Дават 60 хил. евро за жилище край морето

Държат на добра гледка, както и на наличието на тераса

200 хил. евро за къща

Българи търсят все по-скъпи вили и апартаменти край морето. С близо 15% са нараснали средните бюджети за покупка на ваканционен имот у нас през 2018 г. Ако през изминалата година купувачите са разполагали средно с около 50 хил. евро, то през настоящата средствата, които са склонни да отделят за „втори морски дом“, доближават 60 хил. евро, сочат данни от пазарно проучване на Green Life CityHome. Според експертите на компанията клиентите са склонни да платят по-висока цена, в замяна на по-високо качество продукт с включени допълнителни услуги. Купувачите търсят имоти с добавена стойност, които освен пълноценна почивка им осигуряват и възможност за възвръщаемост на инвестицията.

„Изискванията на клиентите вече надхвърлят характеристиките на имота и все повече касаят факторите извън него – заобикаляща среда, допълнителни услуги, достъп и сигурност. Затова голяма част от тях избират затворени комплекси“, пояснява Теофил Петров, изпълнителен директор в компанията. Най-търсени са апартаментите с една спалня и с площ около 55-60 кв.м, а купувачите държат на добрата гледка – към морето или вътрешен двор, както и на наличието на тераса.

През 2017 г. цените на ваканционните имоти се задържаха почти без промяна спрямо предходната въпреки нарастващото търсене и покупките още на етап „на зелено“. През този сезон ръстът е умерен в рамките на 10-15%. Цените на апартаментите с една спалня в Созопол варират между 50 хил. и 60 хил. евро, а в Поморие такъв тип имоти се предлагат за между 30 хил. и 40 хил. евро. „Някои от по-заможните клиенти се насочват към покупка на къща, където цените достигат 180-200 хил. евро. Тази опция им позволява по-голямо спокойствие“, уточнява Екатерина Желяпова, търговски директор направление ваканционни имоти в компанията.

 

Използват собствени средства

Очакват 10% ръст на сделките

Под 50% инвестират с цел печалба

Обемът на продажби на ваканционни имоти през изминалата 2017 г. нарасна с 20% спрямо предходните две години, отчитат от компанията Green Life.

През настоящата година присъствието на българските купувачи става все осезаемо и има по-голяма тежест на ваканционния пазар. Интересът на родните клиенти се задържа висок.

„За сънародниците ни желанието да имат втори дом не е нещо ново. В съвременния динамичен свят то просто се трансформира от познатите ни в миналото “вили на морето” в инвестиция в жилище в затворен комплекс, където ангажиментът за грижата за имота е оставен на друг, а за собственика остава удоволствието от почивката“, казва изпълнителният директор в компанията Теофил Петров.

Българските клиенти разчитат основно на собствени средства при покупката на ваканционни имоти. Най-често използват спестявания или доходи от работа в чужбина.

Единици са случаите, при които сделките се финансират с банков кредит. По-голямата част от настоящите собственици купуват единствено за лично ползване. Под 50% от клиентите решават да отдават имота си под наем като възвръщаемостта на инвестицията достига 5-6% на годишна база.

 

Всеки трети клиент говори руски

Граждани от Израел са №3 на пазара

Привлечени са от ниските цени в туризма

Рускоговорящите клиенти запазват добрите си позиции на пазара на имоти. Делът на купувачите от Русия и Украйна не се повлиява от разрастването на българския пазар и представлява над 1/3 от всички клиенти. Те се интересуват основно от класически ваканционни имоти за лично ползване. Част от тях избират жилища от градски тип, тъй като планират трайно установяване в България.

“Руските граждани традиционно избират България за покупка на втори дом, но конкуренцията на страната в международен план не бива да се пренебрегва. При клиентите, които разполагат с по-големи бюджети, изборът се разширява и със страни като Кипър и Испания, където средата е сходна, както и характеристиките на предлаганите имоти, но цените са по-високи”, пояснява Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life.

За по-малко от две години гражданите от Израел се превърнаха в трети основен пазар за ваканционни имоти у нас. “Клиентите от Израел са привлечени от ниските цени на туристическите услуги и след няколко посещения на Черноморието немалка част се превръщат от туристи в купувачи”, коментира Екатерина Желяпова, търговски директор направление ваканционни имоти в компанията.

Предпочитания за покупка на ваканционен имот у нас проявяват и граждани на все повече различни страни от Западна и Централна Европа. Макар да не могат да се откроят със сериозен дял при покупките, интересът им е показателен за потенциал, който може да се развие занапред. “Броят на държавите, чиито граждани се интересуват от “втори дом” у нас, се увеличава. С това се разкриват нови перспективи за популяризиране на българския ваканционен пазар и отвъд традиционните клиенти от Германия, Чехия и Великобритания”, допълва Теофил Петров.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Имоти