Европейската комисия и Световната банка да разберат, че не сме аборигени

Предлагат ни мерки за подобряването на качеството на въздуха, които не са съобразени със социално-икономическата реалност у нас

Кога най-после държавата ще въведе строг, дори брутален контрол над дървената мафия

Извън всякакво съмнение е, че въпросът за чистотата на въздуха и осигуряването на здравословни условия за живот на българските граждани става все по-актуален. Особено след като през април миналата година, поради неспазване на нормите за качество на въздуха, правителството на България е обект на процедура по нарушение пред Съда на ЕС. По-специално това се отнася за двадесет и пет общини, в които се наблюдава неспазване на изискванията на Директивата за по-чист въздух на Европа по отношение на фините прахови частици (ФПЧ).

Най-същественият аспект на неспазване на нормите е, че максимално допустимият брой на превишения на средноденонощната норма на ФПЧ от 50 микрограма/куб.м е надхвърлена в значителна степен. В непрестижната класация лидер е община Видин със 130 микрограма/куб.м, следвана от община Монтана и Перник съответно със 120 и 100 единици. Както се вижда, проблемът е повече от сериозен и отговорни за това са преди всичко държавните органи.

Да, темата е подходяща за политически спекулации и внушения от всякакъв характер, но след като си припомним, че ежедневно в Европа от мръсен въздух умират средно 1000 души, би трябвало да си дадем сметка, че във всякаква дискусия на тази тема трябва да надделява гласът на експертността и държавническата отговорност, а не оправдателните словоблудства и прехвърляне на отговорността изцяло върху органите на местно самоуправление.

В тази връзка с изключителен интерес се очакваше общественото обсъждане на проекта на Национална програма за подобряване на атмосферния въздух (2018-2024). Програма, разработена в изпълнение на споразумение за предоставяне на консултантски услуги между Световната банка и Министерството на околната среда и водите в подкрепа на управлението на качеството на въздуха.

За съжаление представителят на Световната банка представи пред участниците в обсъждането изключително технократски доклад. В него се предлагат мерки, които са поредният експеримент на Европейската комисия и Световната банка, без да се съобразяват със социално-икономическата обстановка в страната.

Жалко е това отношение към нас като народ и държава, защото и ние сме наясно, че основните източници на емисиите от ФПЧ са битовото отопление през зимните месеци, както и транспортът. Ясно е, че трябва да ограничим преди всичко използването на лошокачествен дървен материал и въглища.

И веднага възниква въпросът - кога най-после държавата ще въведе строг, дори брутален контрол над дървената мафия, която ежедневно обезкостява горския ни фонд. В случай, че все още се намират съвестни лесничеи, същата тази мафия и тумбите цигани им чупят краката. До кога? Кога най-после ще се въведе и строг контрол за качеството на дървата за огрев, калоричността на въглищата, както и пелетите, които у нас като цяло се произвеждат от некачествена и мокра дървесина ?

Да, лесно е да се каже, че примерно в община като Видин през отоплителния сезон трябва да се ограничи използването на дърва и въглища. Но бюрократите от ЕК и Световната банка би трябвало да знаят, че населението в този край е най-бедното в Европа и живее на магия. Същите тези бюрократи въобще не се впечатляват, че противно на всякаква логика нивото на ФПЧ извън отоплителния сезон в този най-беден район достига до 170 микрограма/куб.м. Няма как да не е така, след като там десетки цехове изгарят негодните за употреба гуми от ЕС.

От Световната банка ни съветват да не допускаме стари моторни превозни средства в райони с ниски емисии на ФПЧ. И как ще стане това - като въвеждаме военно положение? Нима тези бюрократи продължават да ни смятат за аборигените на ЕС, нямащи желание да се возят в нови леки коли? И ако наистина са загрижени за чистотата на въздуха, защо не се отпуснат средства и за закупуване на катализатори, а защо не и нови коли с безлихвени кредити за няколко години.

С други думи намаляването на емисиите от ФПЧ, свързани в голяма степен с отоплението, ще бъде изключително труден и продължителен процес, изискващ много усилия, финансов ресурс и комплексни действия. Трябва да сме наясно, че няма да са необходими само административни мерки чрез ограничаване, забрани и тежки икономически санкции на кметове, които на този етап нямат механизми за намаляване емисиите от ФПЧ. Кметове, които са напълно изолирани, но ще търпят тежки финансови санкции, ако въздухът в техните общини на отговаря на нормативните изисквания.

В тази връзка защо Световната банка не препоръчва на правителството да даде по-големи пълномощия на представителите на органите на местно самоуправление и те да решават дали да използват ефективни и бързи мерки за пречистване на въздуха. Примерно електростатични филтри, защото няма как бедните хора да използват пелети, които са поне два пъти по-скъпи от дървения материал и въглищата. Няма как те да се отопляват и със скъпата ел. енергия или чрез природен газ или парно поради липса на такива мрежи.

Не е ли време МОСВ да вземе решение комплексните разрешителни за предприятия, действащи на територията на една или друга община не само да се издава от това министерство, но и да се утвърждава в общинските съвети. След което санкциите за екологични нарушения да се налагат и от кметовете, а средствата да постъпват в общинските бюджети и да се разходват само и единствено за иновации в областта на опазване на околната среда, в това число оформяне на реални зони с ниски емисии на ФПЧ.

Не на последно място - докога правителството и чиновниците от държавните институции ще се съобразяват с препоръките на треторазрядни брюкселски бюрократи, които с последното си лицемерно решение за промяна на правилата за международен товарен превоз, с което поставиха началото на фалита на над 12 хиляди български транспортни фирми с над 150 хил. шофьори, на практика показаха, че въобще не се вълнуват от съдбата на българските граждани.

Крайно е време да се удари по масата, в противен случай няма да е далеч времето, когато в Европа и света наистина ще се говори за България след българите.

* Инж. Емил Георгиев е председател на Политически клуб „Екогласност”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи