Да си купиш телевизия за партийна пропаганда

Ако често гледате БТВ, то със сигурност напоследък сте попадали на симпатична реклама, в която насред Манхатън няколко нюйоркчани сричат на развален български език, промотирайки веганска хранителна добавка. Уловката е в това, че продуктът хем съдържа българска бактерия, хем се купува от американци в Голямата ябълка, а отскоро се пласира и у нас. Всичко би било прекрасно, ако зад невинния на пръв поглед рекламен клип не се преплитаха сложни мрежи на зависимости, политически инженеринг, а вероятно и прикрито финансиране.

14_1_261769

Появата на рекламата на пробиотика в ефира на една от двете най-гледани български телевизии подозрително съвпада с повишената активност на лица, пряко или косвено свързани с продукта, именно в публицистичните предавания на БТВ.

Инженеринг на „нови” политици

Годината е 2011. На страниците на един от сайтовете от групата на олигарха Иво Прокопиев се появява рекламно интервю с млад предприемач, който управлява американска инвестиция, изразяваща се в изграждането на търговски площи на изхода на град София по посока автомагистрала „Хемус“. Бизнесменът, Кирил Петков, представя себе си като възпитаник на Харвард, а на бул. „Ботевградско шосе“ отговаря за събирането на наемите от гръцки хипермаркет за детски стоки, магазини за козметика и хранителни стоки, собственост на немски търговски вериги.

Годината е 2014. На страниците на друго от изданията от групата на олигарха Иво Прокопиев се появява отново рекламно интервю със същия млад предприемач, който вече е съдружник с американски бизнесмен в пласирането на веганската хранителна добавка с лактобациликус булгарикус на американския пазар. Или ако трябва да сме точни - в няколко магазина за фрешове в Манхатън.

Годината е 2015. „Любимецът“ на изданията на Прокопиев е лансиран за участие в годишната класация за млади успели личности „40 от 40“ с веганския пробиотик. Освен с бизнес начинанията предприемачът вече е представен и като един от създателите на платформата Move BG, ръководена от Саша Безуханова - близката приятелка на тандема Иво Прокопиев - Росен Плевнелиев, която, след като скоростно се раздели с ръководната позиция в HP, имаше неуспешни амбиции да се занимава с политика.

Годината е 2016. „Любимецът“ на триото Прокопиев-Плевнелиев-Безуханова вече промотира пробиотика за вегани в ефира на уикенд предаване на Би Ти Ви. Зад гърба си той вече има участие в няколко екопротеста, обслужващи интересите на НПО-та, гравитиращи около олигархичния кръг „Капитал“.

Годината още е 2016 г., а месецът е декември. „Любимецът“ на изданията от групата „Икономедиа“, за чието промотиране през годините са отишли десетки часове журналистически труд, а самият „предприемач“ пробва да се изявява и като анализатор в „Капитал“, вече има нова роля. Този път не играе нещо средно между брокер и хазяин, нито дори веган кулинар, а „нов“ тип… политик. На сцената излиза икономистът и финансист Кирил Петков. На 23 декември Кирил Петков получава ефир в предаването „Лице в лице“ на БТВ, за да презентира идеите на „Да, България“. Дошло е времето, в което дългогодишният инженеринг в изграждането на имидж за „новия“ политик трябва да започне да се изплаща - под формата на овладяването на властови позиции дали директно през изпълнителната власт или през участие в избори.

Годината е 2017, датата - 9 януари. Две седмици след първото си появяване в БТВ Кирил Петков отново получава трибуна в публицистично предаване на телевизията. Този път с Мануела Малеева промотират в предаването „Тази сутрин“ на БТВ учредената 24 часа по-рано партия на олигарха Прокопиев с номинален председател провалилия се протестър-министър на правосъдието Христо Иванов. Оказва се, че освен политически Петков е свързан с фамилията Малееви и чрез съдружие при производството на детска хранителна добавка.

Реклама на вегански пробиотик или абонамент за участия

Месец след първото и две седмици след второто телевизионно участие на Кирил Петков в телевизията стартира рекламата на веганския пробиотик в ефира именно на БТВ. Повече от странна маркетингова стратегия - да заложиш на възможно най-скъпата реклама, при положение че продукцията ти се предлага основно в магазините на съпартийците ти от фамилията Малееви. Освен ако през рекламата на продукта си не целиш друго - да си гарантираш телевизионно отразяване както за теб, в качеството ти на политик, така и на целия политически проект, в който си спуснат от менторите си, а може би и за друго - кризисен ПР по минимизиране на последиците от повдигнати от прокуратурата обвинения.

Всъщност участието на неизвестния доскоро Кирил Петков в две публицистични предавания на БТВ в рамките на две седмици може да се разглежда и като бонус към абонамент за участия в публицистичните предавания на телевизията и на олигарха Иво Прокопиев, свързани с него бивши обвиняеми министри и разбира се, за промотиране на проекта му „Да, България“.

Колкото повече, толкова повече…

БТВ се оказа медията, чийто екран, дали директно или косвено, Трайков, Дянков и Прокопиев решиха да употребят за лансиране на стратегията си за защита от обвиненията на прокуратурата. Оказва се, че обвиняемият Трайчо Трайков гостува за 20 дни цели три пъти в БТВ - на 3 януари в „Тази сутрин“, на 12 януари в „Лице в лице“ и отново в „Тази сутрин“ на 23 януари.

Симеон Дянков прати адвоката си Марин Марковски два пъти в БТВ в рамките на осем дни - първо в „Тази сутрин“ на 16 януари и втори път в „Лице в лице“ на 24 януари. Олигархът Иво Прокопиев използва БТВ също два пъти, като без почти да отговаря на въпроси, изложи защитната си пледоария на невинна жертва.

В нарушение на всички професионални стандарти за разнообразие на събеседниците и присъствие на различни гледни точки директорите на новините и публицистиката в БТВ Венелин Петков и Валя Гиздарска допуснаха в рамките само на четири дни олигархът Прокопиев два пъти да получи телевизионен ефир - първо на 11 януари в „Тази сутрин“ и втори път на 15 януари в „120 минути“. Както и Мечо Пух казва - „колкото повече, толкова повече…“. Защитната стратегия на приватизационното трио Прокопиев-Дянков-Трайков от ефира на БТВ се изразява в седем участия за три седмици.

Честни избори - само чрез мониторинг на ефира

Телевизионният ефир е скъпо удоволствие. Това добре знае Трайчо Трайков като скорошен кандидат за президент, чиято предизборна кампания, забила го в дъното на класацията, всъщност се оказа третата по размер на бюджета. Действащият държавен глава Румен Радев е спечелил изборите с инвестирани 1,4 млн. лв. в медиите, а кампанията на втория в надпреварата Цецка Цачева е струвала

940 000 лв. Точно 929 563, 62 лв. е струвала кампанията на Трайчо Трайков. Над 700 000 лв. от тези средства са отишли именно за закупуването на телeвизионно време за излъчване на рекламни клипове на Трайков.

Каква ли стратегия ще измислят от партията на Прокопиев и на номиналния председател Иванов „Да, България“, за да промотират себе си в ефира на БТВ, Нова и БНТ, когато същинската рекламна кампания започне на 25 февруари?

Проблемът пред скоростно регистрираната партия е, че няма нужните финансови постъпления, за да

оправдае лавината от участия в публицистични предавания, особено по време на предизборната кампания. Защото към момента от партията на проваления бивш министър твърдят, че имат събрани 133 973, 45 лв. дарения. Сума, която би им стигнала да прожектират 10-15 пъти предизборния си клип в ефира на БТВ и Нова срещу 3-4 участия в предаванията, което е крайно недостатъчно за нов политически проект.

Още повече че Христо Иванов обича да се показва по телевизора. За два месеца новоизлюпеният партиен вожд е участвал само в ефира на БТВ цели четири пъти - на 29 ноември в „Лице в лице“, на 10 декември в „Тази събота“, на 8 януари в „120 минути“, на 27 януари в „Тази сутрин“.

Миналата седмица от Централната избирателна комисия обявиха, че са отказали да платят на няколко телевизии от пакетите, които партии и кандидати са получили за закупуване на рекламно и ефирно време за отминалите президентски избори и референдум за изборната система. Причината - полагащите се по 40 000 лв. на инициативен комитет за участие в референдума, вместо за агитация за гласуване в допитването, отишли за тв участия на кандидата за президент Веселин Марешки.

Добре е, ако служебното правителство спази обещанието си за провеждането на честни избори, в което влиза и предотвратяване опитите за изкривяване на медийната среда по време на предизборната кампания. Съветът за електронни медии и Централната избирателна комисия също следва да бъдат особено бдителни за скритите опити за промотиране на един или друг инженерингов политически проект.

Нужен е пълен мониторинг върху публицистичните предавания, за да не бъдат манипулирани избирателите много преди да са стигнали до изборните урни. Защото накрая да не стане така, че от много повтаряне на фразите нюйоркчаните от рекламата на веганската хранителна добавка да научат перфектен български, а от участията на Прокопиев, Иванов и Петков сутрешните блокове на БТВ и Нова телевизия да останат с 0,7% зрители, колкото социолозите прогнозират, че ще получи партията на олигархията - „Да, България“.

СЛЕДВА: Фалирало протеже на Джордж Сорос зад “Да, България” на Иво Прокопиев и Христо Иванов

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи