В София спират димящите коли, в Перник - не

КАТ дава регистрации, но без право автомобилът да е в движение

Автомобилите от нов внос, които идват за първоначална регистрация в пункта на КАТ-София, ще бъдат проверявани за нормите на изгорели газове. Това става възможно, след като Столична община ще дари 7 уреда - газанализатори за коли на бензин, пропан-бутан и метан, плюс диманализатори - за МПС с дизелови двигатели.

Пет от тестовите апарати ще бъдат монтирани на каналите в кв. „Дървеница”, а два ще бъдат мобилни. С тях катаджиите ще могат да правят и улични проверки, научи „Труд”. С такива газанализатори, монтирани и захранвани в микробуси, работят инспектори от бившата ДАИ.

Уредите са от ново поколение, но не са много по-различни от тези, които има и в момента в пунктовете за годишен-технически преглед. По сега действащата наредба за регистрация, КАТ не може да отказва да регистрира автомобил, ако при прегледа на каналите бъде констатирана техническа неизправност. Издават му се талони, но едновременно с това се прилага и принудителна административна мярка „спиране от движение” до отстраняване на повредата.

04.indd

Ако „замърсителят” бъде заловен по софийските улици, съгласно Закона за движение по пътищата (ЗДвП) водачът му ще получи 100 лв. глоба, а автомобилът ще бъде спрян от движение.

В случай, че бъдат променени наредбата или закона, КАТ-София ще може да отказва регистрации на коли нов внос, но не и да отнема регистрации на вече внесени коли. Остава обаче въпросът в случай на отказ, дали собственикът не може да си извади адресна регистрация в Перник, Враца или дори в населено място от София област и да получи там регистрация, тъй като тамошните пунктове на КАТ нямат газанализатори.

Основно с уредите в София ще следи дали изгорелите газове са в нормите, съответстващи на евростандарта към годината на производството на автомобила. Например – автомобил от времето на Евро 4, следва да отговаря на определените емисии по този стандарт.

Към 1 ноември т.г у нас има регистрирани 1 474 787 леки и товарни автомобила на бензин и 1 588 802 на дизелово гориво. На газ са малко над 30 000, а на метан – 2685. Електромобилите са 391, а различните видове хибриди – 3603.

01-4

Евронорми

Отрови от ауспуха

От 2005 г. производителите на нови автомобили ги маркират с клас на ефективност от „A“ до „G“ на база отделяния CO2, измерван в g/km. През 2013 г. Европейският парламент приема решение за лимитиране на този вид газ, отделян в атмосферата, като целта е през 2021 г. 100% от леките автомобили да емитират под 100 g/km CO2 (147 g/km за ванове).

Отделно от 1992 г. насам в ЕС се налагат норми на изгорелите токсични газове и от леките автомобили. За особено опасни се смятат въглеводородите в комбинация с азотния оксид, които се отделят предимно то дизеловите двигатели.

Подготвя се нов стандарт Евро 7 от 2019 г., който ще е еднакъв за бензинови и дизелови автомобили.

 

Според проучване отпреди 2 месеца

Тровят ни 6,5% от колите в столицата

4-2

Седемте газанализатора ще бъдат предоставени на КАТ до края на месеца, съобщиха вчера за „Труд” от Столичната община. Уредите са на фирма „Лабексперт“, избрана за доставката след провеждане на обществена поръчка.

„Пет ще бъдат монтирани в пунктовете за проверка и регистриране на нови МПС, така че контролът ще се извършва още при първоначалната регистрация на колите, за да не се допускат автомобили, които не отговарят на законовите изисквания“, обясниха от общината.

С уредите ще се проверява дали и вече регистрирани автомобили съответстват на Наредбата за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на МПС, Приложение 5, т.8, след което ще се налагат санкции и спиране от движение.

Едва 6,5% от колите в София отделят много високи нива на замърсители на въздуха. На тях обаче се дължат близо 1/4 от вредните газове в града. Това показаха данните от измерванията на испанската лаборатория RSLab. Те бяха направени в началото на септември. Тогава мобилни станции с датчик и ултравиолетови лъчи отчетоха нивата на замърсяване на 17 600 автомобила. Измерванията продължиха 9 дни на 4 различни места в София.

 

ЕК очаква по-евтини електромобили

04_10

Към 2020 г. цените на електромобилите ще бъдат много близки до тези на конвенционалните коли. Това заяви вчера комисарят по въпросите на Енергийния съюз Марош Шефчович. По думите му, така производители на автомобили са уверили Еврокомисията. Според Шефчович има два основни проблема пред масовото навлизане на електромобилите - цената и пробега с едно зареждане.

Комисарят по въпросите на енергетиката и климата Мигел Ариас Каньете коментира, че като цяло емисиите въглероден диоксид в ЕС намаляват с 23% от 1990 г. до 2016 г. В сектора на транспорта обаче има ръст от 20% и той вече заема дял от 22% от общите емисии. Затова в Брюксел предвиждат да опростят правилата за изграждането на зарядни станции за електромобили. Като цяло за разгръщане на допълнителна инфраструктура, свързана с развитието на електромобилите в общността, ще бъдат инвестирани 800 млн. евро.

 

САЩ готвят удар по колите на ток

04_10-2

Републиканската партия на САЩ предложи да се внесе поправка в Данъчния кодекс, с която да се отмени субсидията от 7500 долара при покупка на електромобил. Ако законопроектът бъде одобрен от Конгреса, промените ще влязат в сила през 2018 г. В момента в САЩ действа субсидия във вид на данъчно облекчение за всички електромобили и хибриди, които се зареждат от електропреносната мрежа. Сумата зависи от размера на батериите и варира от 2500 до 7500 щатски долара.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България