Симеон Донев, Старши директор "Маркетинг" и член на УС в Мтел пред "Труд": Бъдещето на телекомите е в качественото съдържание

- Все повече телекоми по света инвестират в съдържание, за да увеличат приходите си. Каква е стратегията за развитие на Мтел?

 - Нашата стратегия е непрекъснато да пробваме нови неща. В нашия бизнес, ако не си динамичен и не поемаш рискове, няма начин да оцелееш дълго време. Затова и непрекъснато се стремим да изкарваме иновативни продукти като часовникa за деца MyKi, услугата за неограничен домашен интернет през 4G мрежата ни Net Box и много други. Освен това и ние виждаме ниша за развитие в създаването и разпространението на съдържание. Телекомите притежават цялата инфраструктура за пренос на данни и е логично да започнат да произвеждат и съдържанието, което минава през нея. Бъдещето на телекомите е в качественото съдържание. Затова и стартирахме собствените си спортни канали Mtel Sport 1 и 2. Вярваме, че те предлагат турнири и състезания, които се отличават от тези на конкурентите ни в България и за наша радост засега се приемат доста добре от клиентите ни.

 - Смятате ли да придобивате ново съдържание в близко бъдеще? Ако да, пак ли ще се насочите към спорта или друг вид?

- Ние непрекъснато се оглеждаме за добри възможности. Засега нямаме конкретни планове, но всичко може да се промени изключително бързо. Фокусирахме се върху спорта, тъй като в България той е цар. Всички важни спортни събития се радват на високи рейтинги. Това обаче не означава, че ще вървим само в тази посока. Ако се появят добри възможности, защо да не инвестираме и в съдържание от друг тип? Ето например телеком групата America Movil, от която Мтел е част, има собствени канали в Мексико, Колумбия, Перу, а също така и продуцира редица успешни сериали в Южна Америка като нашумелия там La Hermandad („Братството“).

 - Вие вече инвестирахте в собствени ТВ канали. Смятате ли да предложите и дигитални платформи за съдържание в бъдеще?

 - Вече предлагаме подобна платформа – мобилната интерактивната телевизия Mtel NOW, чрез която всеки може да гледа над 45 от най-популярните ТВ каналa навсякъде както на своя телефон или таблет, така и на мобилния си компютър. Като част от America Movil, 4-тата най-голяма телеком група в света имаме достъп до много добри световни практики и платформи. Вече подготвяме някои от тях за нашия пазар и скоро ще изненадаме приятно българския потребител.

- Какви други възможности за растеж виждате за телеком индустрията освен придобиването на съдържание?

 - Телеком индустрията има много възможности за ръст – например Internet of Things навлиза все повече и в България. Свързаните умни устройства скоро ще станат милиони и преносът на данни между тях, и синхронизацията им, са огромно поле за ръст, за което телекомите са най-добре позиционирани. Има и голям потенциал при обработката на т.нар. Big Data – управлението на големи масиви от данни. Телекомите разполагат с много информация за клиентите си като потребителски навици, какви неща искат да купят и т.н. Тази информация може да бъде използвана, за да се предоставя на клиента по-добра услуга или да му се предложи именно продукта, от който той има нужда. Доброто боравене с Big Data ще доведе до много по-добро клиентско изживяване и ще спре сегашното засипване на клиентите с реклами, които те не искат да виждат, за продукти, от които нямат нужда. Друга възможност за развитие е нещо, което вече предлагаме на пазара – пакетните предложения, включващи различни видове услуги като мобилен абонаментен план, домашен интернет, телевизия и т.н. Те се приемат изключително добре от клиентите ни, защото им пестят време и пари. Има много голям потенциал и в B2B сегмента – неща като софтуер като услуга (SaaS). Ние вече предлагаме подобни решения за нашите бизнес клиенти като Мтел офис централа – услуга, която дава всичко необходимо на клиента, за да може той да използва телефония за фирмата си, без да се налага да закупува скъпа комуникационна техника или да осигурява нейната поддържка. Скоро ще започнем да предлагаме и услугата Mtel Smartsite, която ще позволява на всеки бизнес сам да създаде свой собствен сайт лесно и удобно, спестявайки време и разходи, като поддръжката ще е изцяло наша грижа. Въобще има много възможности за растеж, стига да си достатъчно гъвкав и находчив, за да се възползваш от тях.

 - Имате ли планове да навлезете в бизнеса с онлайн разплащанията по подобие на други телекоми на Запад?

 - Да, смятаме, че това е добра ниша за развитие на бизнеса ни. За съжаление тук обаче не мисля, че телекомите имат голямо предимство като в по-горните примери, просто защото не притежаваме финансовото ноу-хау, което имат банките например. Затова ние правим малки стъпки в тази насока, като се опитваме да си партнираме с компании, които вече имат опит в тази сфера. Ето сега например пуснахме възможност за плащане в Google Play Store през сметката си в Мтел. Скоро ще го направим и за App Store на Apple.

 - Предвиждате ли бъдещи придобивания по примера на blizoo с цел повишаване на потенциала за ръст на бизнеса ви?

 - Винаги сме отворени за сделки, които биха подобрили позицията ни на пазара и биха ни направили по-конкурентни. Засега няма нищо коректно, но ние постоянно се оглеждаме, защото знаем, че това е един от най-бързите начини за навлизане на нови пазари и придобиване на ново ноу-хау, както беше случаят и с blizoo.

- В модерния свързан свят телекомите все повече се превръщат в защитници на мрежата и клиентите очакват от тях да спират хакерските атаки, на които сме свидетели все по-често. Как е подготвен Мтел за това предизвикателство?

 - Да, правим всичко възможно да защитим нашите мрежи и тези на нашите клиенти. Използваме най-модерните системи за сървърна защита и постоянно наблюдаваме мрежите ни за евентуални атаки. Предлагаме и продукти за защита от вируси и злонамерен софтуер като Kaspersky Internet Security. Наистина в последно време зачестяват опитите за хакване, но досега успяваме да се справим с всичко, което ни атакува. В днешно време никой не може да е сигурен, че е 100% защитен, но мога да кажа, че технологиите и процесите, които ползваме са на световно ниво.

 - Въобще накъде мислите, че ще се развива телеком пазара в България през следващите 5 години?

- Оптимист съм за следващите 5 години. Въпреки пренаситения сектор на мобилни услуги в България, мисля, че телекомите имат много опции за развитие и само от нас зависи да ги използваме. Ако не друго, то поне със сигурност ще живеем в интересни времена.

 Нашият гост:

Симеон Донев започва своята кариера в телекомуникациите преди 15 години в магазините на Германос Телеком България. През годините е заемал различни ръководни постове в областта на търговията, маркетинга и продуктовото позициониране, а от 2009 до 2015 година е директор “Продукти и услуги” във Виваком. През октомври 2015 година поема ръководството на дирекция “Продукти и услуги” в Мтел, а през юни 2016 става старши директор “Маркетинг”, член на Управителния съвет и член на лидерския екип на компанията. Симеон е завършил специалност „Компютърни системи и технологии“ в Техническия университет в София.

 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес