Българи проектират соларен самолет

Отвътре дизайнът на TwinRay ще е спортен като на “Ферари”

Участва в конкурс на “Боинг”

Българи проектират самолет, който се зарежда само от слънчева енергия. TwinRay ще има обща площ от 40 кв. м. соларни клетки, които улавят слънцето и при перфектни условия ще зареждат батериите му напълно безплатно за един ден. Самолетът ще има опция да ползва и станция за зареждане.

Проектът е разработен от Добромир Добрев и Явор Христов. Професионално и двамата работят в IT сферата. Явор се самообучава в областта на авиацията и авиоинженерството, след което намира и ментори, които да му помагат в ученето. Освен съосновател, той е и главен дизайнер на соларния самолет.

Първоначално идеята за TwinRay е на Явор, който я споделя на своя приятел Добромир. Не след дълго, той също се вдъхновява и започва да помага с бизнес съвети за бъдещия електрически самолет. Така постепенно започва съвместната им работа. В рамките на около година компанията им TwinRay, основана през 2016 г., се разраства и към екипа на Явор и Добромир се присъединяват още 5 човека, с които работят заедно – Иван Цинцев, който е главен инженер, електрическите инженери Димитър и Калин Лилови, Борислава Петрушова - PR и маркетинг експерт и Тодор Кръстев - самолетен инженер с опит в “Луфтханза”.

Името на самолета TwinRay идва от английската дума за рибата скат- stingray. “Хрумна ни, защото той се носи плавно във въздуха, подобно на небезизвестния представител на морската фауна във вода. Променено в думата обаче е Twin, което има двуяко значение - от една страна, защото компанията има двама основатели, и от друга - защото има две перки”, обясни пред “Труд” Добромир Добрев.

“Самолетът е с форма, наподобяваща летящо крило, за да бъде уникален баланс между скорост, маневреност и огромна площ за соларните клетки. Кабината е широка и удобна, с размери два на три метра. Целта е тя да бъде максимално комфортна за пилота. “Отвън във финалния си дизайн TwinRay ще е поредица от плавни форми, наподобяваща морското животно скат. Отвътре той ще бъде смесица от хипер-спортна кола, като Ферари например, и удобен лукс”, уточнява Добромир.

Само на батериите си самолетът ще може да лети между 2 и 2:30 часа, като се включи соларното зареждане, продължителността на полета се увеличава до 3-4 часа, което прави приблизително 600 км разстояние. Самолетът използва електрически мотор, който в стандартен режим предоставя 40 конски сили, а при максимално натоварване - 100 конски сили.

Нестандартното в самолета е, че ще има вградена селфи камера за по-голяма безопасност на полета. “Според интересна статистика, на която попаднах, над 35 процента от самолетите, предназначени за забавление, катастрофират, защото пилотът си прави селфи.” Освен че ще подобри безопасността, камерата е предназначена да направи преживяването незабравимо.

С проекта си Добромир и Явор участват в конкурс на “Боинг”. Двамата основатели го презентират пред експертно жури в Шанън, градче в Ирландия. Общият брой на участниците във финала на състезанието е 16, селектирани са от над 200 кандидати от различни страни. До края на януари ще стане ясно дали ще се включат в акселератора. “Независимо дали ще бъдем избрани или не, получаваме възможност за сътрудничество с “Боинг”, което смятаме да използваме по най-добрия възможен за нас начин”, казва Добромир.

Предстои изграждането на първия прототип на TwinRay, който ще бъде макет 1 към 10, с него ще демонстрират летателните му способности пред по-широка публика. След това ще бъде построен първият цялостен прототип, който се очаква да бъде на пазара до 2019- 2020 година. Двамата основатели се надяват да намерят инвеститори: “В момента текат преговори с няколко потенциални инвеститори и се надяваме да се спрем на правилните хора в близко бъдеще”.

Първоначално самолетът ще бъде представен на потенциални клиенти в категория развлекателен самолет за кратки пътешествия, Добромир и Явор имат планове да разработят и върху пътническа версия.

 

Перспектива

Щади околната среда

Една от основните цели на двамата е чрез изобретението си да щадят околната среда. “Използването на петрол базирани горива е огромен недостатък на сегашните летателни средства и ние работим над това да сме сред пионерите на екосъобразното летене вбъдеще”, споделя Добромир.

Според него соларната енергия ще може да се използва масово в сферата на авиацията: “Бъдещето е във възобновяемите горива и соларната енергия е едно от тях. Очаква се по-голямата част от транспорта, независимо дали въздушен или наземен, да бъде захранван от соларна енергия”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Технологии