Да сбъднеш мечта като инженер на бъдещето

Лондон е един от най-посещаваните градове в света. Столицата на Великобритания представлява съвкупност от култури, забeлежителности и история. Но ако попитате десетина жители на случаен принцип коя е най-фундаменталната част на града, може и да не получите единодушен отговор. Защото Лондон не е нито Биг Бен, нито огромното виенско колело, не е и типичните черни таксита или високите двуетажни автобуси. Не е дори Темза. Лондон е съвкупност от всичко изброено. Това е и най-лесното олицетворение на това какво представлява и надпреварата Shell Eco Maraton. Екологичното автомобилно състезание с дългогодишна история се проведе в края на месец май за втора поредна година в сърцето на Острова, в същия този Лондон. В него хиляди млади студенти и ученици се впуснаха в предизвикателството да проектират най-икономичния автомобил, който изминава най-дълго разстояние с най-малко количество гориво.

Правилата и условията на конкурса трудно могат да бъдат обяснени в две изречения по простата причина, че и той подобно на Лондон е съвкупност от редица фундаментални процеси. Това признава и генералният мениджър на Shell Echo Maraton Норман Кох, който повдига завесата за това какво в действителност представлява автомобилното състезание.

Така е, сравнението с Лондон е коректно - обяснява ръководителят на турнира. - За да участваш успешно в това състезание, са ти необходими редица умения. И няма аспект от проекта, който да е най-значим. Можеш да имаш най-добрата кола, но пилотът да не подбира идеалния маршрут. Същото важи и за бюджета, който може да не бъде разпределен правилно. Отделно самите отбори преговарят с потенциалните спонсори, което не е лесна задача.“

В най-общ смисъл регламентът дава възможност на всеки отбор на 4 опита по 10 обиколки, а за крайното класиране се взимат резултатите от най-доброто постижение. Колите нямат право да бъдат управлявани със скорост под 25 км/ч, а дължината на общото трасе е 16 км. Вариантите пред отборите пък са два - да заложат на проектиране на автомобил от градски тип или прототип. Самият Кох признава, че ако имаше възможност, би заложил на първия вариант, а колата да бъде задвижвана с водородна клетка.

В действителност екомаратонът е много повече от състезание. Това е фабрика за млади кадри, зорко следени от най-големите компании в света. Неотдавна състезател от отбора на Гърция е бил привлечен като шеф в бързо набиращата сила американска автомобилна компания „Тесла“.

Така е - потвърждава Кох. - Но много от най-добрите фирми в света също набавят кадри оттук. Това наистина е фабрика за млади мозъци. Много студенти получават предложения за работа още преди да са завършили своето образование.“

Ще си кажете, че всичко това звучи интересно, но и твърде недостъпно за нас. И ще сгрешите. Три отбора представиха България в юбилейното 10-о участие на наши тимове в екомаратона, и то успешно. Родният трибагреник бе гордо развят на пистата от Техническия университет в София, Русенския университет „Ангел Кънчев“ и Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Й. Вапцаров“ от Чепеларе.

tus

С най-голям опит от всички е софийският отбор, заемал 3 пъти престижното второ място в Европа в своята категория „Градски тип“ автомобили, в която рекордът им е изминаване на 229,2 км с един кубичен метър водород. Добрите резултати бяха затвърдени и през 2017 г. с още едно класиране в топ 3. Нашите студенти конструираха автомобил, задвижван от водородна клетка. Техният „Феникс“, каквото е името на колата, измина 189 км с един кубичен метър водород, което е по-слабо постижение в сравнение с миналогодишното състезание (229,2 км), но за това има и оправдателна причина.

Пистата е променена, има и няколко по-екстремни участъка - обясняват българските участници. - Това само по себе си не дава стандартизирани условия, защото сега е дори по-тежко.“

Тимовете на Чепеларе и Русе пък заложиха на автомобили от категорията „прототипи“, задвижвани с батерия.

Това, което виждате тук, е уникален шанс за българските студенти да се докоснат до този свят - обясни един от ръководителите на русенския тим Симеон Илиев. - Най-трудната част е да намерим спонсори, защото изисква средства този проект. Благодарим на фирмите, които ни подкрепиха. На „Сакса Фулс“ и Nan Models. Оценяваме тяхната подкрепа, защото тя е от голямо значение.“

Русенският автомобил, задвижван от батерия, впечатли с визия. Той се нареди на 12-о място от общо 40 отбора в крайното класиране с резултат от 360 км с 1 киловатчас електроенергия.

4001-2

Похвала за своето представяне заслужава и отборът от Чепеларе. Един от малкото ученически тимове, осмелили се да се противопоставят на огромното предизвикателството на Острова. Техният автомобил се нареди на 22-ро място с резултат 253 км/кВтч.

И ако човек си мисли, че е основната цел е състезанието, определено е в грешка.

Цяла година се подготвяме - обясниха преди състезанието от Русенския университет. - В действителност тези 40 минути, колкото протичат в общи линии 10-те обиколки, са само черешката на тортата. Много повече енергия и труд отиват по самия автомобил. Чувството обаче е уникално да знаем, че правим нещо смислено, да усещаш, че си значим. Работата в екип, общата кауза допълнително ни зареждат.“

Такова е и мнението на останалите родни участници, реализирали своята мечта на 2 или 4 колела, защото Shell Eco Maraton дава възможност на всеки участник да стане инженер или учен на бъдещето.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили