Германците хвърлят старите дизели. Българите им се радват

Вехтите автомобили у нас не са снабдени серийно с филтър за твърди частици

През 2017 в България са внесени над 35 000 стари дизелови автомобили от Италия, Германия и други страни. Повечето са на над 10 години и нямат филтър за твърди частици. Превръща ли се България в страна на мръсните дизели?

Страхът от евентуални забрани за пътуване с дизелови автомобили из германските градове и надеждите за „премии за бракуване“ или „екологични премии“, появили се след дизеловия скандал, предизвикват несигурност сред германските шофьори, пише списание „Фокус“. Собствениците на дизелови автомобили се чудят дали да се разделят с колите си. Всъщност, голяма част вече са го направили - най-вече притежателите на по-стари дизелови автомобили. Тенденция, която се усеща не само в Германия, но и в други западноевропейски страни. И покрай която източноевропейските страни и Африка се пълнят със стари дизели от Западна Европа.

Според европейското екологично сдружение “ransport & Environment“ (T&E), през 2017 година само в България са внесени над 100 000 стари автомобили от Западна Европа. 35 000 от тях са били дизелови, като всяка втора кола е била по-стара от десет години. Над една четвърт (27%) от внесените в България дизелови автомобили са дошли от Германия. А най-много - от Италия (63%). Сред италианците все още не се е формирало сериозно антидизел движение, но пък Рим възнамерява да наложи в близко бъдеще забрана за пътуване с дизелови автомобили из улиците на града.

От T&E са изчислили, че изхвърляните в атмосферата азотни оксиди при внесените през 2017 в България дизелови автомобили надхвърлят 12 пъти допустимите европейски норми за нови автомобили. Освен това старите дизели в България не са снабдени серийно с филтър за твърди частици, съобщава сдружението, цитирано от ДПА.

Списание "Фокус" описва обичайната практика в търговията със стари коли в Германия. По-старите дизелови автомобили - до Евро 3 включително, обикновено биват предавани за скрап, тъй като удостоверението за бракуване е необходимо за получаване на съответната премия. Преди да бъдат унищожени, от колите обикновено биват изваждани части, които все още са годни за употреба.

Един търговец от Долна Саксония обаче признава пред списанието, че "много търговци междувременно нямат място за складиране на частите от старите дизели и автомобилите отиват директно в пресата - задно с кожения салон и навигационната система".

Онези дизели, които не биват предавани за скрап, обикновено поемат към Източна Европа или към Африка. В Германия търговците се наемат да продават само онези стари дизели, които са изминали малко километри и отговарят минимум на Евро 4.

В Германия замърсяването на въздуха бележи спад от години. Само на някои места изхвърляните азотни оксиди надвишават допустимите горни граници. Въпреки това може да възникне парадоксалната ситуация, при която Германия и други европейски страни да прехвърлят своите стари дизели в по-бедните членки на ЕС, посочва "Фокус".

"Много от старите дизели на западноевропейците попадат в Средна и Източна Европа. По този начин проблемите със замърсяването на въздуха в ЕС не се рeшават, а се изнасят. Така "желязната завеса" на качеството на въздуха в Европа става все по-тежка", изтъкват експертите от "Transport & Environment".

"Повечето от изнесените в Източна Европа дизелови автомобили са на възраст над десет години и не са оборудвани с филтър за твърдите частици. А поради това те изхвърлят в атмосферата големи количества фини прахови частици, за които е установено, че предизвикват ракови заболявания. Статистически погледнато, фините прахови частици предизвикват всяка година смъртта на над 13 000 души в България", твърдят експертите от Т&E.

Независими експерти обаче смятат, че подобни статистики не разкриват цялата истина, тъй като не включват информация за това дали замърсяването на въздуха не е повлияно по-силно от други фактори.

Факт е, че големият брой стари дизелови автомобили и преди всичко тези без филтър за твърди частици няма да подобри качеството на въздуха в големите източноевропейски градове. Точно обратното. При внесените през 2017 година в България стари автомобили изхвърляният отровен азотен окис, който е в основата на скандала "дизелгейт", е 1 300 мг/км. Само за сравнение: при новите автомобили допустимата норма е 80 мг/км, посочват експертите от "Transport & Environment". Въпреки това източноевропейците сигурно ще се радват на евтините дизелови автомобили от Германия и другите западноевропейски страни, посочва "Фокус".

На темата за износа на стари дизелови автомобили в България се спират и много други немскоезични издания. А най-често срещаното заглавие гласи: "Хиляди мръсни дизели заминават за Източна Европа".

 

Колите на ток настъпват

От 2040 г. нататък Великобритания ще забрани продажбите на нови коли с бензинови и дизелови двигатели. Дори хибридните автомобили, задвижвани от електромотор и двигател с вътрешно горене, ще попаднат в графата „нежелани“. Във Франция и Норвегия има сходни идеи, а Китай, който е най-големият автомобилен пазар в света, скоро ще въведе задължителна квота за електромобили.

Отделни партии и политици в Германия отдавна апелират за подобно развитие, но решения все още няма. И все пак: времето на автомобилите с конвенционални двигатели изглежда започва да изтича. „В дългосрочна перспектива не виждам друг път, освен да се откажем от горивата, предназначени за двигатели с вътрешно горене, защото иначе няма как да се справим с екологичните проблеми, създадени от тези горива“, казва Клаус Дол от института „Фраунхофер“ в Карлсруе, разработващ концепции за мобилността на бъдещето.

(По „Дойче веле“)

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи