Вижте междинния доклад за НДК (пълен текст)

Парламентарната комисия за НДК гласува доклад как са харчени парите за европредседателството. Все още членовете на комисията не са получили окончателния вариант. Това трябва да стане до 15 ч, когато е насрочено заседанието на комисията.

Снощи депутатите получиха междинен доклад, с който "Труд" разполага. Предлагаме ви го в пълен вариант:

ВРЕМЕННА КОМИСИЯ ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА ФАКТИ И ОБСТОЯТЕЛСТВА ПРИ РАЗХОДВАНЕТО НА СРЕДСТВА, ПРЕДОСТАВЕНИ ЦЕЛЕВО НА НДК ЗА ПОДГОТОВКА НА БЪЛГАРСКОТО ПРЕДСЕДАТЕЛСТВО НА СЪВЕТА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ

Д О К Л А Д

за дейността на Временната комисия за установяване на факти и обстоятелства при разходването на средства, предоставени целево на НДК за подготовка на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз

Временната комисия за установяване на факти и обстоятелства при разходването на средства, предоставени целево на НДК за подготовка на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз, наричана понататък „Комисията“ е създадена с решение на Народното събрание, прието на 29 юни 2017 година и обнародвано в бр. 54 на Държавен вестник от 5.7.2017 г.

Комисията се състои от 19 народни представители, избрани на пропорционален в съотношение: Парламентарна група на Политическа партия ГЕРБ – 8 представители, Парламентарна група „БСП за България” – 6 представители, Парламентарна група „Обединени патриоти” – 2 представители, Парламентарна група „Движение за права и свободи” – 2 представители и Парламентарна група на Политическа партия ВОЛЯ – 1 представител. Ръководството и съставът на комисията е както следва:

Председател: Диана Иванова Йорданова,

Членове: Снежана Георгиева Дукова, Диана Димова Саватева, Младен Николов Шишков, Петя Цветанова Аврамова, Георги Запрев Динев, Дилян Станимиров Димитров, Тома Любомиров Биков, Атанас Петров Костадинов, Румен Василев Гечев, Жельо Иванов Бойчев, Никола Илиев Динков, Любомир Бойков Бонев, Димитър Величков Георгиев, Йордан Апостолов, Апостолов, Маргарита Николаева Николова, Велислава Иванова Кръстева, Адлен Шукри Шевкед и Дора Стоянова Христова.

Комисията е избрана за срок от един месец.

По време на мандата на Комисията са проведени 5 заседания: на 6, 11 и 18, 24 (извънредно) и 25 юли 2017 г.

Задачата на Комисията е да установи факти и обстоятелства при разходването на средства, предоставени целево на НДК за подготовка на българското председателство на Съвета на Европейския съюз.

I. Фактическа обстановка

С протоколно решение на Министерски съвет от 16 септември 2015 г. като подходящи сгради, в които да се провеждат събитията на Българското председателство, са определени Национален дворец на културата и Резиденция „Бояна”.

С Протокол № 1 от 9 септември 2015 г., подписан от Томислав Дончев – заместник министър –председател по европейските фондове и икономическата политика, в качеството му на орган, упражняващ правата на държавата в „Национален дворец на културата – Конгресен център София”ЕАД, са избрани за членове на Съвета на директорите – Мирослав Ласло Боршош, Валентин Петров Кръстев и Людмил Димитров Веселинов.

С решение на Съвета на директорите на „Национален дворец на културата – Конгресен център София”ЕАД от 9 септември 2015 г. Мирослав Ласло Боршош е избран за изпълнителен член (изпълнителен директор), а Валентин Петров Кръстев за председател на Съвета на директорите.

Със Заповед №Р-41 от 16 март 2016 г. на заместник министър-председателя по европейските фондове и икономическа политика е създадена Междуведомствена работна група (МРГ), която да осъществява подготовка на Националния дворец на културата като основна сграда за обезпечаване на необходимия за председателството сграден фонд и провеждане на съгласувателни процедури за реализиране на необходимите мерки за привеждането на сградния фонд в съответствие с изискванията на председателството. В състава на МРГ, която се ръководи от г-н Мирослав Боршош, влизат представители на политическия кабинет на заместник министър-председателя по европейските фондове и икономическата политика; на политическия кабинет на заместник министър-председателя по координация на европейските политики и институционалните въпроси; на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, на Министерство на финансите, на Камара на строителите, на Камара на архитектите.

В доклад на представителите на кабинета на вицепремиера Меглена Кунева, вицепремиера Томислав Дончев, Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Министерство на финансите, участващи в Междуведомствената работна група се казва, че на 13 април 2016 г. в Министерство на финансите се провежда среща за обсъждане на дейностите, които да бъдат финансирани за подготовката на председателството. В рамките на срещата НДК информира, че вече е обявена поръчка за „Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на конгресно-конферентна техника” с прогнозна стойност 3 600 000лева, както и че предстои да се обяви тази за ремонт на сградата на НДК. Не става ясно на какво основание е обявена поръчката за конферентната техника и съгласувана ли е с някого. Освен това нейният обхват, количество и качество следва да бъдат съобразени минимум със заложените основни параметри в идейния проект, който на този етап все още не е представен на Междуведомствената работна група. Поет е ангажимент поръчката за ремонт и адаптация да бъде съгласувана по съответния ред, включително с междуведомствената работна група.

От същия доклад става ясно, че ден по-късно, на 14 април 2016 г. без съгласуване или информиране за тези си намерения, НДК обявява открита процедура за „Проектиране, преустройство и адаптация на основната сграда на НДК” с прогнозна стойност 12 800 000лева. Това действие на ръководството на НДК не е съгласувано с никого, което налага да бъдат предприети съответните мерки от страна на принципала на НДК и компетентните органи и на 20 април 2016 г. е свикана Междуведомствената работна група, която да обсъди създалата се ситуация. На заседанието членовете са запознати за първи път с идейния проект за адаптация на сградата на НДК, като е подчертано, че обявяването на обществените поръчки в средата на м. април е било съобразено с периода на действие на стария Закон за обществените поръчки. Разяснено е, че идейният проект е бил предоставен вече пред служители на МВР и НСО и е получил тяхното одобрение, за което не е представена писмена информация и потвърждение. Поради многото неясноти и проблеми в документацията и идейния проект, които поставят под съмнение постигането на искания ефект и отговор на нуждите на председателството с писмо от заместник министър-председателя Томислав Дончев е предложена на ръководството на НДК да прекрати обществената поръчка № 02715-2016-0003 – „Проектиране, преустройство и адаптация на основната сграда на НДК”. На 9 май 2016 г. НДК прекратява процедурата.

Дейността на Междуведомствената работна група е възпрепятствана от изпращането на неактуална, непълна и некоректна информация от НДК. Освен това непредоставянето на изискани документи или становища на други компетентни институции от НДК прави изключително сложно разглеждането на документацията и вземане на решение от страна на групата. Общото наблюдение е, че НДК не използва пълноценно специализираната експертиза на Междуведомствената работна група и в продължение на целия период на работа оспорва конкретни изисквания и препорък, произтичащи от нормативната база и изискванията на Председателството. В резултат на това процесът на съгласуване се удължава в рамките на два месеца и половина, през което време всички усилия на работната група са насочени единствено към бърза отстраняване на сериозните пропуски в представяната от НДК документация и привеждането й в съответствие с изискванията на Председателството.

В хода на разговорите НДК изпраща списък с извършените и предстоящите за извършване разходи за целите на Председателството, които групата да одобри. При разглеждането на списъка, са установени сериозни противоречия и необосновани искания, които никога не са били обсъждани или предлагани от групата, както и такива, които нямат нищо общо с подготовката на Председателството, като преустройство на зала 2, сценична механизация на зала 2, преустройство на зала „Перото”, доставка на киноапаратура за кино „Люмиер”, текущи и аварийни строително-ремонтни работи, включително и разходи извършени в началото на 2015 г., когато все още не е имало неформални контакти с НДК като потенциален конферентен център за председателството.

С Постановление №193 на Министерски съвет от 1 август 2016 г. са одобрени промени по бюджета на Министерския съвет за 2016 г. за допълнителни плащания в частта на финансирането на бюджетното салдо за сметка на централния бюджет в размер на 17 000 000 лева за увеличаване капитала на „Национален дворец на културата – Конгресен център София” ЕАД – София във връзка с финансовото осигуряване на преустройството, модернизацията и адаптирането на неговата основна сграда за нуждите на българското председателство на Съвета на Европейския съюз за 2018 г.

С Решение №641 на Министерски съвет от 3 август 2016 г. е дадено съгласие за увеличаване капитала на „Национален дворец на културата – Конгресен център София”ЕАД – София в размер на 17 000 000 лева чрез издаване на нови поименни акции с номинална стойност 1000 лева всяка от Заместник министър-председателят по европейските фондове и икономическата политика в качеството му на упражняващ правата на едноличния собственик.

С Разпореждане № 1 на Министерски съвет от 9 февруари 2017 г. се променя органа, който да упражнява правата на държавата като едноличен собственик на капитала на „Национален дворец на културата – Конгресен център София”ЕАД – София от заместник министър-председателя по европейските фондове и икономическата политика на заместник министър-председателя по подготовка на българското председателство на Съвета на Европейския съюз – 2018 г.

С Протокол № 1 от 24 февруари 2017 г., подписан от Деница Златева – заместник министър – председател по подготовката на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз – 2018, в качеството й на орган, упражняващ правата на държавата в „Национален дворец на културата – Конгресен център София”ЕАД, са освободени като членове на Съвета на директорите – Валентин Петров Кръстев и Людмил Димитров Веселинов, без да са освободени от отговорност и са назначени за членове на Съвета на директорите – Марио Благоев Анастасов и Пламен Никифоров Джуров.

С решение на Съвета на директорите на „Национален дворец на културата – Конгресен център София”ЕАД от 24 февруари 2017 г. Мирослав Боршош е избран за изпълнителен директор, като същият продължава да има представителна власт и функции, а Марио Анастасов за председател на Съвета на директорите.

С Протокол № 2 от 3 март 2017 г., подписан от Деница Златева – заместник министър –председател по подготовката на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз – 2018, в качеството й на орган, упражняващ правата на държавата в „Национален дворец на културата – Конгресен център София”ЕАД, е освободен като член на Съвета на директорите – Пламен Никифоров Джуров поради подаден отказ за заемане на длъжността по здравословни причини и на негово място е назначена Светлодара Петрова Енчева като член на Съвета на директорите.

С писмо изх. № 00909 от 29 март 2017 г. по описа на НДК и вх.№11.00-95 от 30 март 2017 г. по описа на Министерски съвет г-н Мирослав Боршош предоставя на вниманието на г-жа Деница Златева Протокол с решения на Междуведомствената работна група за текущ мониторинг на изпълнението на дейностите по преустройство и адаптация на сградата на НДК, (назначена със заповед №Р-40/21.02.2017 г. и допълнена със заповед №Р-50/08.03.2017 г.) с приложените към него:

● Доклад за резултатите на подгрупа „НДК” към група „Сигурност на Председателството“ към 15.03.2017 г., в който се обосновава необходимостта от предоставянето на 14 677 428.10 лева с ДДС за извършването на допълнителни дейности;

● Доклад относно обосновка за необходимостта от промяна в обхвата за изпълнение на проект „Проектиране, преустройство и адаптация на основната сграда на НДК за нуждите на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз – 2018 г.“ подгрупа „Инфраструктура“, в който се обосновава необходимостта от предоставянето на 10 427 245.09 лева с ДДС за извършването на допълнителни дейности;

● Доклад за резултатите на работната група за изграждане на Пресцентър на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз, в който се обосновава необходимостта от предоставянето на 1 857 773.78 лева с ДДС за извършването на допълнителни дейности;

● Доклад за необходимите допълнителни средства на НДК за подготовката на председателството на Република България на Съвета на Европейския съюз през 2018 г., в който се обосновава необходимостта от предоставянето на 11 103 412.00лева с ДДС, от които:

- 7 023 541 лева представляват финансов дефицит при стартирането на строително-ремонтните дейности. Това означава, че от една страна е налице дефицит на финансови средства в размер на 3 962 344 лева поради разлика в одобрен от Междуведомствената работна група бюджет (Протокол от 21.07.2016 г.) за разходите, свързани с подготовка на сградата на НДК за нуждите на Председателството, възлизащи на 20 962 344лева с ДДС и гласуваното на Министерски съвет с решение №641/03.08.2016 г. увеличение на капитала на НДК чрез издаване на поименни акции на обща стойност 17 000 000лева, а от друга е налице дефицит в размер на 3 061 197 лева поради разлика между одобрената от Междуведомствената работна група индикативна стойност на ремонтните дейности в размер на 16 798 800лева и обявена процедура за обществена поръчка и спечелил изпълнител на цена от 19 859 997 лева.;

- 383 994 лева с ДДС за дигитално заснемане и съставяне на технически паспорт на основната сграда на НДК;

- 78 600 лева с ДДС за обследване на енергийната ефективност и сертифициране на основната сграда на НДК;

- 840 000лева с ДДС за текущи и аварийни строително-ремонтни работи;

- 214 922лева с ДДС за ефектно фасадно осветление на основната сграда на НДК;

- 2 238 355лева за изработване на концептуален модел, проектиране, изпълнение, доставка и монтаж на сценична механизация, осветление, звук и столове на Зала 2 на НДК;

- 324 000лева за проектиране и изпълнение на Комуникационен център на Председателството.

Общо исканите допълнителни финансови средства възлизат на 38 065 856.97 лева с ДДС.

С Протокол № 3 от 2 май 2017 г., подписан от Деница Златева – заместник министър – председател по подготовката на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз – 2018, в качеството й на орган, упражняващ правата на държавата в „Национален дворец на културата – Конгресен център София”ЕАД, се одобрява годишния финансов отчет за 2016 г. на „Национален дворец на културата – Конгресен център София”ЕАД, заверен от назначения регистриран одитор „ИсаОдит”ООД и освобождава от отговорност за дейността им през 2016 г. членовете на Съвета на директорите – Валентин Кръстев, Мирослав Боршош и Людмил Веселинов.

Независимият одитор „ИсаОдит ООД“ заверява годишния финансов отчет на НДК за 2016г. с изразяване на квалифицирано мнение, тъй като цитирам „не получихме достатъчно потвърждения от външни източници на информация за салдата по сметките на разчетите с контрагенти и не бяхме в състояние да се убедим в разумна степен на сигурност, включително чрез прилагане алтернативни одиторски процедури относно достоверността на вземанията и задълженията към датата на баланса. Ние не бяхме в състояние да определим дали не биха се наложили корекции във връзка с отчетените или неотчетените разчети и елементите, съдържащи се в отчета за финансовото състояние, отчета за печалбата или загубата и другия всеобхватен доход, отчета за промените в собствения капитал и отчета за паричните потоци.“

С Разпореждане № 3 на Министерски съвет от 10 май 2017 г. се променя органа, който да упражнява правата на държавата като едноличен собственик на капитала на „Национален дворец на културата – Конгресен център София”ЕАД – София от заместник министър-председателя по подготовка на българското председателство на Съвета на Европейския съюз – 2018 г. на министъра за Българското председателство на Съвета на европейския съюз 2018 г.

С Протокол № 3 от 16 май 2017 г., подписан от Лиляна Павлова – министър за Българското председателство на Съвета на Европейския съюз 2018, в качеството й на представител на държавата като едноличен собственик на капитала на „Национален дворец на културата – Конгресен център София”ЕАД, са освободени като членове на Съвета на директорите – Марио Благоев Анастасов и Светлодара Петрова Енчева, без да ги освобождава от отговорност, и избира Борислав Славчев Велков и Лазаринка Георгиева Стоичкова за членове на Съвета на директорите.

С решение на Съвета на директорите на „Национален дворец на културата – Конгресен център София”ЕАД от 17 май 2017 г. Мирослав Боршош е избран за изпълнителен директор, като същият продължава да има представителна власт и функции, а Борислав Славчев Велков за председател на Съвета на директорите.

С писмо №03-325 от 29 май 2017 г. до г-жа Милка Гечева – началник на Дирекцията за национален строителен контрол, министър Лиляна Павлова иска извършването на проверка за установяване законосъобразното изпълнение на извършените до момента строително-монтажни работи на строеж „Преустройство и адаптация на основната сграда на НДК за нуждите на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г.” и даване на указания за законосъобразното завършване и въвеждане в експлотация на преустроените помещения в сградата на НДК. В заключението на доклада на Дирекция за национален строителен контрол се казва, че „Изпълнените до момента вътрешни преустройства на кухня на 7 етаж, на ресторанта с помощните помещения към него на 8 етаж и на новообособените санитарни възли на 8 етаж, преустройството на вътрешната отоплителна, вентилационна и канализационна инсталация…преустройството на вътрешната (сградна) ВиК инсталация (разделянето на водопроводната от пожарогасителната инсталация) при наличието на категорично конструктивно становище, че няма засегнати конструктивни елементи на сградата, представляват строеж четвърта категория, съгласно чл. 137, ал. 1, т. 4, б.”д” от Закона за устройство на територията и могат да продължат след надлежно издаване на строителни книжа. Вътрешните преустройства на сградите от първа до четвърта категория включително, с които не се засяга конструкцията им, са строежи от четвърта категория и контролът по изпълнението им е изцяло от компетентността на общинската администрация – чл.223 от Закона за устройство на територията, като въвеждането им експлоатация е от компетентността на органа издал разрешението за строеж в съответствие с разпоредбите на чл. 177, ал. 1 и ал. 3 от Закона за устройство на територията.”

С писмо №03-336 от 29 май 2017 г. до г-н Георги Начев – директор на Агенцията за държавна финансова инспекция, министър Лиляна Павлова иска извършването на проверка на дейността по възлагането и изпълнението на обществените поръчки: по договор № Т-00859/24.10.2016 г. с „Галчев инженеринг“ЕООД с предмет: „Проектиране, преустройство и адаптация на основната сграда на НДК за нуждите на Българското председателство на Съвета на Европеския съюз през 2018 г.“ и по договор № Т-760/05.11.2016 г. с „Динакорд – България“ЕООД с предмет: „Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на конгресно-конферентна техника“. И по двете обществени поръчки са инициирани изменения на сключените договори на основание чл. 116, ал. 1, т. 2 от Закона за обществените поръчки, а видно от становищата на Агенцията за обществени поръчки не всички от посочените основания могат да се квалифицират като „непредвидени обстоятелства“ по смисъла на §2, т. 27 от допълнителните разпоредби на Закона за обществените поръчки. С писмо изх. №03-00-11 от 13 юни 2017 г. г-н Начев уведомява министър Павлова, че със Заповед №ФК-10-532/08.06.2017 г. е възложена финансова инспекция в „Национален дворец на културата – Конгресен център София“ЕАД относно законосъобразността на възложените през 2016 г. обществени поръчки, проверка на изпълнението на сключените договори, наличие на основания за изменение на договорите за обществени поръчки и извършените плащания по тях. Към настоящия момент финансовата инспекция не е приключила и не е представен доклад за резултатите от нея.

В становището си изх. №К-13 от 10.05.2017 г. по договор с „Галчев инженеринг“ЕООД с предмет „Проектиране, преустройство и адаптация на основната сграда на НДК за нуждите на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г. на стойност 16 549 997, 99 лева без ДДС, 19 859 997,59 лева с ДДС и срок за изпълнение на дейностите 30.09.2017 г. Агенцията за обществени поръчки достига до заключението, че за две групи дейности може да се осъществи изменение на договора. Първата група дейности се дължи на констатирани неточности по отношение на включените количества и видове строително-монтажни работи в инвестиционния проект. Инвестиционният проект е изготвен на база „идеен“ проект и без налични строителни книжа за част „Архитектура“, в резултат на което са определени занижени обеми, особено в „скритата“ инфраструктура на сградата. Доколкото проектирането е в рамките на договора Агенцията за обществени поръчки допуска, че при възлагането не е било обективно възможно прецизно да се предвидят всички необходими видове работи и техните количества. Втората група дейности е свързана с получените предписания след провеждането на обществената поръчка от различни институции, ангажирани с осигуряването на Председателството, във връзка с което се налагат промени в инвестиционните намерения на възложителя, а именно: писма от 3.11.2016 г. и 3.01.2017 г. със задължителни препоръки от Министерство на вътрешните работи по отношение охранителното обезпечаване сигурността на сградата; писмо от Националната служба за охрана от 22.11.2016 г. и справка с препоръки за повишаване безопасността и сигурността на основната сграда на НДК; писмо от Национален център по подготовката и провеждането на Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г. относно осигуряване на кабини за симултантен превод в конферентни зали 7 и 8 (получено на 06.02.2017 г.); доклад от 23.03.2017 г. на Междуведомствената работна група за текущ мониторинг на изпълнението на дейностите по преустройство и адаптация на сградата на НДК и доклади от работни групи „Сигурност на Председателството“ и „Инфраструктура“, съответно от 21.02.2017 г. и 23.03.2017 г. Повечето от цитираните писма са свързани с нуждата от осигуряване на допълнителни мерки за сигурност (по-високо ниво), определени от компетентните държавни органи. Друга част касаят изискванията, свързани с превода на срещите (ГД „Устни преводи“), обезпечаване на нови функционални нужди, свързани с организация на човекопотоците и т.н. Въз основа на това Агенцията за обществени поръчки достига до заключението, че без изпълнението им сградата не може да изпълни всички изисквания, свързани с обезпечаване на Председателството. Доколкото цитираните документи са издадени след 24.10.2016 г., то може да се приеме, че коментираните в тях изисквания са станали известни на възложителя след подписване на договора.

Обезпокоителна е констатацията на Агенцията за обществени поръчки, че изгубените строителни книжа по архитектурната част за главната сграда на НДК трудно могат да се определят като обстоятелство, неизвестно за възложителя, тъй като се предполага, че същите са били необходими и при изготвянето на идейния проект на обекта. В допълнение, проверката в архивите е извършена през месец ноември 2016 г. т.е. след стартиране процедурата за подписване на основния договор. Освен това в доклада-обосновка, в който подробно са описани допълнителните дейности, необходими за реализацията на поректа, е видно, че са записани количества и обеми строително-монтажни работи, които нямат връзка към „скритата“ инфраструктура на сградата, напр. рампи за инвалиди, интериорни врати, врати за санитарни помещения и др. По отношение на посочената необходимост от подмяна на технически спецификации поради промени в относимата нормативна уредба, липсва конкретна информация, в какво се изразяват измененията, респ. влезли ли са в сила след провеждането на откритата процедура. В заключение Агенцията за обществени поръчки обобщава, че „за визираните дейности, предмет на изменение не са налице достатъчно аргументи, сочещи, че са резултат от възникнали непредвидими обстоятелства по смисъла на §2, т. 27 от допълнителните разпоредби на Закона за обществените поръчки. В тази връзка „НДК – Конгресен център“ЕАД следва да разполага с допълнителни аргументи и доказателства, че коментираните дейности не са последица от субективни пропуски в изготвянето на идейния проект или други слабости при провеждането на основната поръчка“.

В становището си с изх. №К-15 от 19.05.2017 г. по договор с „Динакорд България“ЕООД с предмет „Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на конгресно-конферентна техника“ на стойност 3 106 629.80 лева без ДДС, 3 727 955.76 лева с ДДС Агенцията за обществени поръчки достига до заключението, че с разглежданото изменение на основния договор, с което стойността му се увеличава с 1 548 144.82 лева без ДДС, е спазено изискването на чл. 116, ал. 1, т. 2 от Закона за обществените поръчки т.е. поради непредвидени обстоятелства е възникнала необходимост от извършване на допълнителни доставки, услуги, които не са включени в първоначалната обществена поръчка. Причините, поради които е инициирано сключването на допълнително споразумение е необходимостта, установена след сключване на основния договор, от включването на нови видове и обеми оборудване в допълнителни зали и помещения, с цел изграждане на Международен пресцентър и интегрирането им в обща система.

В съвместен доклад на министъра на финансите и министъра за Българското председателство на Съвета на Европейския съюз 2018 г. приложен към писмо изх. №03-407/05.06.2017 г. се предлага на Министерски съвет да увеличи капитала на „Национален дворец на кулутурата – Конгресен център София“ЕАД в размер на 28 000 000лева. В тази сума са включени:

1. 7 000 000лева с ДДС за обезпечаване на цялата стойност на вече сключените договори, тъй като предходното увеличение на капитала на НДК със 17 000 000 лева, направено през 2016 г. е недостатъчно за покриване на плащанията по тях;

2. Средства в размер до 50% съгласно изискванията на чл. 116, ал. 2 от Закона за обществените поръчки, от стойността на сключения договор № Т-00859/24.10.2016 г. между изпълнителния директор на НДК и „Галчев инженеринг“ЕООД с предмет: „Проектиране, преустройство и адаптация на основната сграда на НДК за нуждите на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г.“ за обезпечаване изменението на основния договор;

3. Средства в размер до 50% съгласно изискванията на чл. 116, ал. 2 от Закона за обществените поръчки, от стойността на сключения договор №Т-760/05.11.2016 г. между изпълнителния директор на НДК и „Динакорд – България“ЕООД с предмет: „Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на конгресно-конферентна техника“ за обезпечаване изменението на основния договор;

4. Средства в размер на 12 000 000лева с ДДС за провеждането на обществена поръчка по реда на Закона за обществените поръчки и избор на изпълнител за Единна хомогенна глобална система за сигурност.

С Постановление № 109 на Министерски съвет от 9 юни 2017 г. са одобрени промени по бюджета на Министерството за Българското председателство на Съвета на Европейския съюз 2018 за 2017 г за допълнителни плащания в частта на финансирането на бюджетното салдо за сметка на централния бюджет в размер на 28 000 000 лева за увеличаване капитала на „Национален дворец на културата – Конгресен център София” ЕАД – София във връзка с финансовото осигуряване на преустройството, модернизацията и адаптирането на неговата основна сграда за нуждите на българското председателство на Съвета на Европейския съюз за 2018 г.

С Решение №310 на Министерски съвет от 9 юни 2017 г. е дадено съгласие за увеличаване капитала на „Национален дворец на културата – Конгресен център София”ЕАД – София в размер на 28 000 000 лева чрез издаване на нови поименни акции с номинална стойност 1000 лева всяка от министърът за Българското председателство на Съвета на Европейския съюз 2018 в качеството му на упражняващ правата на едноличния собственик.

С Разпореждане № 4 на Министерски съвет от 28 юни 2017 г. се променя органа, който да упражнява правата на държавата като едноличен собственик на капитала на „Национален дворец на културата – Конгресен център София”ЕАД – София от министъра за Българското председателство на Съвета на европейския съюз 2018 г. на министъра на културата, длъжност, която се изпълнява от г-н Боил Банов

С Протокол № ПР-19 от 30 юни 2017 г., подписан от Боил Банов – министър на културата, като упражняващ правата на държавата в капитала на „Национален дворец на културата – Конгресен център София”ЕАД, са освободени като членове на Съвета на директорите – Лазаринка Георгиева Стоичкова, Борислав Славчев Велков и Мирослав Ласло Боршош, без да ги освобождава от отговорност, и избира пет члена на Съвета на директорите съгласно чл. 26, ал. 1 от Устава на дружеството: Красимир Петков Петков, Борислав Славчев Велков, Татяна Цветанова Ценовска, Росица Истилянова Бачева – Цветанова и Ангел Иванов Митев.

В Окончателния доклад за одит на дейностите на Национален дворец на културата – Конгресен център София“ЕАД, свързани с разходването на средствата от увеличението на капитала на дружеството с Решение №641 на Министерски съвет от 3.08.2016 г. на външна одиторска фирма, предоставен на министър Лиляна Павлова с вх. № 03-823/10.07.2017 г., са отразени резултатите от проверката на следните обществени поръчки:

Процедура с предмет „Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на конгресно-конферентна техника (номер на поръчката в РОП 02715-2016-0002);

Процедура с предмет „Проектиране, преустройство и адаптация на основната сграда на НДК за нуждите на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз 2018 г.“ (номер на поръчката в РОП 02715-2016-0004);

Процедура с предмет „Упражняване на независим строителен надзор при проектирането и изпълнението на обект „Преустройство и адаптация на основната сграда на НДК за нуждите на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г.“ (номер на поръчката в РОП 02715-2016-0009)

В доклада се отбелязва, че от ръководството на „Национален дворец на културата – Конгресен център София“ЕАД неколкократно и официално е поискана информация относно разходите, извършени за целите на председателството, както и правила за разходване на тези средства (вх.№01551/19.06.2017 г. и 0165/29.06.2017 г.), но такива не са предоставени. Ето защо външният одитор не е в състояние да формулира констатации или да изрази мнение относно извършените по линия на председателството разходи.

Външния одитор „Semper Fortis“ посочва редица нарушения при процедурите за обществени поръчки, като най-обезпокоителна е констатацията, направено от него отношение на процедурата с предмет „Проектиране, преустройство и адаптация на основната сграда на НДК за нуждите на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз 2018 г.“ (номер на поръчката в РОП 02715-2016-0004) и по специално, че предложената от участника, определен за изпълнител, сума надхвърля прогнозната стойност на обществената поръчка, посочена в обявлението – 13 999 000, 00лв. без ДДС. Ценовото предложение на участника възлиза на 16 549 997,99лева без ДДС; или с 2 550 997, 99 лева без ДДС повече от предвиденото. Съгласно условията на документацията за обществената поръчка прогнозната стойност на поръчката е 13 999 000,00 лева като в тази сума влизат и 10% допълнителни и непредвидени разходи. В указанията за подготовка на офертите, част от документацията за обществената поръчка, Възложителят е поставил условие “При изготвяне на офертата всеки участник трябва да се придържа точно към обявените от възложителя условия“. Според външния одитор при разглеждането и оценката на офертите, Комисията е следвало да отстрани офертата на участника поради несъответствие с обявените условия на обществената поръчка на основание чл. 107, т. 2, б.“а“. Така е следвало да се процедира и по отношение офертите на още двама други участници „Главболгарстрой“АД – с ценово предложение в размер на 19 644 911, 68 лв. без ДДС и „Еврострой“ДЗЗД с ценово предложение в размер на 16 459 356, 38 лв. без ДДС. Външният одитор посочва, че възложителите са длъжни още при планирането на възлагането на обществена поръчка да определят, доколкото е практически възможно, максимално точно прогнозната стойност на поръчката по правилата на Закона за обществените поръчки. Различната прогнозна стойност (особено по-висока), би могла да промени съществено кръга на заинтересованите лица (н-р да привлече и други участници вкл. от други страни). Съгласно Закона за обществените поръчки методите за определяне на прогнозната стойност не могат да се използват с цел заобикаляне прилагането на закона. Допускането на състоятелността на аргумента, че прогнозната стойност може да бъде надвишавана, би означавало, че един възложител може да обяви поръчка за строителство например с прогнозна стойност от 200 000лв., а в последствие да сключи договор за 1 милион лева, защото участник му е предложил подобна цена, което би било напълно несъстоятелно. Законът за обществени поръчки предвижда, че ако всички получени оферти надхвърлят финансовия ресурс, който възложителят може да осигури, то той следва да прекрати процедурата по възлагане. По аргумент на по-силното основание, ако някоя от получените оферти надхвърля финансовия ресурс, предвиден за поръчката, то тя следва да бъде отстранена от участие. Никъде в обявлението или документацията за обществената поръчка като цяло, възложителят не е посочил, че при необходимост ще осигури допълнителен финансов ресурс за финансиране на дейностите по поръчката. Ако такива средства биха били налице, съгласно действащото законодателство, те трябва да бъдат посочени в обявлението. Следователно възложителят е следвало да отстрани трите оферти, които надхвърлят предвидените средства и да допусне до финално класиране единствено офертите на другите двама достигнали до оценка участници – Обединение „Кид Плюс М Синтез“ – с ценово предложение в размер на 13 998 675, 48 лв. без ДДС и Консорциум „Евро НДК“ – с ценово предложение в размер на 13 723 500, 51 лв. без ДДС.

II. Изслушване на лицата, представляващи държавата в капитала на „Национален дворец на културата – Конгресен център София”ЕАД за периода 2016 -2017г.

На първото си заседание, проведено на 6 юли 2017 г., народните представители се обединиха около идеята да бъдат изслушани г-н Томислав Дончев – заместник министър - председател, г-жа Лиляна Павлова – министър за Българското председателство на Съвета на Европейския съюз за 2018, г-жа Деница Златева – бивш заместник министър-председателя по подготовка на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз – 2018 и г-н Боил Банов – министър на културата, които за периода от 2016 до настоящия момент, когато са отпускани целево средства от държавния бюджет за финансовото осигуряване на преустройството, модернизацията и адаптирането на сградата на „Национален дворец на културата – Конгресен център София” ЕАД за нуждите на българското председателство на Съвета на Европейския съюз за 2018 г. са упражнявали правата на държавата като едноличен собственик на капитала на дружеството.

С писмо изх. № №01.35-8/07.07.2017г. г-жа Деница Златева информира народните представители, че поради задгранична командировка в Съединените американски щати от 8 до 15 юли 2017 г. и последваща отпуска там – до 25 юли 2017 г. включително, няма да може да присъства на заседанието на комисията на 11 юли 2017 г. С решение на народните представители от 18 юли 2017 г. г-жа Деница Златева отново е поканена да бъде изслушана на 24 юли 2017 г.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България