Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, пред „Труд“: Закон за автосервизите няма да забрани на хората сами да си поправят колите

- Г-н Тодоров, преди седмица организирахте среща с бивши депутати от транспортната комисия в 43-тото народно събрание. Те представиха идеите си за промени в законодателството. Какво да очакваме?

- В дискусията участваха представители на ГЕРБ, БСП, Реформаторския блок и АБВ. Без политиканстване те говориха за своите програми за по-добра пътна безопасност. Очертаха се допирни точки или съгласие по няколко пункта - разделяне на три на сегашния Закон за движение по пътищата (ЗДвП), рестартиране на фонда за безопасност на движението, който се попълва от шофьорски глоби, създаване на Агенция за пътна безопасност, мерки за подобряване на техническото състояние на автопарка и въвеждане на повече камери за контрол на скоростта. По тези 5 въпроса има единомислие в различните политически сили и предполагам, че ще бъдат решавани в следващия парламент.

- Какво означава да се раздели или разглоби ЗДвП на три закона?

- Не е нормално този закон да е променян и допълван 40-50 пъти. Това е така, защото обхваща множество норми - и организацията на автошколите, и шофьорските курсове, и техническите прегледи, и изискванията към автомобилите и т.н. Ако има разделяне - първият закон ще остане като ЗДвП, вторият ще е за обучението, а третият - за техническите изисквания и автосервизите. В първия ще пише най-важното - правилата за движение, за предимство, за маневри, пътните знаци и светофарите … плюс санкциите, които се налагат при нарушенията. Той ще се отнася до водачите на всички пътни превозни средства - велосипеди, каруци, както и за пешеходците. Ще бъде по-кратък и по-ясен, за да не дава възможност за вратички и различни тълкувания. И когато се яви един 18-19-годишен абитуриент на изпит за правоспособност, да не го питат за натоварването на осите или за опасните товари. Вероятно няма да се различава съществено от сегашния ЗДвП. Очакват се новости само в частта за новите шофьори. В миналия парламент бяха обсъждани различни ограничения за тях, но се гласува само едно - за 2 години да са с една трета по-малко контролните точки.

- Казахте, че вторият закон ще бъде за обучението?

- Да, ще урежда правилата за придобиване на правоспособност и категории от шофьорите, за провеждане на изпити. Ще се отнася предимно до инструктори, собственици на автошколи, превозвачи, инспектори от автомобилната агенция… Нужна е много сериозна реформа и в двете направления - и в обучението, и в изпитите. Знаете, че в момента е задължително на курсовете да се минат 31 часа за кормуване. В същото време фирми предлагат курсо­ве по 250 лв., като тази цена не покрива въпросните часове. Така реално обучението върви по 10-12 часа преди явяването на изпит, а курсистите само се подписват, че са карали 31 часа. Отделно от това кандидатите за книжка продължават да решават листовки със супервисоко ниво, в които 40% от въпросите са ненужни и безумни и нямат нищо общо със ситуацията на пътя. От вида за какво служи карбураторът? С новия закон ще се въведат интерактивни методи, на симулатори, които да учат курсистите да реагират в ситуации, например - кой е с предимство, кой трябва да изчака... Защо да не се възприеме у нас и опитът на Унгария, където всеки обучаем разполага с нещо като черна кутия, персонализиран чип, в който се заснемат на видео всичките му часове по кормуване. И да се знае, че курсистът едната седмица е карал 5 часа, друга - 6 часа, и на какво се е упражнявал. С този чип той, а не някой друг да се явява пред изпитната комисия, където експертите да я прегледат и да решат дали изобщо да бъде допуснат до изпит, или трябва да изкара допълнителни часове. Колкото до самите изпити, държавата вече се намеси сполучливо, след като от началото на март започна изпитването в т.нар. кабинки, които са изолирани, следи се кандидатите да нямат мобилни устройства и т.н. Но има още какво да се направи, да речем, за премахване на фиктивните курсове в автошколите за възстановяване на точки.

- Какво ще включва третият закон за техническите изисквания към автомобилите и автосервизите?

- Както и при втория, целта е да се изсветли сивият сектор. Трябва много ясно да се каже на хората, че никой няма да им забрани сами да си ремонтират колите. Но като отидат някъде да плащат, тази работилница или този сервиз трябва да бъдат регистрирани. Режимът няма да е разрешителен, а регистрационен, с определени изисквания на Министерството на транспорта. Ще има един вид категоризация на сервизите. Един обект, където се правят автогуми, или друг, където се боядисват коли, ще получат лицензи само за съответната дейност. Но там няма да може да се извършва основен ремонт на двигателя. Лицензионната такса няма да е висока и не тя ще е възпираща. Естествено е големите сервизи да си извадят документи за всички дейности, а по-малките - не. Но трябва да се въведе някакъв ред. Не може в София да има 5000 сервиза и над 80% тях да работят в сивия сектор, без да се знае какви части се подменят при ремонтите, какви заплати се получават, дали се плащат данъци и осигуровки и т.н.

- Ще бъде ли записано в закона всеки автомобил задължително да има сервизна книжка? Сега колите втора употреба пристигат от чужбина с такива книжки и на границата автотърговците ги изхвърлят…

- Изхвърлят ги, за да не се види колко е реалният им пробег и у нас да могат да им превъртят километража. Да, ще бъде прието да се води нещо като сервизно досие за всеки автомобил в електронен вид, като най-спокойно данните в него ще се обновяват след преминаване на годишен технически преглед. Но ще се записват и ремонтите през годината - смяната на части, поправки след катастрофа и т.н. И целта не е да се прави допълнителна бюрокрация и да се вземат още пари от сервизите, а да се повиши отговорността им и колите да станат по-безопасни.

- Споменахте фонда за безопасност, в който би трябвало от 2011 г. досега да има близо 40 млн. лева? Какво значи да се рестартира?

- Мисля, че са около 30 млн. лв. Но проблемът е, че тези пари, които постъпват от глоби, не са отделени за купуване на камери, на дрегери или тестове за наркотици, а са част от общия годишен бюджет за МВР. Депутатите обещават още след 6-7 месеца, когато се гледа бюджетът за 2018 г., фондът да бъде отделен и да финансира не само пътната полиция, а и други дейности. Ако се създаде отделна Агенция за пътна безопасност, тя също може да се издържа от фонда и да не се смята, че е поредната чиновническа структура. В страната са нужни около 400 камери с радари и има идея общините, които купят и монтират на своя територия, също да получават някакъв процент от глобите. Нужно е и автоматизиране на процеса за издаване на електронни фишове. Сега това се прави ръчно със стотици хиляди снимки. Ако броят на камерите у нас изведнъж се увеличи, няма да има достатъчно служители на КАТ, които да обработят данните. Това трябва да се прави от компютърна система. Колкото и да струва, в крайна сметка тя ще се изплати. Но по-важното е, че нарушенията на скоростта драстично ще намалеят.

- Смятате ли, че политиците ще спазят обещанията си? В какви срокове може да се раздели законът?

- Ще зависи много от състава на бъдещата транспортна комисия. Ако се работи в съгласие, че не може България да е на челно място в ЕС по загинали и пострадали, че не може да губим по 2 млрд. лв. годишно от катастрофи, новите закони ще бъдат готови за около 6 месеца или до края на годината.

- Вашата организация в момента води кампания, при която вечер по заведенията се раздават листовки на клиентите да си правят сметката, ако карат пияни. Защо излиза, че това ще им струва 15 674 лева?

- Сумата, разбира се, е условна и отразява разходите по щетите на автомобила, увреждане на пътната инфраструктура, болничния престой и лечение, ортопедични изделия и рехабилитация, глобата от КАТ, съдебните разноски. Въпросът към всеки е дали е готов да плати такава цена, ако шофира пиян. Напомняме им в листовката нещо, което или не се знае, или често се забравя: при катастрофа с употреба на алкохол застраховките „Гражданска отговорност” и „Автокаско” не важат и щетите се поемат от виновния водач. Решението е много просто - достатъчно е човек да си извика такси, да си тръгне с автобуса или тролея или да помоли някой трезвен да го откара.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта