Война с димки и кьорфишеци

Телевизиите започнаха с риалити шоута и турски сериали

Разбрахте ли защо не бяха гласувани новите министри? Отначало бе обявено, че новият министър на транспорта е оттеглил своята кандидатура. Посочиха и мотивите му. Изплува името на в. „Капитал“. По-късно се оказа, че президентът се забавил да утвърди новите министри. До вечерта се спрягаше имал ли е основание президентът да се забави или не. Загуби се чистата логика, че фактически той е помогнал да не се задълбочи гафа, ако новият министър бе гласуван, а след това трябваше да се гласува оставката му.

Спомня ли си някой от какво започна цялата история? Спомня ли си някой, че и преди трагедията край Своге се говореше, че вероятно премиерът ще направи смени в кабинета? От днес България би трябвало вече да е чиста, след като българският елит в продължение на месеци броеше колко дни остават до фаталната дата. Ако след няколко дни все още си спомняме за така рекламираното почистване, това вероятно ще бъде с ирония. Всичките кампании по телевизиите се правят с уж благородни мотиви, но в края на краищата някой се рекламира, някакви пари се усвояват и после забрава. Като пример за подражание бих посочил кампанията на Би Би Си „Деца в нужда, която продължава през цялата година и в която участва цяла Англия, като звездите се включват накрая. Но не минаха и няколко дни след откриването на световните първенства по волейбол и художествена гимнастика, за да увиснат във въздуха кьорфишеците с размяната на рекламна подкрепа между „златните момичета“ и „високите момчета“, както и от страна на чуждите вериги магазини, които не пропускат случай да оправдаят присъствието си на българския пазар за сметка на българските производители и търговци, като подемат шумни кампании с патриотичен характер. Не знам по какъв начин тази подкрепа трябваше да помогне на българските спортисти, но това не пролича. Прекрасните момичета от художествената гимнастика отдавна носят титлата „златни“ по наследство и днес се радват на сребърни и дори бронзови отличия. Въобще цялата тази блудкава кампания много напомня клишетата от времето, когато от Политбюро много се радваха на успехите им.

И те, и волейболистите, разбира се, са достойни спортисти и не носят никаква вина за изхвърлянията на спортните власти, медиите и всякакви заинтересувани лица и компании.

А разбрахте ли защо партньорството между Азис и Цветана Манева така оживи „прогресивната общественост“? Самият Азис смята, че причината е, че той е различен - циганин и т.н. Според Слави Трифонов причината е чалгата. Според Комарницки идеите на Азис ни връщат към соцкултурата. Това нещо ми подсказа. Дочаках и Сашо Симов да се намеси, за да ми стане ясно. Да причината е в самите идеи. Десните подозират Азис, че се включва в ляв ОФ. Левите обвиняват Манева, че е предала левите идеи, казано опростено. Да им имам проблемите. Азис и Цветана са доказани умове и таланти. Сами са преценили какво правят.

Дали се е получило, затова никой не говори. Покрай този дебат бях поразен от студиото, в което са натикали предаването на Слави. Едва ли някой не разбира, че подобно шоу не може да се побере в подобно“ интимно“ студио. Напомни ми времето, когато бяха натикали „Каналето“ в мазето на един хотел. С много усилия се добрах до някакво обяснение. Не е заговор срещу непокорното предаване, а много банална за българските традиции случка. Направили ремонт на досегашното студио, но в последния момент се оказало, че ремонтът е сбъркан. И почнали отначало. До болка позната история. И понеже в случая няма жертви, няма да има уволнени като в трагедията с политически последици. Написах още в предишния си коментар, че авторите на популярното шоу „Фермата“ се увличат в декларативния патриотизъм и другите си идеи за българското съществуване. Това, което обаче се случва в първите издания на „Фермата“, показа, че те не само не се отклоняват в този си напън, но са загубили изцяло мярката и развиват действието по фалшиви тези, които, за съжаление, напъхват в устата и на иначе нормалните си участници. Водеща теза е противопоставянето на българите, потърсили препитание в чужбина, и тези, които са останали тук. Хубаво би било всички българи да се съберат тук, но никой не може да обвини тези хора, че едните или другите са по-малко патриоти. На тази база да разделяш участниците в два отбора, да наказваш „чужденците“ да се хранят в единия ъгъл с консерви, докато „победилите“ с по-силни мускули местни патриоти набиват печено прасенце. А накрая да просвещават“ чужденците“ със скучни назидателни етно лекции. Не ми се описва цялото това скудоумие, защото то повлича цялото развитие на действието.

Общо взето, телевизиите посрещнаха новия сезон, въоръжени със старите изпитани оръжия като риалити шоута и турски сериали. Пускат се димки, пукат кьорфишеци и шашардисаната публика заживява с физиологичните проблеми на ВИП-персоните от едно предаване, което дори не искам да споменавам. Дневният ред на България е подменен. Ако някой се сети че се откри и новият политически сезон, че идва време, в което предстоят да се вземат важни решения за нашето бъдеще, то обясненията и прогнозите са в примитивния дух на подобни телевизионни залъгалки.

 

В търсене на изгубеното време

БНТ започна сезона с нови лица, нови рубрики, нови предавания, с нов образ. И както подобава - с широка реклама, дори с билбордове с лицата на новите водещи. Така и трябва, агресивно и настъпателно. Но изплува една традиционна слабост. БНТ не умее да рекламира своите новости в цялостната си програма, както го правят комерсиалните телевизии. Но как да стане, като програмата на БНТ все още е пълна с предавания, които отдавна са отживели времето си, но бранят съществуването си. В края на краищата става въпрос и за хляба, нали? За да добие програмата на БНТ изцяло нов облик са необходими големи усилия, а времето не чака. Ако тези промени не станат до Нова година, тя ще изостане от конкуренцията.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Коментари