Георги Костов, директор на Агенция „Митници”, пред „Труд”: Преодоляхме спад и събрахме 185 млн. лв. повече акциз от цигари

Митническите служители имат експертизата и волята да се справят с изпълнението на приходите

7% е делът на цигарите без бандерол на българския пазар през второто тримесечие на 2017 г. Това е най-ниската стойност от 2007 г. насам, откакто у нас се провежда изследване от Инициатива „Срещу незаконната търговия”. Организацията включва 5 големи компании от бранша – „Филип Морис България”, „Булгартабак”, „Бритиш Американ Табако”, „Джапан Табако Интернешънъл” и „Импириъл Табако”. В коментар на данните премиерът Бойко Борисов специално благодари на шефа на Агенция „Митници” Георги Костов и посочи как само за няколко месеца са скочили приходите от акциз на цигари. „Когато беше служебното правителство и нямаше политическа стабилност, прокурорите и полицаите бяха същите, но приходите падаха. Загубихме милиони само от акцизи. Тези пари за отишли в джобовете на бизнесмени в кавички”, заяви Борисов.

- Г-н Костов, премиерът Бойко Борисов даде за пример Агенция „Митници” за преизпълнението на месечния план от май насам, когато вие поехте ръководството. Какви са точните числа?

- Нека най-напред да обясним как точно се формира митническият план. Когато приключи финансовата година, в началото на декември нашите специалисти правят план за следващата година. В този план участват няколко числа. На първо място, числото на освободените за потребление акцизни продукти. Тоест – виждаме колко късове цигари са освободени през годината и залагаме това число. Второ, за да сме коректни, виждаме дали акцизната ставка се променя. За 2016 към 2017 г ставките за алкохол и горива не се променят, но тютюневите изделия се повишават съгласно европейската директива, която ни задължава да достигнем плавно до нивата за акцизна ставка на Европейския съюз. Миналата година сме събрали от акциз на цигари 2,304 млрд. Към тях сме прибавили ефекта от увеличената акцизна ставка – 57,5 млн. лв. и се получава числото 2,361 млрд. лв. На трето място, към това се прибавя и коефициент на завишение, който да направи плана по-амбициозен и така сумата за 2017 г. става 2,3672 млрд. лв. Това число ние преследваме през годината. Колегите го разпределят по месеци, но не машинално – както са се движили приходите по месеците на 2016 г., защото рискуват да изкривят картината. Отчитат се форсмажорни обстоятелства, които са влияели на пазара. Такова обстоятелство през май 2016 г. бе задължителното въвеждане от 31 май на снимки върху цигарените кутии. То доведе до презапасяване, тоест – до освобождаване на по-големи количества от данъчните складове в месеците преди определената дата. В нашия план се залагат действителни числа на потреблението, като се елиминира факторът с презапасяването от предходната година. И започваме да отчитаме по месеци как върви касовото изпълнение спрямо прогнозата. За тази година през февруари то е 75%, март – 59,4%, април – 80,1%, май -100 %, юни - 100%, юли – 106,6%, август – 105,3% , септември (по неокончателни данни) – 119%. За октомври също очакваме над 110% касови постъпления, тъй като вече имаме освободени количества за пазара. Тези данни за касовото изпълнение на плана на Агенция „Митници” даде за пример премиерът.

- Как изглежда това като суми?

- Към 15 май т.г. обективните числа от акцизите за данъчния период бяха 2,123 млн. лв. срещу 2,223 млн. лв. спрямо миналата година. Тоест от всички акцизни продукти имахме общо изоставане от 100 млн. лв. Но на практика то идваше единствено от 14% отрицателен тренд при цигарите, тъй като при акциза на горивата имахме 3,8%, а при алкохола 6,3% положителен ръст. За да съм обективен, да – през май 2016 г. е имало форсмажорно обстоятелство, но то е било отчетено и изчистено при изчисляването на плана. Следователно имаше проблем, който стана явен при публикувания отчет за първото 6-месечие на годината. Видя се, че Агенция „Митници“ изостава с тези 100 млн. лева. Задачата изглеждаше много трудна – до края на годината трябваше да се наваксат не само тези 100 млн. лв., а да се добавят още 300 млн. лв. над нивото на приходите от миналата година, за да се изпълни тазгодишният план за акцизите. За момента, към средата на септември, числата сочат 4,5% ръст на общите приходи от акциз спрямо миналата година. Събрали сме 4,207 млрд. лв. спрямо 4, 027 млрд. лв., тоест имаме близо 200 млн. лв. ръст и вече сме преодолели тези 100 млн. лв. изоставане, тоест събраното от акциз в хазната през последните четири месеца е около 300 млн. лв. повече спрямо същия период на миналата година. При горивата ръстът скочи на 6,6%, като абсолютна цифра – 126 млн. лв. При цигарите успяхме да наваксаме отрицателния тренд от 145 млн лв. минус и изплувахме на 40 млн. лв. плюс, тоест – събрахме 185 млн. лв. повече. Но нека повторя – част от тези брилянтни резултати се дължат на форсмажорното обстоятелство през май 2016 г. Но все пак то е отчетено при изготвянето на плана, което показва, че се справяме добре и можем да сме оптимисти.

- Политическата нестабилност – това ли е причината за спада по време на служебното правителство?

- Да – политическата нестабилност като понятие, но нека не говорим за нея в партийни цветове. Служил съм в МВР при различни политически конфигурации и всички искат резултатът да е добър, затова не влизам в политически коментар. Важното е, че служителите на Агенция „Митници“ имат експертизата и волята да се справят с предизвикателствата, които им поставя изпълнението на приходите. Ние сме оптимисти за акцизните приходи към края на годината, но има и песимистична прогноза – че може да не изпълним с малко годишния план. Ръст ще има, но е възможно той да не е толкова голям, колкото на нас ни се иска. Във всеки случай няма да паднем под нивата от миналата година, увеличени с ефекта на повишената акцизна ставка.

- Как приемате изследването на големите фирми от тютюневия бранш, че в момента само 7% е пазарният дял на контрабандните цигари?

- Коректно е да се посочи, че то се отнася до второто тримесечие на тази година. Мога да кажа, че данните се потвърждават от нашите, които показват по-голяма събираемост за април, май и юни. Цигареният бизнес е така устроен нормативно, че няма начин да бъде сив. Как върви разпространението на незаконните цигари без платен акциз – те влизат по криминален начин и се търгуват по криминален начин. Няма как легалният търговец да участва в този бизнес. Към фирмите от бранша имаме други изисквания - когато продават извън страната, в някои безмитни зони, да бъдат премерени в клиентите си на едро и те го правят. Самите те сочат в изследването, че към 60% от разпространяваните нелегални цигари са с техните марки, което ги притеснява и ги кара да действат в тази посока.

- Какви законови промени предстоят при горивата така, че да се повишат значително приходите и да се свие при тях контрабандният дял?

- При горивата имаме събрани над 90 млн. лв. повече за последните 4 месеца, спрямо същия период на 2016 г. Покачихме ръста им от 3,8% през май до 6,6% през август. Инициирали сме промени в Закона за акцизите и данъчните складове, които са свързани с нови изисквания към всички лица, които приемат, разтоварват, съхраняват или извеждат енергийни продукти от пристанища и митнически складове. Предстои тези лица да използват средства за измерване и контрол на местата за извеждане и въвеждане на тези продукти в съответния обект, както и подаване онлайн на информация за настъпили такива извеждания към информационната система на Агенция „Митници” с цел подобряване на контрола. Данъчните складове имат такива уреди и имат такава връзка. Сега ние обхващаме и пристанищата и митнически складове, тоест – влизащите през акватория танкери, независимо дали са по река или по море, когато акостират и започнат да извеждат гориво, това гориво следва да преминава през лицензиран измервателен уред, данните от който да се получават в Агенция „Митници”. От началото на юни, съвместно с Центъра за борба с контрабандата в ГДБОП предприехме организационна мярка за осъществяване на физически контрол на тези процеси за въвеждане на енергийни продукти през пристанищата. От една страна нашите служители извършват 100% физически контрол при постъпването на горива и попълват съответните документи, а от друга Центърът изпраща на случаен принцип служители на МВР – били те от ГДБОП или от Икономическа полиция, които да работят в екип с митническите служители. Тази мярка се отрази благоприятно на акциза от горива, които постъпва в бюджета. Само за септември – от 1 до 25 септември, сме събрали в повече 15% или 25 млн. лв. в сравнение със същия период на 2016. Правим и изричната уговорка, че този резултат се дължи както на тази организационна контролна мярка, така и отчасти на икономическия ръст и повишаване на благосъстоянието. В същото време тази мярка изисква от нас голяма ангажираност на човешки ресурс, така че с промяната в закона и автоматизирането на процеса ще отпадне необходимостта от физическо присъствие.

- Ще има ли промени и при алкохола?

- По отношение на алкохола не се предвижда промяна на разпоредбите, но следва да се отбележи сравнително ниския дял, който алкохолът има в сравнение с другите акцизни стоки – около 10%. Съблюдаваме стриктно процеса на облепване с акцизен бандерол, а когато това се прави от производители в чужбина, осъществяваме стриктен контрол на вход. При акциза от алкохол риск експертите виждат не толкова във вноса, колкото в специализираните малки обекти за дестилация – казаните. От началото на тази година влязоха в сила промени в закона и сега отново максималният разрешен обем на инсталациите е повишен до 1000 литра. През лятото имахме определени успехи при разкриването на нелегални обекти, които снабдяват Черноморието. Сега навлизаме в активния период за изваряване на ракия, така че предстоят нови проверки на рискови обекти. Очаквайте от нас голяма активност.

- Как ще коментирате работата на МВР от позицията на директор на Агенция „Митници“?

- С МВР имаме много добра координация, а това дава възможност да се правят един вид стрес тестове на всяка от структурите. Премиерът цитира случая във Варна, при който беше засечен един контейнер с цигари. До този контейнер МВР достига с използването на специфичните си способи и методи. А митницата - независимо от тях чрез своите специфични методи. И в нито една от двете структури няма пробив, и нито една от двете структури не знае, че другата работи. Но и двете постигат полезния резултат.

 

Нашият гост

Георги Костов е роден през 1967 г. Завършва математическата гимназия в родния си град Хасково и се дипломира като инженер от Висш технически университет в София. Работи в МВР от 1993 година, като е заемал последователно различни длъжности в системата. Започва като разузнавач в Девето столично РПУ, от 1998 г. е началник група “Тежки престъпления”, а от 2009 до 2010 г. е началник сектор “Криминална полиция”. От септември 2011 г. е назначен за шеф на Областната дирекция на МВР в Благоевград, а от август 2014 г. ръководи ОДМВР-Бургас. През януари 2015 г. е назначен за заместник - главен секретар на МВР. Става главен секретар на МВР с указ от 11 март 2015 година. Остава на поста до февруари 2017 г., когато е уволнен от служебното правителство на Огнян Герджиков. От 11 май тази година е директор на Агенция „Митници”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта