Дамир Юсупов - Пилотът герой

„Мнoгo хoрa кaзвaт, чe cъм гeрoй, нo, чecтнo кaзaнo, изoбщo нe ce чувcтвaм кaтo гeрoй, зaщoтo нaпрaвих тoвa, кoeтo трябвaшe дa нaпрaвя - cпacих caмoлeтa, пътницитe, eкипaжa. Миcлех caмo зa тoвa кaк дa нe дoпуcнa caмoлeтът дa пaднe и кoгaтo cтaнa яcнo, чe тoвa e нeизбeжнo - зa тoвa кaк пo-мeкo дa кaцнe caмoлeтът”.

Скромната самооценка е на руския пилот Дамир Юсупов, който за броени минути в четвъртък стана известен в цял свят, след като сътвори „чудото над Раменск”. 42-годишният командир на полет хладнокръвно приземи самолет „Еърбъс А321” с 233-ма души на борда, с два отказали двигателя, след като ято чайки се сблъскаха с машината след политането є от Москва. И спаси живота на всички хора на самолета (23-ма пасажери бяха ранени). Затова заслужено бе обявен за герой.

„Без двигател на тази малка височина, на която се е намирал самолетът, рискът е бил огромен”, обясни пред „Труд” пилотът Георги Жечев, които управлява вариант на авариралия в четвъртък „Еърбъс A321”. Жечев уточни, че Юсупов е разполагал с минута и половина за реакция. Той допълни, че в Москва летищата са оградени със сгради и езера - всевъзможни препятствия, а пилотът имал невероятен късмет, за да намери изобщо къде да кацне. По думите на Жечев, Юсупов се е справил възможно най-добре предвид обстоятелствата.

Подвигът на Дамир веднага предизвика сравнения с друг подобен случай, наричан „чудото от Хъдсън”. Става въпрос за аварийно кацане през януари 2009 г. в Ню Йорк. Тогава капитанът на „Еърбъс А320” спаси живота на всичките 155-ма души на борда, като приводни успешно машината в ледените води на река Хъдсън. И на този самолет двигателите отказаха след сблъсък с ято, но гъски. Една от сериозните разлики в двата самолетни инцидента обаче е, че американският командир на полета Чесли Салънбъргър е бивш пилот на изтребител, с 29-годишен опит като пилот на пътнически авиолинии.

Докато младият Юсупов е командир на полет едва от една година, а свидетелството си за граждански пилот е получил през 2013 г. „Родителите и роднините ни са в шок. Та той е командир едва от година. И изобщо в авиацията е само от няма и осем години”, призна непосредствено след успешното приземяване в четвъртък братът на Дамир.

Други негови познати обаче, без да омаловажават геройската му постъпка, казват, че който познава Дамир, не би се изненадал от подвига му, напротив, това било точно характерно за него.

Любовта на Юсупов към летенето се заражда още в детските му години. Дамир е с татарстански произход, роден е през 1977 г. в градчето Игарка в Красноярския край. Баща му - командир на екипаж на хеликоптер Ми-8, много обичал работата си. Повлиян от него, малкият Дамир също мечтаел да седне зад щурвала.

Пътят към осъществяване на мечтата му обаче не бил без премеждия. При първото си кандидатстване в летателна школа не успял да мине медицинските прегледи (по това време изискванията били като за космонавти). Наложило се Дамир да се преориентира и така записва да учи право, завършва и известно време работа като юрист.

Но така и не се отказва от мечтата си да се рее в небето. И на 32-годишна възраст отново кандидатства, като този път е приет в Бугурусланската летателна школа за гражданска авиация, която завършва с отличие.

„Цял живот ще помня първия си полет, в школата летяхме на Ан-2. Дори не можех да повярвам, че сам управлявам самолета, че летя”, разказва преди време Дамир.

През 2013 г. той получава свидетелство за граждански пилот и е приет на работа в „Уралските авиолинии” (чиито самолет приземи брилянтно гениално в четвъртък). Четири години е бил втори пилот, а последната година вече му е поверен отговорният пост на командир на полет. Има общо около 2000 летателни часа, които сам определя като „относително малък нальот”. Изпълнява основно полети в Русия, но и в Китай, Централна Азия, Турция, Обединените арабски емирства, Тунис, Египет. Периодично управлява и чартърни полети, най-вече поръчани от спортисти и клубове, пътуващи за състезания.

И докато светът се възхищава на подвига на Дамир, украински „патриоти” побързаха да се възползват от славата му, за да трупат популярност. Юсупов, вторият пилот на авариралия полет Георгий Мурзин и целият останал екипаж на самолета бяха вкарани в „черния списък” на сайта „Миротворец”, в който са включени смятаните за врагове на Украйна. А какво е провинението на Дамир и колегите му? Ами това, че повереният им самолет летял от Москва за Симферопол, на полуостров Крим, и съответно са уличени в „съзнателно нарушаване на държавната граница на Украйна с цел проникване в окупирания Крим”.

 

Многодетен баща, среща съпругата си в самолет

Дамир Юсупов напълно отговаря на разпространеното схващане, че мъж, който е постигнал мечтата си да лети, не може да не бъде романтик. Неговата наистина романтична история също е свързана с летенето. Втората си съпруга Наталия Дамир среща... на борда на самолет. При това в онези редки случаи, в които той не е в пилотската кабина, а в салона за пасажерите. Това се случва преди 5 години - той лети в командировка в Краснодар, а Наталия пътува за ваканция с дъщеря си. Най-новото попълнение в семейството им е 8-месечният им син Динислам (Дамир има дете и от първия си брак), който почти не се разделя с любимата си играчка - самолетче.

 

За него

Ще бъде награден в най-кратки срокове

След като бъде предложен за държавна награда, каквато се присъжда с указ на президента, в най-кратки срокове ще бъдат изпълнени нужните формалности и, без никакво съмнение, ще бъде удостоен с награда. Да пожелаем бързо възстановяване на пострадалите и да поздравим героите пилоти, които спасиха човешки животи.

Дмитрий Песков, говорител на руския президент Владимир Путин

 

Това се нарича ювелирно кацане!

Екипажът е направил всичко по учебник. Изключили са двигателите, генераторите, горивото. Задържали са самолета да планира, много плавно са го насочили към земята, докоснали са я, както трябва, с опашка, намалили са скоростта, което е много тънък момент - не да се забиеш с нос, не да кацнеш върху двигателя, а именно да се докоснеш с опашната част. Летците наричат това ювелирно кацане. Не всеки може да се приземи така!

Юрий Ситник, заслужил пилот на Русия, член на комисия към президента по развитие на авиацията

 

Трябва да се направи филм, ще стане хит

Такава история е достойна за екранизация, ще стане хит, а най-важното - командирът на полета е истински герой, който трябва да бъде награден. Много често филмите разказват приказки, които са измислени. А в случая имаме реален сюжет, в който командирът, в изключително трудни условия, спасява живота на 233-ма души. Това е фантастично! Имаме твърде малко такива герои, изказвам му благодарност и поклон пред него.

Александър Мита, руски режисьор, автор на първия съветски филм (от 1979 г.) за авиокатастрофа

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Силуети