Европа отряза „зелените“ за АМ „Струма“

В момента е одобрен „източният вариант“ на лот 3.2 – едното платно, в посока Гърция, ще минава през Кресненското дефиле. Другото, което ще е към София, ще се изкачва по Кресненското плато.

Постоянният комитет към Бернската конвенция отхвърли претенциите на „еколозите“

Постоянният комитет към Бернската конвенция отхвърли поредните клевети на българските „зелени“, с които те се опитаха да спрат строежа на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле.

По време на заседание в Страсбург в сряда Комитетът прие аргументите на експертите от българското Министерство на околната среда и водите, които доказаха, че Конвенцията не е нарушена.

„Еколозите“ бяха представени от Андрей Ковачев, Даниел Попов и Ирина Матеева. От март месец те пишат писма до Постоянния комитет заедно с друг „природозащитник“ – Петко Ковачев, който не присъстваше. Тримата се опитаха да прокарат тезата, че трябва да се отвори така нареченото досие по случая „Струма“ заради нарушения на международния договор. При отваряне на досието започваше външна проверка на Оценката на въздействието върху околната среда (ОВОС) за лот 3.2, като в България трябваше да дойде чуждестранна мисия, която да проучи случая. Това щеше фатално да забави строежа на отсечката през пролома и държавата трябваше да връща еврофинансиране за всички лотове на „Струма“ - над 1.5 милиарда лева.

От години „еколозите“ от коалицията „За да остане природа в България“, която е едно с политическа партия „Зелените“, опитват да влияят на изграждането на лот 3.2 от аутобана през Кресненския пролом. Първоначално те изнудваха държавата да направи мегатунел, дълъг близо 16 километра. Неговата цена бе изчислена на 1.2 милиарда евро, което е невъзможен разход за България и ЕК (виж карето).

Отделно редица геоложки изследвания показаха, че при прокопаването има голяма вероятност да се отделя радон – опасен радиоактивен газ. Също така при дейностите за тунела на повърхността щяха да бъдат извадени 5 милиона тона радиоактивни скали, които нямаше къде да бъдат съхранени или изхвърлени.

Впоследствие „зелените“ поискаха цялото трасе на АМ „Струма“ да бъде извадено от дефилето, което също щеше да оскъпи драстично проекта.

Те атакуваха в съда ОВОС, която бе подписана от държавата през 2017 г.

Тази година Върховният административен съд окончателно отхвърли жалбите и Агенция пътна инфраструктура обяви обществената поръчка за одобрения „източен вариант“ на лот 3.2. Според проекта магистралата в посока Гърция ще минава през Кресненското дефиле, като сегашният път ще бъде ремонтиран и разширен. Към София ще се пътува през Кресненското плато. По този начин трафикът през пролома ще падне с поне с 50%, като се очаква и катастрофите да намалеят драстично. В момента пътят през Кресненското дефиле е един от най-смъртоносните в България.

Страната ни се присъединява през 1991 година към Бернската конвенция, която гарантира спазването на екологичното законодателство в Европа. Решенията на нейния Комитет имат сериозна тежест и обикновено Европейската комисия се съобразява с тях.

Лобираха за мегаскъпо съоръжение

Една от идеите, за които „зелените“ лобираха дълги години, бе през пролома да се прокопае мегатунел. С дължина от близо 16 километра, цена на строителството 1.2 милиарда евро и годишна поддръжка от 50 000 000 лева този проект бе обявен за неизпълним.

Преди това „еколозите“ опитаха да пробутат изработването на идейния проект на консорциума с швейцарско участие „Виа План – Амберг”, но процедурата бе прекратена.

Инж. Светослав Глосов - новият председател на Управителния съвет на АПИИнж. Светослав Глосов, председател на Управителния съвет на АПИ, пред „Труд“: Не защитават природата, а бизнес интереси

Павлина Живкова, наш пратеник в Рабат, Мароко

„Труд“ взе коментар за решението на Комитета от председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Светослав Глосов, който беше в правителствената делегация в Мароко, водена от премиера Бойко Борисов.

- Г-н Глосов, как ще коментирате решението на Комитета на Бернската конвенция за магистрала „Струма“?

- Като строители и като възложители на проекта сме доволни от решението. Това е справедлив край на една епопея и на една кампания, която се водеше против България от зелените дружества.

- Това урок ли е за зелените дружества?

- Трябва да бъде урок, защото аз не виждам нищо зелено в тях. Те са движени по-скоро от бизнес интереси, вместо от интереси в защита на природата. Те създават всякакви пречки пред българските строители и защитават интересите на западни компании.

- Допускате ли, че имат финансиране от компаниите, чиито интереси защитават?

- Не само мисля, но то е и доказано. Това се знае.

ЮНЕСКО БахрейнПолучиха втори международен шамар

За тази година това е вторият международен шамар за „зелените“ с тяхна очерняща кампания, отхвърлена на европейско и световно ниво. През лятото ЮНЕСКО единодушно подкрепи решението на българското правителство от 28 декември, с което беше променен частично действащият План за управление на Национален парк „Пирин“.

Този документ на Министерския съвет даде възможност за започване на законовите процедури, предхождащи изграждането на втори кабинков лифт в Банско. Отделно корекциите в Плана са стъпка към цялостното развитие на зимния туризъм в страната ни.

На 42-та годишна сесия на ЮНЕСКО, която се проведе в Бахрейн, българската делегация, водена от Валери Симеонов, получи подкрепата на държавите-членки на Комитета на Световната организация.

По този начин ЮНЕСКО показа на „зелените“ в България, че тяхното настояване за екологична оценка на корекциите в Плана е несъстоятелно.

струма, магистралаХарактеристики: Дължината на аутобана е 150 км

Общата дължина на автомагистрала „Струма“ - от Даскалово до границата с Гърция, е 150 км. Тя е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава пътният трафик за Гърция. Направлението се използва като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия. Трасето на автомагистралата е разделено на четири участъка. Лот 1, 2 и 4 са в експлоатация. За доизграждане остава лот 3, от Благоевград до Сандански, с дължина от 62 км. Цялостното завършване на автомагистралата ще осигури значително подобрение на пътната мрежа в Югоизточна Европа и ще създаде условия за засилено сътрудничество между страните в южната част на Балканите.

Позиция на вестник "Труд":

„Зелени“ вредители

Повече от 15 години официалната власт у нас изпада в паника, когато група партийни еколози започнат да извиват ръцете на държавата и обществото, за да бъде изпълнено някое от исканията им.

Основният инструмент на „зелените“ за натиска са уличните протести – шепа „природозащитници“ затварят ключови столични кръстовища в най-натоварените часове. А полицията стои и ги пази от гнева на обикновените граждани, които няма как да се приберат вкъщи и трябва да чакат с часове в образувалите се километрични задръствания.

До днес този рекет е върши работа и претенциите на „зелените“ са изпълнявани мълниеносно от клекналата власт.

Исканията винаги са за спиране на важни за българската икономика проекти уж в името на благородна екологична инициатива.

Отдавна е доказано, че въпросните „еколози“ крият своите финансови интереси зад фалшиви каузи. Похватите им включват откровени лъжи и клевети, с които да заблудят обществото, а то вече не им вярва.

Защо всички български правителства от началото на 21 век угаждат на „зелените“ е мистерия. Управленията могат да се поучат от реакциите на Европа и ЮНЕСКО, които тази година отрязаха „зелените“ в претенциите им към нашата държава. С решенията си двете организации на практика казаха на „зелените“ - „Вие сте лъжци“.

Но в страната ни такава категоричност няма. И точно затова българската икономика вече е загубила милиарди от спрени заради „зелените“ проекти. Явно у нас никой не иска да разбере, че те не са еколози, а вредители.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България