Двойно повече психолози в училища и детски градини

Все още системата изпитва затруднения с набирането на ресурсни учители.

Поне един специалист на 350 хлапета

В бюджета за догодина са предвидени и частните забавачки

4000 специалисти подкрепят децата със специални образователни потребности

Два пъти се е увеличил броят на училищните психолози и педагогически съветници за период от две години. В момента те са общо 1600, съобщи зам.-министърът на образованието и науката Деница Сачева по време на втората международна конференция “Допълваща и алтернативна комуникация”.

Форумът се организира от фондация “АСИСТ - Помагащи технологии”, с подкрепата на Министерство на образованието и науката и UNICEF - България и със съдействието на Международната асоциация за допълваща и алтернативна комуникация ISAAC.

Според колективния договор в системата за предучилищно и училищно образование 1 щатна бройка за психолози, педагогически съветници или социални работници вече се разкрива при над 350 ученици в училище, а не както досега при над 400 ученици, а 2 щатни бройки - при над 800 ученици вместо при над 900 ученици.

Министър Сачева допълни, че в българската образователна система се учат около 20 368 деца със специални образователни потребности (СОП), като 4500 са в детски градини, а останалите са в училища. Те са подкрепяни и се подпомагат от почти 4000 специалисти - ресурсни учители, психолози, педагогически съветници, логопеди, включително специалисти за работа с деца с увреден слух, нарушено зрение.

В проекта на закона за държавния бюджет е предложена възможността стандартът за ресурсно подпомагане да може да бъде привеждан и на частните детски градини и частните училища, уточни ресорният зам.-министър.

До началото на следващата година ще бъде разработен проект за 30 милиона лева в подкрепа за приобщаващо образование, като този проект ще бъде насочен изцяло за децата със специални образователни потребности, за допълнително обучение на екипи, които да работят с тези деца, както и за подобряване на средата в училище за тях.

Предвижда се изграждане на защитена образователна среда. Тя ще включва интерактивни дъски, интерактивни маси в детските градини, таблети, мултимедийни проектори, дисплеи за визуализация на интерактивно съдържание и др.

 

Затруднения

Комуникирането е проблем за 100 000 души

Над 100 000 са децата и възрастни в България, които имат затруднения в говора и комуникацията, се разбра още на конференцията. Такива са хората с детска церебрална парализа, аутизъм, интелектуални затруднения, амиотрофична латерална склероза, мускулни дистрофии, инсулти, алцхаймер, паркинсон, синдром на Рет, вродени увреждания на слуха и др. Всички те имат нужда от средства за допълващата и алтернативна комуникация (ДАК), за да водят нормален живот.

Доц. Морис Гринберг от НБУ обясни какви могат да са средствата за допълваща и алтернативна комуникация. За децата, които не могат да говорят, има електронна синтезирана реч чрез компютър и те могат да говорят през него, избирайки набор от символи или пишейки думи.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Здраве