. Ка-50 може да носи до два тона оръжия от различен тип в зависимост от задачите, които са му поставени- противотанкови ракети, ракети „въздух-въздух”, „въздух-земя”, оръдия, бомби и др. Пилотската кабина е бронирана и може да защити пилота дори от 12,7 мм бронебойни куршуми и от осколки от снаряди килибър 23 мм. „Черната акула” е с два двигателя, които равиват мощност 4 400 к.с. Те са разположени от двете страни на фюзелажа, за да има по-висока способност за оцеляване при битка. Ка-50 може да се изкачва с 16 м/с. Максималната му скорост е 390 км/ч. Максималният обхватна полета е 1180 км/ч, а таванът- 5500м. В състояние е да лети 3 часа без да каца. Тежи 7800 кг , а максимално тегло на излитане е 10800 кг.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Технологии