Бул. Витоша е на 47-мо място сред скъпите улици

Изкачихме се с две позиции

Най-високи са наемите на магазини в Хонконг

Столичният бул. “Витоша” се изкачи за поредна година в класацията на най-скъпите търговски улици в света, достигайки 47-о място сред общо 65 пазара в света. Това e най-високата позиция на софийската улица за последните пет години в традиционното проучване Main Streets across the World на международна консултантска компания.

Най-популярната търговска дестинация в София се е издигнала с две места със среден месечен наем от 50 евро/кв.м през 2018 г. По този начин Витошка е разменила мястото си с Calea Victoriei в румънската столица Букурещ, която за същия период е паднала от 47-а на 49-а позиция с 47 евро/кв.м среден наем.

Според доклада на консултантската компания търговията в България и Румъния се разраства благодарение на силния икономически ръст. Това поставя централните улици в София и Букурещ в добри позиции, макар шопинг центровете и ритейл парковете да ги изместиха като места за търговия.

“В София бул. “Витоша” се радва на постоянен интерес за отваряне на нови магазини и заведения през последните години. Това е и в основата на ръста на наемите, който наблюдаваме, особено при локации с по-добра видимост и търсените от търговците по-големи квадратури”, коментират от консултантската компания.

Фактори като електронната търговия и бързо модернизиращия се начин на пазаруване не променят стремежа на потребителите към общуване и преживяване. Това, заедно с нарастващия поток от туристи в София, определя и трайното присъствие на централните улици в микса от локации за търговците.

В Европа най-скъпата улица за поредна година е New Bond Street в Лондон с месечен наем от 1339 евро/кв. м. В световен план Лондон е на трета позиция след Upper 5th Avenue в Ню Йорк и Causeway Bay в Хонконг. Азиатският мегаполис измести Ню Йорк за първи път от 5 години и стана най-скъпата търговска дестинация с месечен наем от 2050 евро/кв. м. Като основна причина от компанията посочват завръщането на китайските туристи и нарастващите продажби на луксозни стоки, бижута и часовници.

 

Полша е с най-много шопинг центрове

Световни марки движат пазара на търговски площи

Постигат оборот от 350-450 евро/кв.м на месец

Продажбите на дрехи, обувки и аксесоари нарастват в страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ), което води до раздвижване на пазара на търговски площи. Ръстът на икономиката, ниските нива на безработица и покачването на заплатите благоприятстват развитието на търговията със стоки от категорията “Мода”, пише в доклад на консултантска компания за недвижими имоти, посветен на модния сектор. С доближаването на доходите до нива, близки до средните за Европейския съюз, купуването на модни стоки и аксесоари придобива все по-голямо значение като двигател на потребителското търсене. В резултат модните оператори в ЦИЕ-14 постигат месечни обороти от около 350-450 евро на кв.м. търговска площ. Оборотът пък е решаващ при определянето на наемите на магазините.

Търговските центрове доминират ритейл индустрията в региона. Единственият пазар в ЦИЕ-14, в който главните търговски улици са с централна роля, е столицата на Чехия - Прага. Най-много шопинг центрове в региона пък има в Полша - близо 500 обекта с общо 11,8 млн. кв.м. отдаваема площ.

Продажбите на дребно нарастват в целия регион, движени от ръста на доходите. А това е добър сигнал за развитието на пазара на търговски площи в бъдеще. Регионът на ЦИЕ продължава да привлича международни търговски вериги. Много активни в региона са и полските брандове, някои от които присъстват в редица държави като Литва, Латвия, Естония, Чехия, Словакия, Унгария и Румъния.

В допълнение на приноса си за развитието на търговските центрове, модният сектор е двигател и на онлайн продажбите. В четири от държавите (България, Естония, Полша и Чехия) делът му в общия обем на онлайн продажбите надвишава 30%. Постепенно нараства и ролята на онлайн продажбите за пазара на складови площи.

 

Тенденции

Гъвкавото отдаване на офиси набира популярност в Атина

20 сгради могат да бъдат наети за ден или час

Краткосрочното отдаване на имоти се свързва предимно с апартаменти и ваканционни жилища чрез онлайн платформи като Airbnb и HomeAway, но услугата бързо се разраства и на офис пазара, където нуждите са също толкова големи и изискат също толкова гъвкави решения, посочват гръцките медии. В Атина вече съществуват 20 сгради, предлагащи напълно завършени и готови за експлоатация офисни пространства, които могат да бъдат наети от отделен човек или за кратък период от време като ден или дори час.

Така например IWG group управлява пет такива бизнес обекта в гръцката столица. IWG планира да открие още 15 такива центъра през следващите няколко години, като освен Атина се насочва и към пазара в Солун, а в бъдеще и към други локации в страната.

„Подобни пространства в Гърция се предпочитат от фрийлансърите, малките развойни компании и стартъпите, от технологичните компании и като цяло от фирмите, чиято идентичност се определя от съвременната работна среда“, посочват експертите. Подобен вид пространства се ориентират и към работещите в страната международни компании.

Определянето на цената за този вид гъвкави работни пространства зависи от обхвата на услугите, които предлагат, и може да се изчислява в дни, месеци или години. Също така цената зависи и от хората, които ще използват съответния офис. Така например цената за офис в центъра на Атина може да варира от 5 евро до 350 евро на човек за един месец.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Имоти