Даниел Боестад, вицепрезидент за „Грипен“ за Централна и Източна Европа в шведската компания за отбрана и сигурност СААБ, пред „Труд“: “Грипен” спечели конкурса на ВВС напълно прозрачно и честно

Цената на един летателен час на изтребител „Грипен“ е $4700, а на нашия конкурент в конкурса - Ф-16, е $7000

Тази година политическото лято у нас приключи със скандал с дъх на изтребители. Депутати от ГЕРБ обявиха, че конкурсът за нов тип боен самолет за родните ВВС, в който на първо място бе класирана офертата за „Грипен“, е опорочен и обвиниха президента Румен Радев в лобизъм. Те инициираха създаването на парламетарна комисия, която да разследва как е протекла процедурата. Стартът на политическата есен започна със същия скандал. Комисията, с гласовете на управляващите, прие доклад, а нейни представители заявиха, че процедурата била манипулирана от тогавашния командир на ВВС ген. Радев. Затова една от трите оферти, достигнали финалната права, била несправедливо дисквалифицирана. В доклада се препоръчва МО да рестартира конкурса и да предложи нови варианти. По тези проблеми разговаряме с Даниел Боестад, вицепрезидент на компанията, чиято оферта професионалните експерти оцениха, че е с най-добри показатели.

- Следите ли политическата обстановка у нас и това, което се случва с реализацията на проекта за нов изтребител за българките ВВС, г-н Боестад? Все пак вашата оферта бе класирана на първо място. Разочарован ли сте?

- Шведската компания СААБ и шведското правителство наблюдават отблизо какво се случва с проекта за придобиване на нов тип боен самолет за българските ВВС. Следим внимателно публичните дебати. Отнасяме се с внимание и уважение към всяко решение на българските официални институции. Това е тяхно право. Не мисля че въпросът трябва да бъде дали сме разочаровани, а какво се случва с българските ВВС. В случая става дума за закъснение и забавяне на реализацията на проекта, а това не е от полза за модернизацията на бойната ви авиация. До лятото, когато бяхме класирани на първо място от независима експертна комисия, бяхме свидетели на прозрачен процес. Сега решението зависи от парламента и ние ще го уважим. Вярвам, че „Грипен“ е най-доброто решение за българските ВВС, като се имат предвид неговите качества на най-модерен изтребител, който действа изключително в конкурентна среда. И който можем да доставим в кратки срокове.

- Как мислите, в общественото говорене у нас по темата в последните дни кое преобладава повече - политиката или експертизата?

- Ние сме на българския пазар не от вчера и днес, а от доста години. Участвали сме в дискусии с различни заинтересовани страни. Вярваме, че решението може и да е политическо, но то трябва да бъде базирано на военната експертиза, за да е полезно и за държавата, и за армията.

- Вие сте запознати с искането за оферта, изпратено от второто правителство на ГЕРБ през декември 2016 г до компаниите, вписани в шортлистата, която гласува парламента. То е от Министерството на отбраната от името на тогавашния министър Николай Ненчев. В него фигурираше ли изискване за разсрочено плащане?

- Разбирам въпроса ви, но ние не бихме могли да коментираме защо някой от участниците е бил дисквалифициран. Това не е наша работа, защото е решение на независима експертна комисия, чиито действия, пак подчертавам, бяха напълно прозрачни. Нас ни класираха на първо място, защото в конкретния случай предлагаме най-добрия изтребител, при това нов. Нашата оферта е финансова ефективна със схема за разплащане. А това което ме питате, е така - във въпросното искане на МО до компаниите бе посочено изискване за разсрочено плащане. Нашите военни експерти много внимателно анализираха искането за предоставяне на оферта, разработено от вашите военни експерти и казаха, че за пръв път виждат толкова професионално изработен документ.

- Какво разсрочено плащане предлага СААБ, за какъв период?

- Знаем, че има такава схема за разсрочено плащане и е нормално да има. Защото военният ви бюджет едва ли може да си позволи плащане наведнъж. Трябва да се съгласим с това обстоятелство, че е невъзможно страната ви да даде такива големи пари накуп. Все пак става дума за 1,5 млрд. лв. Тази схема беше одобрена от вашия парламент. Много представители на ваши официални институции, с които сме разговаряли, включително и от правителство, са на същото мнение. За тях това е предпочитаният финансов вариант за реализация на проекта. Дори споменаваха, че искат по-дълъг период на разсрочено плащане. Би било странно, ако се откажете от това изискване. Ако периодът е по-дълъг, ще е от полза за вас. В противен случай се натоварва вашият бюджет. СААБ може да предложи гъвкави финансови схеми - независимо какво ще е новото решение на парламента. Дори ако българските депутати гласуват за 10 и повече години разсрочено плащане, сме готови да се съобразим с него. В случая ние винаги имаме предвид българския национален интерес. Бъдете сигурни в това. Гарантирам ви го.

- Премиерът Бойко Борисов заяви, че проектът бил за 1,5 млрд. лв., но фактически щял да струва 3 млрд. лв., тъй като в него не било включено въоръжението. А в решението на парламента изрично е записано, че в тази сума се включва и въоръжението.

- Да, това е точно така - включва и въоръжението. Не бих могъл да навлизам в подробности по разбираеми причини, но в нашето предложение, в офертата на СААБ и Швеция е включено и въоръжението.

- Какво е предложението ви за индустриално сътрудничество? Какви конкретни проекти в икономиката може да реализира СААБ, ако предположим, че шведската компания бъде избрана за изпълнител на проекта и с нея бъде сключен договор?

- Можем да определим едно такова сътрудничество като 30 годишен брак с Швеция (смее се), която има иновативна икономика. Това сътрудничество ще е от полза и за двете страни. Нашето предложение в това отношение е свързано със сигурността на доставките - говорим за обслужване, ремонти, изработване на резервни части и т.н. Евросъюзът има лимитиращи изисквания за офсет, когато говорим за такива сделки и ние ще ги спазим напълно. Все пак конкретиката е въпрос, който ще обсъдим с България, ако бъдем избрани. Крием много добри козове, имаме изненадващи аса, и ще ги сложим на масата, само ако бъдем избрани за изпълнител. Но пак повтарям - преговорите ни за индустриалното сътрудничество ще бъдат съобразени с европейското законодателство. Но, извинете ме, още е рано да говоря в детайли. Важното е, че ако ние сме изпълнител на проекта, това което обещаем пред вас, ще го изпълним на 100%.

- В какъв срок, ако България подпише с вас договор, може да доставите първите изтребители „Грипен“?

- Нашите възможности за доставка са бързи, в кратки срокове, което е в интерес на вашата армия. Можем да доставим първите изтребители за 18 месеца от датата на подписването на договора с нас, с уговорката ако има такъв. Но това пак е въпрос на уточняване и преговори.

- За колко бройки става дума?

- За няколко. При положение, че проектcj е за 8 изтребителя. Този пункт също е въпрос на преговори и договаряне.

- А обучението на нашите пилоти и технически състав?

- Предвиждаме то да започне веднага след подписването на договора. С това ще започнем, ако ние сме вашите фаворити. Така че българските пилоти много бързо ще започнат да летят на изтребителите „Грипен“.

- Цената на тази подготовка за чия сметка ще е, тя е много висока?

- Включена е в нашата оферта и влиза в параметрите на проекта, гласувани от българския парламент. Няма да плащате допълнително.

- Един много важен от военна гледна точка въпрос. Когато получим първите изтребители „Грипен“ в какъв срок от доставката може да бъде постигната с тях първоначална оперативна готовност? Тоест, кога могат да се включат в мисията на НАТО „Еър полисинг“ за охрана на въздушните ни граници?

- Почти веднага. Щом пристигнат много бързо ще постигнат първоначална оперативна съвместимост. И ще започнат да дават дежурства в мисията на пакта „Еър полисинг“. Така както стана в Чехия.

- Експертите твърдят, че едно от предимствата на изтребителя „Грипен“ е неговата икономичност, ниски оперативни разходи и ниска цена за един летателен час. Така ли е? Бихте ли направили сравнение с други типове изтребители?

- Мога да цитирам данни от доклад на независимата консултантска компания IHS Jane’s за оперативните разходи и цената за летателен час на определени изтребители. В проучването са включени Ф-16 и Ф-35 на „Локхийд мартин“, Ф-18 на „Боинг“, „Грипен“ на СААБ, Рафал на „Дасо“ и Еврофайтър. Докладът е голям и затова ще приведа само сравнителните данни за „Грипен“ и Ф-16, които са двата основни конкурента за проекта за модернизация на българките ВВС. Главните изводи са следните: „Грипен“ е най-евтин като цена за летателен час. Този факт се базира на показателите за използвано гориво, предполетна подготовка и ремонт, поддръжка на пистата заедно със съответните разходи за персонал. Цената за летателен час на „Грипен“ е $4700 и е много добра в сравнение с цената от $7000 за Ф-16, блок 40/50, който е най-близкият конкурент на шведския самолет. Двудвигателният Ф-35 и другите изтребители с два двигателя са значително по-скъпи като цена за летателен час, защото са по-големи като размер, изразходват повече гориво и имат повече системни части, за които трябва поддръжка и ремонт.

- Висши политици от управляващата коалиция усилено твърдят, че покупката на „Грипен“ в Унгария е била съпроводена със скандали и съмнения. Вярно ли е?

- Разбира се, че не е вярно. В нашата бизнес дейност ние се ръководим от много строги правила и регулации. Ние сме напълно прозрачни. Постоянно обновяваме вътрешните си правила в съответствие с европейските изисквания. По отношение на Унгария - там използват изтребителите „Грипен“ от много години. Става дума за междуправителствен договор на двете държави. Този договор също е напълно прозрачен. Мисля че такива обвинения са абсолютно неоснователни.

- Депутатите от опозицията казват, че България няма пари за модернизация на армията и целта на тези политически истерии от управляващите е да „тупат топката“, ако разбирате този израз - тоест да бавят и отлагат във времето изпълнението на проектите. Стана известно, че държавата Швеция е готова да ни отпусне изгоден заем, в случай че спечели нейната оферта, ако нямаме пари?

- Както казах СААБ и Швеция са готови и могат да предложат гъвкави финансови решения, ако българската страна пожелае това. Включително и изгоден нисколихвен заем. Може да го предложим в случай, че бъде поискан от нас и при условия, които удовлетворяват вашата страна. Ще се съобразим с тях.

- При производството на „Грипен“ Швеция сътрудничи ли си с американски компании?

- Сътрудничи си много активно. Редица от тях са ни партньори. Например „Дженерал електрик“, те произвеждат двигателите. Оръжейните системи също са дело на американски компании. Изтребителят „Грипен“ е 50% американски и 50% европейски. САЩ няма да загубят, а дори също ще спечелят, ако предпочетете да купите „Грипен“.

- Каква ще е политиката на вашата компания и на Швеция оттук нататък, след всичко което се случи?

- Ще изчакаме крайното решение на българския парламент. След като то стане факт, ще анализираме и преценим внимателно ситуацията. Какво ще правим ли - анализът, който ще изготвим, ще покаже. Аз се надявам да има пълна прозрачност от българска страна при управление на процеса. Ако това е така, мога да съм спокоен, защото съм сигурен на 100%, че „Грипен“ е най-доброто решение за вас, което ние предлагаме. А това са ниски експлоатационни разходи по време на жизнения цикъл, ефективност на използването и гъвкави финансови схеми. Искрено ще се радвам, ако България се присъедини към европейските държави, в които на въоръжение е шведският изтребител „Грипен“.

 

Нашият гост

Даниел Боестад е вицепрезидент за “Грипен” за Централна и Източна Европа в шведската компания за отбрана и сигурност Сааб. Той има над 20 годишен опит в компанията като е заемал различни позиции в нея. Бил е инженер по компютърни науки в СААБ. От 2004 г. работи и на българския пазар. Семеен е с едно дете.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта