Гавра с хората по граничните пунктове

Българи от автобус, спрял на опашка за влизане у нас на пункт Калотина, решиха да тропнат едно хоро, за да минава по-бързо времето. Колоните на границата със Сърбия този уикенд бяха много по-малки от тези към Гърция, където се чакаше с часове. Снимка Юлиан Тодоров

Чакане с часове в жестокия пек, пътуващите били много, оправдават се от МВР

Виновни били ксерокопията на декларациите за деца, пътуващи без единия родител

Три дни - от петък до неделя, на граничен пункт Кулата е същински ад. Извиваха се колони с дължина от 3 до 6 км. Чакаше се с часове. В горещините колите прегряха, хората се изнервиха, пищяха деца. Ужас бе и за шофьорите на ТИР-ове, които бяха отбити да изчакват, за да преминат при намаляване на трафика по нощите.

Подобна бе картината и на пункт Маказа не само този, а и в последните три уикенда през юни. На пунктовете Илинден при Гоце Делчев, Златоград и Капитан Петко войвода при Свиленград също имаше колони, но се минаваше по-бързо.

Във фейсбук плъзна конспиративната теория, че затрудненията по границите са предизвикани умишлено, за да насочат туристите към българското, а не към гръцкото море.

Откъм Калотина още от петък започнаха да пристигат коли с турски гастарбайтери, пътуващи от Западна Европа към родината си. Тапи се образуваха и там, и на пунктовете Капитан Андреево, Лесово и Малко Търново. Тежката ситуация допълнително се натягаше от пътуващи по системата “за един ден” на плаж в Гърция или на пазар до Одрин.

Автомобилите на изходите към Гърция бяха предимно български и румънски, както и миналото лято. Гранични полицаи и висши шефове от МВР и тогава, и сега продължиха да се оправдават с обяснението “много хора пътуват”.

“Няма кой да ти даде информация какво става, повреда ли има, защо се виси часове и докога. И ние и други хора ходихме пеша за вода и до тоалетната до близките бензиностанции, но и там не знаеха”, оплака се млад шофьор на автомобил със софийски номера, с когото пътуваха съпругата му и нейните родители.

Всички трасета на Кулата са отворени и работят, но толкова е капацитетът на пункта, обяви главен комисар Светлан Кичиков, който дойде да инспектира подчинените си в неделя - чак на третия ден от задръстването. Той завари колона от 3 километра. Кичиков обясни, че голямото чакане ставало заради родители, които не спазвали закона. Когато пътували без другия родител, не носели ксерокопие на нотариалната декларация за съгласие детето да излезе извън границата. Налагало се да се спира колоната, докато се направи такова копие.

“Реално те създават напрежение, защото ако спазваме правилата, то трябва да върнем обратно родителя и колата, да си правят сами копие. Но колегите им влизат в положение и губят време да им снимат сами нотариалната декларация. И забележете - това е за сметка на нашия бюджет. Само в съботния ден служителите ни са издали 486 такива копия”, обяви той.

Към 16 ч вчера задръстваният бяха на входа за леки автомобили откъм Сърбия на пункт Калотина, както и на вход откъм Гърция на Кулата и Маказа, съобщиха от МВР.

В същия час на българо-турската граница, на Капитан Андреево опашките бяха от товарни автомобили на изход, а на пункт Лесово, също на камиони, но на вход.

На Дунав мост 2 при Видин се образуваха колони от ТИР-ове, а на Дунав мост при Русе и на сухоземните пунктове с Румъния трафикът бе интензивен за леки автомобили, влизащи у нас.

 

Главен комисар Светлан Кичиков, шеф на “Гранична полиция”:

Трафикът на коли нарасна с 25%

“Трафикът на леки автомобили през Кулата спрямо същия период на миналата година се е увеличил с 25%. Трасетата, на което се обработват колите са четири и, на всяко гише обработката на документи отнема около 30 секунди до 1 минута. Само за едно денонощие през Кулата се преминали 10 000 автомобила”, съобщи вчера главен комисар Светлан Кичиков. Той допълни, че се работи на облекчен режим при обработка на документите на граждани от страни от ЕС.

Капацитетът на пункта Кулата също е проблем. Той е проектиран преди повече от половин век с мост, който има четири платна между България и Гърция. Така че, колкото и гишета да има, мостът действа като фуния и предизвиква задръствания.

От години се говори, че ще се строи още един мост, но това досега не се случва.

Самите граничари се оплакват, че хем трябва да пускат по-бързо колите, хем носят отговорност, ако бъде изведено незаконно някое дете, или пуснат през границата нелегален мигрант или, недай Боже, - терорист.

 

Гастарбайтерите тръгнаха

Повече от час на Малко Търново, на Лесово - 30 минути

Мария Кехайова

ТРУД, Бургас

Сутринта в неделя на граничния пункт в Малко Търново към Турция е било спокойно, но още по обед са се образували километрични опашки. Чака се час, а вече около 14 часа следобед, престоят, докато се обработят документите, клони към час и половина, казаха пред “Труд” служители на пункта.

Причината за огромното задръстване не е толкова в липсата на нотариално заверено пълномощно ако единият родител пътува с дете, без другия. Причината е най- вече, че трафикът е скочил десет пъти и този огромен удар трудно се поема от съответния ГКПП, довериха служителите. Освен че нашенци пътуват към турското море или на станалия вече традиционен пазар за перилни препарати и омекотители в южната ни съседка, в момента се прибират и гастарбайтерите. Точно сега е времето, в което те си пътуват към дома, в Турция, от Германия. Затова потокът е толкова голям. В петък вечер те тръгват от Германия и точно в момента влизат към родината си. Това е всяка година, те и гастарбайтерите вече не протестират, защото си знаят, коментираха митничари.

На ГКПП Лесово чакането в ранния следобед също е факт, казаха и от там. Около 14 часа опашката е била половин-един километър. Чакането е около половин час, защото лентите са повече и обработката става по-бързо, отколкото в Малко Търново.

Пълномощно от другия родител, ако само единият пътува с детето, задължително се търси на границата. Ако пуснеш да премине някой без такъв документ с малчугана, риташ си трудовата книжка. Но това е ясно от много време насам и за пътуващите и го спазват, разказаха още служители на двата пункта.

 

Какво казаха потърпевшите

От петък до вчера привечер стотици граждани звъняха в редакцията да излеят гнева си за съсипания им уикенд на граничните пунктове “Кулата” и Маказа.

Те категорично не приемаха обясненията и оправданията на шефа на гранична полиция и другите МВР-началници километричните опашки и убийственото чакане по четири-пет часа на границата. Питаха от небето ли падат полицейските шефове, за да приказват, че в тия дни трафикът бил увеличен.

Това се повтаря всеки сезон и е доста цинично полицейските шефове да обвиняват хората за опашките вместо да видят нескопосаната си организация на работата на граничните постове - бяха категорични хората. Според тях оправданието с декларациите за децата е поредното прехвърляне на вината върху гражданите заради безпомощността на гранична полиция да управлява трафика.

Защо-питаха хората, не отделяха встрани на паркинга онези, на които трябва да се копират декларациите, а не да ги държат на трасето и цялата колона да чака? Много от обадилите се бяха категорични, че граничните пунктове не работят с пълния си капацитет въпреки увеличения трафик.

Те предлагаха също така колите с малки деца поне на 300 метра преди границата да бъдат насочвани в една колона, пътните полицаи, вместо да размахват безцелно палки, да обясняват на хората какво става и най-вече питаха ще има ли накрая на магистрала “Струма” нормална пътна обстановка, а не каша от автомобили, хора, дупки, мръсотия и битпазар.

 

На влизане откъм Сърбия в неделя

Колона от 1 километър на Калотина минава за нормална

Колона с дължина от около 1 км в 5 платна се беше образувала на пункт Калотина преди влизане в България. За излизане нямаше опашка. Това видя вчера около 14 ч екип на “Труд” на българо-сръбската граница.

Основният трафик бе от леки автомобили с турска и българска регистрация, сръбските коли бяха доста по-малко. Имаше голямо количество български автобуси, както от редовни линии до цяла Европа, с които пътуват гурбетчии, така и с организирани екскурзии, които се прибират в неделния ден.

“Един километър тук е нищо. Ела, комши, някоя неделя към края на юли, може да е 7-8 км. Пък и сега не е толкова горещо”, каза на български любезно сръбски граничар. Според него колоната върви нормално, отворени са всички гишета, няма забавяне при обработката нито на леките коли и автобусите, нито на камионите.

От средата на миналата седмица на българска територия между Драгоман и Калотина има стеснение заради строежа на новата магистрала “Европа”. Камиони и коли минават през чакъл и павета, ограничението е 60 км/ч, шофьорите карат внимателно, защото има много табели и ограждения.

 

Ст. комисар Ивайло Иванов:

За по-малко от 24 часа са минали 6500 автомобила

“В последните дни имаше голямо натоварване, но само на Кулата. Съседните пунктове бяха абсолютно празни”, обяви в ефира на БНР главният секретар на МВР ст. комисар Ивайло Иванов. Той допълни, че само в петък за по-малко от 24 часа са преминали над 6500 автомобили и обобщи наблюденията на шефа на Гранична полиция Светлан Кичиков, че автомобилите се обработват за време под минута.

“Когато се носи декларация за непридружено дете, трябва да има и копие. Вчера (събота) колегите са направили над 500 копия. Тази декларация трябва да остане и при нас. На сайта на “Гранична полиция” има много точни указания и разяснения какви документи трябва да се носят от гражданите”, обясни подробно Иванов за причинете довели до задръстването на ГКПП Кулата.

Той категорично отхвърли конспиративните теории за умишлено създадените задръствания по границата с цел туристите да бъдат върнати на българското Черноморие и да спасят сезона.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България