Бутонът за бдителност във влака-убиец на Хитрино бил включен

Устройството за бдителност в първия локомотив на влак N90 570, който дерайлира и предизвика взрив и пожар в шуменското село Хитрино, е било разпломбирано /пломбата е била с нарушена цялост/, но включено. Това стана ясно по време на съдебното заседание в четвъртък, когато пред съда бяха изложени фактите от ключови експертизи по случая. Експерти обясняваха детайлно причините и механизма за настъпване на адските последици.

Категорично обаче, устройството, което издава светлинни и звукови сигнали на всеки 25-30 секунди, е действало и машинистът го е натискал. Има запис от регистриращата система, че то е действало.

Експерти отново бяха категорични и за причината на взрива - изтеклият газ пропилен се е възпламенил от печка на твърдо гориво, която се е намирала в стаята на Севги, една от двете оцелели сестри, чийто родители загинаха. Именно в детската стая е бил епицентърът на взрива, но както се случва в "окото" на бурята пораженията са най-малки, обясни експертът инж. Марко Марков от ГД "Пожарна безопасност и защита на населението". Момиченцето е най-слабо засегнато, докато неговата сестра в съседна стая е била с тежки изгаряния.

Специалистът разказа, че обхождал 4 дни село Хитрино, за да търси източника и единствено в тази къща, на 280 метра от пробитата цистерна, стените са изцяло рухнали, като деформациите им са отвътре навън. Инж. Марков бе категоричен, че печката, а не контактната мрежа е причина за възпламеняването.

При дерайлирането и пробива на цистерна N10 тя се е разхерметизирала, в нея се е образувал отвор с неправилна форма и съдържащия се 45 тона пропилен е изтекъл точно за 39,3 секунди, каза инж. Марков.

Експерти обсъждаха и скоростта на влаковата композиция, която превишава двойно допустимите 40 км/ч.

На делото в четвъртък един от експертите беше разпитван с телефонна конференция, направена със Софийски градски съд поради здравословното му състояние. Насрочено е и следващо заседание на 11 декември, на което ще се правят видеоконферентни връзки с чужбина за разпит на двама експерти, участвали в експертизата на фирмата-превозвач "Булмаркет". Известно е, че тя подлага на съмнение изправността на стрелка N5 и на цялата жп инфраструктура.

Съдът поиска специализирана комплексна експертиза на стрелки N1 и 5, както и на състоянието на жп пътя край тях. Съдът назначи и допълнителна комплексна техническа жп експертиза, като възложи на същите шест вещи лица да се съобразят с отговорите, които ще дадат чуждите експерти и да отговорят има ли промени в констатациите им.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България