Политиката и пропагандата трябва да бъдат изритани грубо от даскалото
И най-накрая едната пропаганда надви другата пропаганда. След като антикомунистическото лоби надви соц-носталгичното такова в производството на учебници по история, вече можем да сме щастливи, че децата ни ще учат правилната пропаганда. Уви, пропаганда, а не история.
На режима на Живков е сложено клеймо „престъпен“ и продължаваме напред. Не че не е престъпен по моралните ни оценки, но са интересни детайлите. Защо, когато след промените България беше управлявана с пълно мнозинство (два пъти) от антикомунисти - правителството на ОДС и правителството на Монарха, никой никого не осъди от престъпния режим на Живков? Децата с право биха попитали (ако изобщо ги интересува): Госпожо, защо Иван Костов, Петър Стоянов, Симеон не осъдиха тези мръсни гадове?
Историята трябва да се учи чрез събитията и анализите на събитията, а не чрез пропаганда. След малко ще ви покажа как може с факти да се опише злото на един режим - комунистически или друг. Тук важният въпрос е защо се плашим да учим истинската си история? Смеем се на македонците, а ние сме още по-зле, потънали в блатата на собствената си пропаганда.
На колко години е българската държава? Хиляда триста и нещо, казваме и така учат децата в училище. Една от най-великите държави на планетата, че дори извън нея (Извинете, братя, от Северна Македония). Хайде да смятаме какво не учим за нашата история!
Два века византийско управление - нищо не учим за него. Петстотин години турско робство - почти нищо не учим за него. И накрая четиридесет и пет години комунизъм - нищо не учим за него. Значи грубо - 500+200+45 равно на 745 години. Това са годините, които не учим и се задоволяваме с останалите 555 години.
Историята е дълъг разказ, в който събитията вчера и днес предопределят тези в следващия ден. Аспарух е създал българската държава на чия земя? Защо? Защо създаването на българската държава е определена на 681 г.? Или това трябва да бъде втора, трета българска държава? Ами ако аз съм тракиец и предявя претенции, че българите са ме поробили? Аспарух поробител ли е или създател?
Защо смятаме, че България пада под турско робство точно през 1396 година? Защото тогава пада и Видинското царство? Но историята държи в джоба си други факти. Задайте си въпроса след като Баязид убива Иван Шишман, кой е престолонаследникът на България? Искендер бей е първородният син на Шишман, убит от дервишки въстаници край Самсун, където е назначен за управител от Баязид.
Идеално е да се каже, че щом няма Шишман, няма България, но не е така. България съществува до 1422 година.
Владислав Варненчик не е искал да освободи българите, а да им стане крал. Той е бил пряк наследник на българската корона, след като един става мюсюлманин, другата жилка е секната.
Защо не учим, че българската патриаршия не свършва с Шишман, а продължава да съществува до 1570 година и защо не учим колко дейни са били българите по това време?
Защо не учим какви са руско-турските войни и защо Русия има претенции към Балканския полуостров?
Защо не учим как западните държави са настоявали да останем под турско, въпреки християнската ни близост? Защо, защо, защо? Задраскваме петстотин години турско, двеста години византийско... а сега и още 45 години? Нима българите не са живели през това време, нима не са работили, нима не са създавали? По каноните на историята Паисий е османски автор, пак по каноните на историята инж. Иван Иванов е построил язовир „Искър“ по комунистическо време.
Логиката на историята е причинно-следствена. Нито Аспарух идва тук случайно, нито Баязид, нито и Георги Димитров. Само че е удобно за властта да се отрича, за да се намърда поредният тиранин в историята.
Децата трябва да бъдат освободени от пропагандата, защото тя нито си върши работата, нито учи хлапетата на памет. Историята трябва да се учи без епитети, с факти, в сравнения.
Комунизмът идва в България защото...
Имало ли е парламент преди 9 септември? С кого е в съюз България? Можеше ли да си върне Северна Добружда без Хитлер? Можеше ли да запази Северна Добруджа без Сталин?
Какво е било образованието преди и след 9 септември? Колко километра пътища са построени, колко фабрики, заводи, стандарт на живот. И след това се учи за цената, която всеки плаща.
„През времето на комунизма е отнета собствеността на българите. Забранена е всякаква стопанска инициатива, отнети са паспортите и правото да се пътува извън страната, без разрешение на Държавна сигурност, при всяка екскурзия извън страната, в групата има доносник.“
„Ученици, направете сравнителен анализ на тема „Прилики и разлики между убийствата на Гео Милев и Райко Алексиев“.
Може би само с факти, само в сравнението между събитията, децата ни първо ще научат историята, а най-вече ще се научат да я разбират. Демокрацията няма да процъфти никога в България, докато е обрасла от филизите на пропагандата.
Единайсет клишета
За да се неутрализира пропагандата на носталгиците от времето на комунизма, министерство на образованието е направило 11 основни поправки в учебниците. Единственото важно допълнение е бунтът на горяните, за който се мълчи и до днес. Има и глупости, че „въпреки взетите мерки, проблемите с раждаемостта се задълбочава“. При условие, че на 10 ноември 1989-а България е гонила кота 9 милиона жители, а за 30 години сме се свили до 7 милиона, подобно твърдение трябва да се разглежда от психиатър.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш