Емануил Йорданов: Следващият министър на вътрешните работи може и да е дизайнер

Бившият вътрешен министър Емануил Йорданов пред „Труд“:

- Представете си, г-н Йорданов, че сте на мястото на служебния министър на вътрешните работи и поемате МВР от Румяна Бъчварова? Кое е първото, което бихте направил?

- Първо човек би следвало да се запознае с наследството, което получава. И, ако намери в него нещо, което отговаря на вижданията му, да го продължи. Служебният министър работи при липсващ парламент и няма как да развива законотворческа дейност в МВР. Но може да обърне внимание на професионалната подготовка на полицаите, особено на разследващите, защото досъдебното производство никак не е на високо ниво. Двамата с министъра на правосъдието биха могли да направят още полезни неща, които да наследи редовното правителство. Разбира се, основният ангажимент на служебния кабинет е подготовката на изборите. Вътрешният министър следва да създаде организация, осигуряваща ред и спокойствие за вота, а и да прегледа всички досъдебни производства за купуване на гласове, за да се поставят под наблюдение хората, които са регистрирани, но не са осъдени за такива престъпления.

- Служебният вътрешен министър Пламен Узунов най-напред посети българо-турската граница, видя теглото на граничните полицаи. Бъчварова предупреди по-рано, че първата работа на нейния наследник е да усвои с обществени поръчки ония 160 млн. евра, които ни дадоха от ЕС за охраната на границата.

- Не мисля, че работата на който и да е министър е да изхарчи едни пари. По обществените поръчки би следвало да работят всички държавни органи и то при безупречно спазване на закона.

- Докъде я докара с реформата на МВР бившата министърка, според вас? Седем поправки на Закона за МВР (ЗМВР) се направиха от 2014 г. насам.

- Аз следя реформата не само като бивш министър на вътрешните работи, но и като адвокат, който често защитава полицаи по наказателни и дисциплинарни дела. Неведнъж ми се налага и да давам консултации във връзка с промени в законите, които се правят много несръчно напоследък. Не мисля, че може да се говори за реформа в МВР. Защото нищо не е реформирано в последно време. Две години в правителството се говори за мерки, с които да се намали численият състав на министерството и 20 дни преди края на мандата му се осигуряват финансово 5000 нови щатни бройки! Това са две неща, които се изключват взаимно, нали така? А текстовете в последните изменения на Закона за МВР са написани толкова зле, че не знам даже дали и хората, които са ги писали, си ги разбират. За да се спазва законът, той трябва да е ясен. Всеки неясен текст дава възможност за различни тълкувания и създава проблеми в прилагането му. Такива проблеми възникват сега например при хората, които по закон се преназначават на собствените си длъжности, само че с променен статут.

- Това е част от епичната борба с чантаджиите в МВР, която се води от двете правителства на Борисов. При министър Бъчварова тази борба се сведе до преназначаване на част от администрацията, която работи по Закона на МВР, с нови договори по трудово-правни отношения. Има и срок – 1 февруари. Какъв ли ще е резултатът?

- Има доста хора, близо до пенсия, които имат желание да бъдат преназначени на длъжности, които не влизат в популярната категория „чантаджии“. Но срещат пречки.

- Какви?

- Никой не иска да ги преназначи. Нещата пак са недомислени! Промените в закона ще дадат лошите си резултати в близко бъдеще. Скоро ще ги коментираме по-подробно на базата на придобития печален опит.

- Г-жа Бъчварова пое МВР с амбицията из основи да го реформира. Тя обяви, че полицаите ще получават при пенсиониране 12, а не 20 заплати, че отпуските им ще се намалят, ще се направи агенция от пожарната и т.н. Но не щеш ли, на обществено обсъждане, свикано от лидера на партията й Цветанов, тя се отрече от своята визия за промяна. И всичко си остана постарому, а не както беше написано вече в 34-тия за десетилетието проект за промяна в Закона на МВР. Така добре ли стана, или зле?

- Добре е, когато се запазват социалните придобивки на служителите. Не може човек да сключи договор с държавата и по средата на неговото изпълнение някой да му каже: я си гледай работата, ще взимаш колкото ти дадат! Договорите са задължителни още от времето на древните римляни. Това някои хора не го знаят и не е хубаво те да се занимават със законодателство. В този смисъл беше проблем, че вътрешният министър отговаря за нормотворческата дейност в МВР. И друг проблем имаше: с избора на вътрешни министри във второто си правителство Борисов отрече стила „Цветанов“, който беше наложен в МВР по-рано, а това доведе до зле прикрито напрежение между Цветан Цветанов и Бъчварова. Такова напрежение, естествено, не би могло да се отрази добре на функционирането на министерството. Както и мноборойните изменения в Закона за МВР – 34 за 10 години! За тези 10 години през МВР минаха хора, чиято професионална биография по никакъв начин не би могла да се свърже с дейността му. Тия хора бяха твърде далече от правото: имаше математик (Р. Петков – б.а.), завършил спортна академия ( Цв. Цветанов – б.а.), социолог ( Р. Бъчварова – б.а.). Ако вървим така, следващият вътрешен министър може да бъде дизайнер...А в почти всички нормални държави вътрешните министри са юристи. За този държавен пост добрата правна подготовка е безусловно необходима.

- Г-жа Бъчварова запази само една от първоначалните си идеи за реформа на МВР - регистрациите на коли, издаването на паспорти, на разрешителни за оръжия и други услуги, за които гражданите плащат такси, да се организират в държавно предприятие. Но за него средства в Бюджет-2017 няма. Да съжаляваме ли, че то се отлага?

- Не съжалявайте. Хубаво е, че се отлага, за да може следващият министър да отмени текстовете, регламентиращи това начинание. Не виждам абсолютно никакъв смисъл в тях. По-скоро новият министър би следвало да обърне внимание на една друга дирекция - „Вътрешна сигурност“.

- Това е дирекцията, която лови калпави ченгета, за да бъдат санкционирани.

- Това е дирекцията, която се меси без законово основание в досъдебни производства и прави безкрайни бели. Ще дам пример с едно шумно дело, което наскоро завърши с 12 оправдателни присъди. Свидетелите разказаха в съда как служителите на „Вътрешна сигурност“ ги взимат от домовете, карат ги в някакви камионетки, там ги разпитват без да имат право и им слагат думи в устата.

- Става дума вероятно за делото „Палките“, там подсъдимите бяха от КАТ. Катаджиите са подкупни – това всеки ще ви го каже, но много трудно се доказва.

- Не може така да се борави с родови понятия – катаджии, политици, лекари...Всеки човек поотделно носи отговорност за своите действия. А противодействие на престъпността може да има само, когато всички от органите, ангажирани с него, спазват законите. Не може така - да нарушаваш закона и да твърдиш, че се бориш срещу лошите.

- Сигурен ли сте? Не гледате ли сериала „Вътрешна сигурност“? Там агентите често нарушават закона и именно така успяват да надвият лошите.

- Имам чувството, че в реалната „Вътрешна сигурност“ гледат прекалено много тъпи екшъни. Има закони, тях трябва да следват.

- По едно време бяхме с най-много ченгета на глава от населението в ЕС. Но вече не е така. През 2009 г. в МВР имаше 68 000 служители, през 2015 г. - 47 000, а през 2016 г. – 43 000. От тях само 14 000 са местата за полицаи, които патрулират и реагират на сигнали, а 20% от тях са празни. Празните места се съкращават. Така ли да продължава?

- Очевидно не. Трябва да се прегледат сериозно щатовете в МВР. Ако бях министър, щях да ангажирам директорите на ОДМВР – всеки от тях да каже кои длъжности при него са необходими и кои не, къде да се назначат още хора и откъде да се преназначат. Казах „преназначат“ неслучайно, работещите в МВР, придобили опит, трябва да се съхраняват. Уволненията - само за хора крайно некадърни или пък нарушили закона.

- Има недостиг на редови полицаи у нас. Над 5000 напуснаха от две години насам. Обявени са конкурси за 3000 места. Назначават куцо и сакато, но пак няма кандидати.

- Отношението на ръководството към служителите предизвика това. Не може условията на труд да бъдат променяни по средата на сключен договор, още повече за хора, на които предстои пенсиониране след дълъг труд. Последните години минаха в постоянни конфликти между началниците на МВР и служителите. Имаше протести – пушене на цигари, пиене на вода, седене в палатки, понесоха и ковчег на МВР в демонстрация даже. Вместо нещо да направи, ръководството реши да не им обръща внимание.

- В конкурсите за служба в МВР късат най-вече на теста за интелигентност. До 2009 г. в МВР приемали хора с IQ над 90, после с IQ над 75, а сега пишат резолюция „данните са относително благоприятни“ при показания, които по-рано се отбелязвали като „непреодолима пречка за службата“. Ами ако МВР се напълни с тъпаци? 

- Проблемът с нивото на интелигентност не е частен за МВР, много работодатели се оплакват от него, той опира и до образованието, и до възпитанието в училището и семейството. Ако 300 души кандидатстват за три места, ще се избере най-доброто, но когато за 300 места кандидатстват трима души, тогава е лошо.

- В МВР все пари няма! А бюджетът не е малък, около 43 000 души разполагат с 1,1 млрд. лв. Въпреки това селата са превзети от разбойници, баби държат брадви зад портите си и са петимни да видят униформен. По тъмно са опасни и градските квартали, там колата със синя лампа е  рядкост.

- Като министър съм посещавал богати държави, там също се оплакват от недостиг в бюджета на МВР. Резултатите зависят от разпределението на средствата, на щатовете и от планирането на задачите.

- При масовото командироване по границата се видя, че дирекциите останаха с по 2-3-ма полицаи, патрулиращи и действащи по сигнали! Значи преобладава администрацията. Всеки нов министър заявява, че ще я съкращава. Но от партията му издават заповед да не пипа „наши“, а да назначава. 

- Според мен проблем е и това, че повечето министри нямат време да осъществят идеите си за нова организация на работа, ако са по-мащабни. Те остават в МВР година-две, само проф. Петканов, Бог да го прости, изкара пълен мандат като министър.

- Ако имаше време министър Бъчварова, дали щеше да доведе докрай обявената в последните дни на мандата й акция „Във всяко село полицай“? Кабинетът й отпусна 7 млн. лв. за това.

- Доста се смях като чух за това „Във всяко село полицай“. Върнете се във времето назад. Спомнете си, че през 2001–2005 г. Борисов беше главен секретар на МВР, а Цветанов - негов съветник. През 2009-2013 г. Борисов беше премиер, а Цветанов – министър на вътрешните работи. След падането на първото правителство на Борисов, МВР беше оглавено от министър Йовчев, който е политически кадър на ГЕРБ. След него във второто правителство на Борисов през 2014-2017 г. дойдоха Вучков и Бъчварова. Сметнете колко общо години Борисов и ГЕРБ управляват МВР! И след всичките тия години, три дни преди края на последния им мандат, те казват: „Във всяко село полицай!“, ето финансиране за 5000 щата! Това е несериозно. Евтина пропаганда. Не знам дали не отвличаше вниманието от това, че трябва да се изхарчат някакви пари за нещо друго.

- Борисов каза, че ако следващото правителство забатачи акцията„ Във всяко село полицай“, той като се върне, ще си я направи.

- Е, да се върне, но още 10 години ли ще му трябват?

Емануил Йорданов е роден на 10 август 1960 г. в София. Завършва право в  СУ "Кл. Охридски" (1985). Започва работа като адвокат (1987- 1997) Народен представител от СДС в 38-то Народно събрание (1997- 1999). Министър на вътрешните работи в правителството на  Костов (1999-2001). Сега отново е адвокат.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Крими и право