Депутат от БСП-Пловдив разработва с експерти алтернативни предложения за родното образование

Законът за училищното и предучилищното образование в сегашния му вид не реформира системата на образованието, а единствения я бюрократизира. Тази позиция изразиха експерти в средното образование на работна среща в Пловдив с депутата от коалиция "БСП за България" проф. Иво Христов в рамките на инициатива му "Кога, ако не сега? Кой, ако не ние?".

Критичните им бележки очертаха драматичното състояние, в което са изпаднали българското училище и учител. Затова приветстваха искането на депутатите от левицата за обявяване на текстове от Закон за предучилищно и училищно образование за противоконституционни. Експертната група се ангажира с разработването на конкретни предложения, които избраният с гласовете на пловдивчани проф. Иво Христов ще внесе в парламентарната комисията и ще отстоява в пленарна зала. Те касаят финансирането, материалната база, възпитателната и обучителна функция на училищната институция, участието на родители в образователния процес.

Експертите настояват за задължителен преглед на образователните стандарти, акцентирайки, че базисните от тях трябва да бъдат част от закона, респективно гласувани в Народното събрание. Идеята за училища "Втори шанс" като мярка за борба с неграмотността изисква политическа воля и ясна технология за реализация, категорични бяха участниците в работната среща. Принципът "парите следват ученика" трябва да бъде преосмислен като се търси диференциран подход на финансиране вместо делегираните бюджети. Дискусията очерта още няколко кръга от проблеми, свързани с наредбите за приобщаващото образование, за диференцираното заплащане, квалификацията и атестацията на преподавателите и директорите и за програмата "Заедно в час". С нея се наблюдава умишлена подмяна на учителите с преквалифицирани в двумесечно обучение специалисти от други области, алармираха експертите.

Работната група ще формулира алтернативни предложения на база очертаната в дискусията концепция за образованието. "Тази концепция е подчинена на идеята за образованието като фундаментална ценност и смисъл", обобщи целта на съвместните експертни усилия проф. Иво Христов.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Образование