Владислав Горанов: Четвърти май е реалистична дата за ново правителство

ГЕРБ и Обединените патриоти са се обединили около мнението, че броят на министерствата в новия кабинет няма да бъде променян. Това каза пред БНР бившият министър на финансите и настоящ депутат от ГЕРБ Владислав Горанов, който е и част от преговорния екип за съставяне на правителство: Всички се обединихме около това, че структурата на втория мандат отразява по оптимален начин необходимостта от въздействието в определени сектори. Не се налага нито смяна на имена, нито събиране или разделяне на министерства, а и знаете, че дори смяната само на едно име на министерство изисква смяната на 30 - 40 закона в последствие…

Бившият министър изтъкна, че все още не са решени всички същностни въпроси по коалиционното споразумение, а в момента се работи в голяма степен по „фини настройки по текстове и приоритети“. Решенията ще се вземат от Съвет на коалицията с по трима представители на двете формации , които формират или подкрепят коалиционното управление. Решения се вземат в такива формати с единорушие. Там, където не се вземе общо решение, всяка от политическите сили има възможност и право, след като са изчерпани всички други възможности, да продължи да развива своите тези и да търси политическо решение за тях в рамките на парламента, но с това условие, че всички приоритети, около които предварително сме се обединили ще се считат, след обсъждане, за приети и няма да бъдат преразглеждани.

Все още не е постигнато споразумение относно разпределянето на министерските постове, уточни Горанов, който изтъкна, че е важно да бъде назначен точният човек за всяко кресло и ГЕРБ си запазва правото на коментари върху поименния състав, предложен от партньорите. Четвърти май е реалистична дата за обявяване на новото правителство, коментира той: Мисля, че ще се вместим в конституционния срок, който е едноседмичен.Не се налага създаването на отделно министерство за българското председателство на ЕС, тъй като за целта вече има създаден специален административен център, уточни той. Вероятно е обаче с координацията да се заеме някой от вицепремиерите в новия кабинет. Той коментира и отказа на Деница Златева да поеме ресора: "Така или иначе, Бойко Борисов ще предложи поименния състав на МС. Това му е дадено по право от Конституцията, ако той вземе мандата. В случая, по-интересна беше реакцията на Нинова, която побърза да се разграничи и да нареди на члена на БСП Деница Златева в никакъв случай да не поема". Знаехме (за поканата б.р.) и според мен, начинът, по който се анонсира тази информация не прави чест на Нинова. В края на краищата това е зад нас!"

Горанов даде положителна оценка на работата на Златева и изтъкна, че от партията винаги са търсели „най-добрите възможни решения“ за определени постове, дори и да са външни за ГЕРБ или политическата система. Той даде добра оценка за работата и на служебния министър на финансите Кирил Ананиев: Ако зависи от мен, ако аз съм финансов министър, много вероятно е Ананиев да продължи работа с мен. Той е доказан професионалист. Според Горанов, при едно недобре балансирано служебно правителство може да се постави под съмнение дори и Конституционното място на изпълнителната власт по времето, в което тя е отговорност на президента.

Трябва да се помисли какви са правомощията на служебното правителство или въобще да отпадне. В много държави нямат подобно понятие „служебно правителство“ и отговорността се носи от политическата сила, която е управлявала, докато не се преодолее политическата криза. Пример са Испания, Белгия и др. Така, първо, е ясно политическата отговорност кой я носи и, второ, никога не се поставя под съмнение отговорността пред избирателя, защото нито един от служебните министри няма да се явява на избори и той може да направи всякаква щуротия, която реши, без това по никакъв начин да се отрази на политическата система, коментира той, но уточни, че моментът не е подходящ за такава реформа: Коментирам, че работата на служебното правителство беше дотам озадъчаваща и координацията между президента и служебното правителство беше дотам противоречива, че в един момент си задавахме въпроса дали нямаме дефицит в Конституцията по отношение на ролята му. Досега такъв въпрос в обществото не е повдиган, не е стоял.

Финансовият експерт заяви, че вдигането на минималните пенсии от 165 лв. до 200 лева. „не е най-доброто“ възможно, но уточни: Колегите, до голяма степен, базираха изборната си кампания на говорене в тази посока и се наложи взаимно да правим компромиси с ясното съзнание, че това е цената на едно стабилно правителство, което може в следващите няколко години да води държавата. Бившият министър изтъкна, че предложеното в момента увеличение ще струва на държавата 280 млн. лв. за 2018 година, а предложеното от БСП – 800, тъй като лансираното число – 400 млн. лв се отнася за остатъка от 2017 година: Това, което предлагат колегите от БСП, първо, струва много. Дори оценката за въздействие, когато са я правили, са объркали осигурителния доход. Законопроектът, който са внесли реферира към осигурителния доход за 2012, а не за 2013-та, както те са посочили, но това са технически детайли. Не дават отговор на въпроса обаче, в този законопроект, как ще осигурят средствата за осъвременяване на пенсиите, както те предлагат, и как в следващата година, за сметка на какви политики, ще се осигурят тези 800 милиона, тъй като годишният ръст на разходите в Бюджета не дава възможност за такива резки увеличения на един или друг разход.

Една от първите задачи на здравния и социалния министър в новото правителство ще бъде комисиите ТЕЛК ще бъдат прехвърлени към НОИ. Целта е да бъде затегнат контролът върху инвалидните пенсии, съобщи Горанов. Той оцени като „бич“ неплащането към служители и партньори от страна на некоректния бизнес и обеща мерки в тази насока. Той коментира още, че не е необходимо замразяване на депутатските заплати, а промяна на модела за формирането им, който е от времето на Великото народно събрание.

Организационният секретар на ВМРО и секретар на парламентарната група на Обединените патриоти Юлиян Ангелов коментира, че очернянето на членове на коалицията в медиите е започнало, когато е станало ясно, че тя ще участва в следващото управление. В тези неща, които се тиражират и пишат, според нас, няма нищо вярно. Ние го сме доказалии в предходното правителство, когато отказахме министерски постове и директно влизане във властта, защото смятахме тогава, че нашата тежест е още малка, за да участваме в подобно нещо. Ако сме искали да правим далавери и да сме хора, които имаме огромни амбиции да участваме в изпълнителната власт, можеше да го направим още тогава.

Обединените патриоти не очакват проблеми при обсъждането на конкретни имена в разпределението на министерските постове, тъй като вече е постигнат консенсус за по-важното - програмата за управлението Ангелов коментира и твърдението на президента Радев, че е платено за двуредово защитно съоръжение по границата, а се строи едноредова ограда: Има хора, които са натоварили тези фирми, които работят по границата, с това да изпълнят определени дейности и това са областните управители. Ако има вина в областните управители или в самите фирми, които са нарушили определени изисквания, нека те да понесат своята отговорност. Това е безспорно, така че ние нямаме никакви задръжки от гледна точка на това да пазим някого - определени хора или определен бизнес, ако злоупотребяват с държавни пари. Политикът изтъкна че ГЕРБ и Обединените патриоти не са единодушни относно въвеждането на мажоритарна избирателна система: Никога не сме се съобразявали, подкрепяйки някого, ако той предлага нещо, което смятаме, че не е полезно за държавата, да гласуваме за подобно нещо. Гласували сме спрямо убежденията си в Народното събрание, спрямо вижданията. Нещата, които сме договорили взаимно като политики, ще ги подкрепяме, но, оттам насетне мисля, че всяка една от формациите, ако не се стигне до общо виждане, трябва да защитава своята позиция.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Политика