Българи пеят, поляци немеят

С „Княз Игор” триумфираме на 25-ия оперен фестивал в Полша

"Станете на крака, артистите го заслужават", казва строг господин, заел с дамата си едно от най-добрите места в залата на Опера Нова в Бидгошч. Полският град е домакин на 25-и юбилеен фестивал на оперното изкуство, в който Софийската опера в петък представи „Княз Игор“ от Александър Бородин.

Малко по малко залата се вдига на крака. Въздържаните и възпитани поляци аплодират енергично, стегнато, униформено. При появата на солистите Габриела Георгиева, Станислав Трифонов, Александър Носиков, примабалерината Катерина Петрова и премиер солистът Трифон Митев надават одобрителни викове. "Браво!" подвиква и строгият господин, който в началото на спектакъла направи забележка на съгражданина си от предния ред, че снима с мобилен телефон.

Това, което зрителят няма как да види, е подготовката преди спектакъла. Генерална репетиция, в която повече от 170 души действат като един: без суетене, без глупави грешки. Той не знае че строгият и взискателен руски диригент Володимир Кожухар върна около 99 пъти хористите, оркестъра и част от солистите, понеже ту влизат по-рано, ту свирят по-силно от желаното от него и така репетицията продължи до 12 през нощта.

Поляците гледат с каменни изражения, дори не помръдват - не са възпитани да се смеят, да плачат или да реагират емоционално в салона. Не се чува шумулкане на бонбончетата, които българските бабки така обичат да вадят от чантите си по време на представления. Малък гаф, при който част от "тревата" се запрята и оголва основата на декора все пак ги изтръгна от партизанското мълчание. Чува се лека въздишка на недоволство. "Рисковете на живото предаване", коментират впоследствие артистите. Тази случка ни най-малко не помрачава спектакъла.

Хорът звучи страховито: женските гласове са ту тревожни, ту напевни, ту се извисяват, почти истерични, като едни истински руски "бабы". Мощните гласове на мъжете карат кожата да настръхне. Солистите, както винаги, са железни - от най-висока класа. Особено впечатляващ е финалът, в който всички артисти са на сцената, пее целият певчески състав, оркестърът свири, а балетът, начело с Катя Петрова и Трифон Иванов, танцува. Най-вече във финала режисьорът акад. Пламен Карталов влага своята оригинална трактовка на творбата на Бородин. След този грандиозен завършек, публиката може да си позволи да изрази одобрението си - и то е топло, шумно и продължително.Оркестърът е оценен от публиката с особено бурни аплодисменти. Диригента Кожухар посрещат с възторжени викове.

На нашето представяне в оперния фестивал присъстват българският посланик в Полша Емил Ялнъзов, военното ни аташе полк. Боян Димитров и маестро Ерих Вехтер, който в края на май ще дирижира оркестъра на Софийската опера в Болшой театър. Фестивалът в Бигдошч е открит през 1994 г. В него участват известни оперни и балетни трупи от цял свят, а през 2012 г. в афиша нму е включена и операта „Княз Игор“ на „Нова опера“ от Москва.

„От дете съм голям фен на тази опера, - признава посланикът ни във Варшава. - Мисля че всичко беше на много високо равнище. Публиката реагира съвсем адекватно. Както виждате, поляците са една много разбираща, посрещаща и доброжелателна публика. То е типично за тях, защото може да се каже, че музиката е в сърцата и душата им. Българската опера тук има много голям авторитет.”

20 минути след стихването на последните ръкопляскания големите декори на сцената са разглобени – толкова експедитивни са поляците. А всичките 170 български артисти, оркестранти и сценични работници са поканени на коктейл. Директорът на Опера Нова Мачей Фигас взема думата и припомня как преди 21 г. една от първите трупи, гостували в новия и тогава недостроен оперен театър е именно тази на Софийската опера. „Има ли някой от хората тук да е присъствал на представлението на “Гуарани” преди повече от 20 г.?“ - пита маестро Фигас. 10-има вдигат ръка. “Искам да благодаря и да приветствам тези хора. Благодарение на вас и на други оперни състави от цял свят тази сграда изглежда така, както я виждате. Не съм си и помислял, че за юбилейния 25 фестивал на оперното изкуство в Бидгошч няма да дойде Софийската опера. Благодаря от все сърце, че приехте нашата покана. Вашата награда за това беше реакцията на публиката, а най-силните аплодисменти май бяха тези на българския посланик.”

Директорът на Опера Нова Мачей Фигас:

Първи се разпродадоха билетите за българската постановка

Мачей Фигас е директор на Опера Нова в полския град Бидгошч от 1992 г. Той е също така диригент на оркестъра на операта.

- Маестро Фигас, забелязах, че залата беше препълнена. Имаше дори хора, насядали по стълбите. Вярно ли е, че билетите за "Княз Игор" са били разпродадени напълно два месеца преди спектакъла?

- Абсолютно вярно е - точно за два или три дни всичките билети свършиха. Аз си знаех, че така ще стане. Бях сигурен, че спектакълът на Софийската опера ще се разпродаде първи.

- На какво се дължи това?

- На три фактора. Първо, заглавието - "Княз Игор" и Бородин. Второ, тук публиката познава и много харесва трупата на Софийската опера. И трето, по принцип в Полша много се търсят оперните спектакли от Източна Европа - България, Румъния, Русия, Украйна, защото това гарантира, че ще дойдат качествени, красиви гласове.

- Как ви се стори спектакълът тази вечер - беше ли успешен?

- Как успешен! Не видяхте ли реакцията на публиката?! Бяха очаровани. Мисля, че успешен е много слаба дума, за да се опише това, което се случи тази вечер на сцената.

- Театърът "Опера нова" е забележителен - страхотна акустика, чудесна сцена.

- Благодаря ви. Казват, че е най-добрият в цяла Полша.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Изкуства